سه شنبه 4 شهریور 1393 - 15:16

توصیه های یک کارشناس مامایی کهگیلویه و بویراحمد؛ گوشه‌گيري زنان در زمان بارداری را جدی بگیریم

بعضی افراد مبتلا به افسردگی بیش از اندازه می‌خوابند و بعضی نیز از بی‌خوابی رنج می‌برند، براي درمان افسردگی بهتر است الگوی خواب را نیز اصلاح كرد، چرا كه خواب راحت می‌تواند توان فیزیکی و روحی فرد را ارتقا بخشد

گروه سلامت – کارشناس بهداشت مامایی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی كهگيلويه و بويراحمد، گفت: گوشه‌گيري و قطع ارتباط زنان در دوران بارداري يكي از علايم افسردگي بارداري است كه بايد جدي گرفته شود.

به گزارش بویرنیوز، ناهید فرامرزی ، افزود: عدم تشخیص و درمان افسردگی دوران بارداری، ممکن است بر سلامت جنین تاثیر بگذارد و احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان را در مادر افزایش مي‌دهد كه در نهايت مي‌تواند منجر به عدم مراقبت صحيح از نوزاد شود.

وي در خصوص ديگر علايم افسردگي در دوران بارداري، تصريح كرد: خستگی، خوابیدن بیش از حد یا بی‌خوابي، گریه کردن و زودرنجی، تندمزاجی، احساس غم و ناامیدی، ولع خوردن یا بی‌اشتهایی شدید، تپش قلب و کاهش تمرکز، مهم‌ترين علائم افسردگی در دوران بارداری هستند.

فرامرزي با بيان اينكه افسردگی دوران بارداری یا پس از وضع حمل، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که اغلب زنان در حین بارداری یا بعد از تولد نوزاد در خود احساس می‌کنند، ادامه داد: افسردگی دوران بارداری گاه از همان روزهای ابتدایی بارداری آغاز می‌شود و در مواردي نيز از ماه سوم به بعد بروز می‌کند.

نقش موثر همسران در سلامت دوران بارداري خانم ها

اين كارشناس بهداشت مامايي و پرستاري گفت: علائم افسردگی در دوران بارداری ممکن است هم‌زمان با هم و یا به تدریج بروز کنند، هم‌چنين شدت و ضعف آن‌ها بستگی به میزان افسردگی، حمایت روحی خانواده و برخورد اطرافیان به ویژه همسر دارد.

فرامرزی به زنان باردار توصیه كرد: در صورت بروز چنین مشکلاتی بهتر است درباره احساسات و حالات خود با همسرشان صحبت کنند، حداقل هر دو هفته یک‌بار با دوستانتان برنامه بگذارید ومانند گذشته به گردش وتفریح بروید تا حس ناخوشایند دوری از اجتماع در شما ایجاد نشود.

براي رهايي از افسردگي در بارداري، ورزش را فراموش نكنيد

این کارشناس در خصوص اثر ورزش در کاهش افسردگی دوران بارداری نيز گفت: ارتباط با دیگران باعث می‌شود که بهتر بتوان به خستگی، احساس تنهایی و افسردگی غلبه کرد، بنابراین پيوستن به گروه‌های ورزشی مثل پیاده‌روی و ورزش‌هاي سبك، كمك مناسبي به خانم‌هاي باردار است.

فرامرزي افسردگی را با خواب راحت در ارتباط دانست و اضافه كرد: بعضی افراد مبتلا به افسردگی بیش از اندازه می‌خوابند و بعضی نیز از بی‌خوابی رنج می‌برند، براي درمان افسردگی بهتر است الگوی خواب را نیز اصلاح كرد، چرا كه خواب راحت می‌تواند توان فیزیکی و روحی فرد را ارتقا بخشد

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=118216
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    آفرین بر مطالب علمی و آموزنده ای که منتشر شده.

دیدگاه شما