شنبه 1 شهریور 1393 - 21:59

“مانسون هندی” اشک عشایر کهگیلویه و بویراحمد را درآورد/ تصاویر

باران سیل آسای تابستانی به همراه باد و طوفان شدیدکه موسوم به “مانسون هندی” است، طی روزهای اخیر اشک عشایر کهگیلویه و بویراحمد را در آورده و خسارت های زیادی به آنها وارد کرده است.

به گزارش بویرنیوز، از روزهای آغازین هفته گذشته دامنه مانسون هندی(بارانهای سیل آسای موسمی اقیانوس هند) به آسمان کهگیلویه و بویراحمد نیز کشیده شده و عصر هر روز بارشهای رگباری را در مناطقی از استان به همراه دارد.

تا شب گذشته بارها مانسون هندی در مناطق مختلف این استان به خصوص ارتفاعات و دامنه های زاگرس، موجب بارشهای شدید و رگباری باران به همراه باد شدید و طوفان و آبگرفتگی و سیل شده است.

این بارشهای موسمی حتی مناطق گرمسیری استان را که اکنون دمای بالای 40 درجه را تجربه می کنند، تحت تاثیر قرار داده و بارشهای شدید و کم سابقه ای را به همراه داشته است به طوری که تنها در یک شب در شهر گرمسیری لنده 30 میلیمتر و در چرام 21 میلیمتر باران بارید.

بزرگان این دیار این میزان بارش در تابستان به خصوص در مناطق گرمسیری را کمتر به یاد دارند اگر چه در مناطق سردسیری استان و در دامنه های دنا در دو شهرستان بویراحمد و دنا هر ساله شاهد بارانهای تابستانی بوده اند.

این سوغات هندی اگر چه در برخی مناطق خاطرات بهار را زنده کرد و از جور گرمای مردادماه کاست و عطش از لب بلوطهای تشنه زدود اما در برخی مناطق خساراتی را نیز به همراه داشت.

این روزها 11 هزار خانوار عشایری با جمعیت بیش از 70هزار نفر در مناطق ییلاقی سکونت دارند و برای دسترسی به علوفه تازه و آب، در ارتفاعات و کنار آب راهها اقامت گزیده اند.

اما مانسون هندی با بارشهای رگباری و باد و طوفان خسارتهای فراوانی به احشام، خانه ها، چادرهای عشایری، اسباب منزل و زمین های زراعی عشایر در این مناطق وارد کرده است.

خسارت “مانسون هندی” به 18 منطقه عشایرنشین/ 170 راس دام عشایر تلف شد

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار مهر می گوید: طی بارشهای روزهای اخیر عشایر 18 منطقه در استان دچار خسارتهای شدیدی شده اند.

مجید علی پور می افزاید: متاسفانه طی این طوفان موسمی نزدیک به 170 رأس از دامهای عشایر تلف شد.

وی بیان می کند: همچنین سکونتگاههای 85 خانوار عشایری این استان آسیب زیادی دیده و خسارتهایی نیز به برخی از اقلام و وسایل منزل و کار عشایر وارده شده است.

علی پور اضافه می کند: برخی از عشایر در این فصل کپرنشین هستند و بر اثر این طوفانها کپرهای آنان از بین رفته و اسباب و وسایل منزل آسیب زیادی دیده است.

وی می گوید: در بخش “طسوج” در چرام بسیاری از مزارع کشاورزی عشایر نیز از بین رفته است.

حمله موریانه ها به مراتع قشلاقی

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح می کند: علوفه هایی که عشایر برای تغذیه دامهایشان در فصل پاییز و زمستان ذخیره کرده بودند نیز طی این بارشها از بین رفته است.

وی از خسارت های این بارشها به مراتع مناطق گرمسیری خبر می دهد و می افزاید: بر اثر این بارشها موریانه به شدت در این مناطق افزایش یافته و در حال مراتع قشلاقی است.

وی بیان می کند: این موریانه ها یک لایه سطحی از خاک را از بین می برند و هم اکنون مناطق قشلاقی به شدت در معرض آسیب و تخریب ناشی از موریانه و فرسایش و شستشوی سیلابی هستند.

انسداد و تخریب 400 کیلومتر راه عشایری

علی پور همچنین به دیگر خسارتهای ناشی از این بارشهای موسمی اشاره می کند و می گوید: بیش از 400 کیلومتر از جاده های عشایری در چهار منطقه “طسوج”، “زیلایی”، “سردالون” و “کلوار” نیز مسدود شده اند که هم اکنون در حال بازگشایی و بهسازی این جاده ها هستیم.

وی می افزاید: بر اثر وقوع سیلاب به تعدادی از ابنیه ها فنی همچون آب نماها در دو شهرستان گچساران و بویراحمد نیز خسارتهایی وارد شده است.

علی پور بیان می کند: خسارتهای این بارشهای سیل آسا به عشایر استان در حال برآورد است و به زودی اعلام می شود.

وی بیان می کند: توصیه هایی از طریق رادیو به عشایر در مناطق مختلف به خصوص عشایری که در کنار آب راهها و بستر رودخانه ها سکونت یافته اند، شده است که به مناطق دامنه ای و امن کوچ کنند.

وی همچنین از امدادرسانی دستگاهها به خصوص هلال احمر و همکاری فرمانداران با عشایر در بارشهای اخیر تقدیر می کند و خواستار همکاری اداره راه برای بازگشایی راههای عشایری شد.

اعزام 10 گروه امدادی به مناطق عشایری

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان نیز به خبرنگار مهر می گوید: بر اثر بارشهای اخیر، عشایر در مناطق”مارگون” درشهرستان بویراحمد، “پاتاوه” و “شب لیز” در شهرستان دنا و بخش های “سرفاریاب” و”طسوج” در شهرستان چرام، دچار خسارتهای زیادی شدند.

مسعود مثنوی می افزاید: طی بارندگی های اخیر و وقوع سیل، جمعیت هلال احمراستان اقدام به اعزام 10 تیم امدادی به مناطق حادثه دیده کرد.

وی بیان می کند: این تیم ها متشکل از 30نفر امدادگر و 12 خودروی امداد و نجات در مناطق به امدادرسانی پرداختند.

مثنوی می افزاید: تعداد دو هزار و 385 مورد اقلام امدادی از قبیل چادر، پتو، موکت و … به مناطق حادثه دیده ارسال و بین حادثه دیدگان توزیع شد.

وی بیان می کند: هم اکنون نیز امدادگران جمعیت هلال احمر در آمادگی کامل به سر می برند و در صورت وقوع هر حادثه ای در کمترین زمان ممکن در محل حادثه حضور می یابند.

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته کارشناسان هواشناسی، مانسون هندی آخرین روزهای خود را در جو جنوب کشور می گذراند و تا روزهای آینده به سفر تابستانی خود به دامنه های زاگرس پایان می دهد.

اما این سوغات هندی دردسرهایی برای عشایر ایجاد کرد و بخش از زندگی آنها را به یغما برد که لازم است این خسارتها هرچه زودتر از سوی مسئولین جبران شود تا زندگی بر این جامعه تولید کننده و کم توقع سخت نشود.

…………………

گزارش: شریف اسلامی / مهر

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=117771
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما