یکشنبه 2 شهریور 1393 - 13:54

تاثير نماز بر بهداشت خواب(4)

حسینعلی یزدان دوست بویراحمدی

حسینعلی یزدان دوست بویراحمدی – هر انسان طبيعي در حدود 3/1 عمر خود را در خواب به سر مي برد و تاثير خواب بر روان و جسم انسان از دانسته هاي مسلم علم پزشكي است . به طوريكه امروزه تغييرات خواب انسان از پيش آگهي هاي مهم و قابل توجه در زمينه ابتلا به بيماريها ، به حساب مي آيد .

 

به عنوان مثال ، در اشخاص مبتلا به افسردگي ، ميزان خواب به نحو چشمگيري ، افزايش و يا به ندرت ، كاهش پيدا مي كند . تغييرات خواب انسان در بيماريهاي جسمي نيز بسيار چشمگير است ، بخصوص اگر تاثير ناراحتي هاي روان انسان بر جسم او را در نظر داشته باشيم و به ياد آوريم كه بيش از 60 درصد مراجعه كنندگان به بيمارستانهاي عمومي ، در واقع از يك مشكل رواني رنج مي برند.

به اين ترتيب ايجاد بهداشت خواب ، در واقع يك ركن مهم بهداشت رواني و جسمي به حساب مي آيد و هر عاملي كه در تنظيم بهداشت خواب موثر باشد ، پيشگيري كننده و حتي درمانگر بسياري از بيماريهاي جسمي و رواني است .

 

امروزه ، نخستين اصلي كه در ايجاد بهداشت خواب ، توسط جديدترين منابع علمي دنيا توصيه مي شود« بيدار شدن هر صبح سر يك موقع مشخص از خواب است» (1)

 

يك نگاه كلي به جدول اوقات شرعي ، نشان مي دهد ، كه وقت نماز صبح ، در تمام طول سال ، با در نظر گرفتن تغييرات ناشي از حركات وضعي و انتقالي زمين ، زمان ثابتي است و اقامه كننده نماز صبح ، با برخاستن پس از اذان در واقع اساسي ترين گام را در جهت رعايت بهداشت خواب و در نتيجه آن ، سلامت بدني و تعادل رواني برداشته است .

 

پي نوشت:

1. ترجمه فارسي روانپزشكي كاپلان ـ سادوك ، دكتر نصرت اله پور افكاري ،جلد سوم، صفحه111

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=117889
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دهدشتی گفت:

    احسن عالی بود

  2. سي سختي گفت:

    خيلي خيلي عالي بود

  3. عبدالله گفت:

    عالی بود فابل توجه آنانی که نماز نمیخوانند از این ببعد بخونند حضرت عباسی مو وته نماز را ترک نیکنم

  4. حقگو حر گفت:

    خداوکیلی این شیخ خوب اینویسه مو که فیض بردم امیدوارم بیشتر بنویس وهمچنان پربار احسنتم کر بیراحمد

دیدگاه شما