شنبه 1 شهریور 1393 - 21:53

دکتر چمن با علوم پزشکی و سلامت مردم کهگیلویه و بویراحمد چه کرد + تصاویر

در این طرح؛هر بیمار در هنگام بستری و مراجعه به بخش، بسته ویژه ای شامل لباس مخصوص همان بیمار؛ مسواک، لیوان، قاشق، دمپایی، حوله و شامپو به صورت رایگان دریافت می کند.

گروه سلامت – طرح تحول نظام سلامت؛ عنوان طرح مهم دولت تدبیر و امید که از ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری در ادبیات رسانه ای و حوزه سلامت کشورمان رایج شد و هم اکنون اجرای آن در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در حال اقدام بوده و شاید بتوان ادعا نمود از معدود برنامه هایی است که شاهد اجرای موفق آن هستیم. اما اینکه این طرح چیست؟ و چه مزیت هایی دارد؛ همچنین آشنایی خوانندگان با روند اجرای آن و چگونگی دریافت هزینه بستری بیماران، دلیلی شد برای تهیه این گزارش تا به این سوالات به صورت شفاف و ساده پاسخ بدهیم؛

tahavol1

به گزارش بویرنیوز، بسته های خدمتی طرح تحول نظام سلامت در محورهای زیر در حال اجراست:

–          کاهش میزان پرداختی بیماران بستری شده در بیمارستان های وابسته به دانشگاه( برای روستائیان پرداخت تنها ۵ درصد و بقیه افراد ۱۰ درصد)

–          ترویج زایمان طبیعی

–          حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان های مشمول طرح

–          ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان ها

–          حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند

–          حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

–          نظارت بر اجرای طرح تحول سلامت

در این طرح کاهش هزینه پرداختی بیماران بستری به نحوی است که بیماران بستری شده با دفترچه روستایی فقط ۵درصد و سایر بیماران ۱۰ درصد کل هزینه را پرداخت می کنند.مثلا اگر مجموع هزینه های بستری یک بیمار یک میلیون تومان شود، بیمار دارای دفترچه روستایی به طور میانگین ۵۰ هزار تومان و سایر دفترچه ها ۱۰۰ هزار تومان از هزینه را پرداخت می کنند. البته این بخش شامل بیماران بستری است و در درمانگاه های دولتی نیز که در دهدشت و گچساران نیز افتتاح شده اند، هزینه ارائه خدمات پزشکی تخصصی با تعرفه دولتی در حال انجام است.

روند اجرای اجرای طرح تحول نظام سلامت

از همان آغاز به کار و با دستور دکتر چمن، کارگروه های اجرایی طرح مشخص و بازدیدهای مرتبط و هفتگی از زوند پیاده سازی این طرح بزرگ آغاز شد، به گونه ای که رئیس دانشگاه و معاون درمان وی از تمامی بیمارستان های مجری طرح تحول نظام سلامت بازدید و چالش ها، کمبود ها و ایرادات احتمالی را با حضور رئیس و مسئولان هر بیمارستان بررسی و دستورات لازم را صادر کرد.( در راستای اجرای بسته نظارت بر اجرای طرح تحول سلامت)

نحوه پذیرش بیمار در طرح تحول نظام سلامت

در این طرح؛هر بیمار در هنگام بستری و مراجعه به بخش، بسته ویژه ای شامل لباس مخصوص همان بیمار؛ مسواک، لیوان، قاشق، دمپایی، حوله و شامپو به صورت رایگان دریافت می کند.

همچنین برای بیمار در زمان بستری کلیه وسایل مورد نیاز اعمال جراحی، دارو و ملزومات پزشکی توسط بیمارستان تهیه می شود و تحت هیچ شرایطی بیمار جهت تهیه موارد مورد نیاز اعلام شده در بسته طرح تحول نظام سلامت به خارج از بیمارستان ارجاع داده نمی شود.این در حالی است که قبلا بیمار جهت تهیه دارو و ملزومات پزشکی مورد نیاز خود شخصا اقدام می کرد.بر اساس گزارش های میدانی خبرنگاران ما، خوشبختانه این بخش طرح تحول نظام سلامت نیز در استان ما تاکنون به خوبی اجرایی شده است و تا حدود بسیاری توانسته آرامش را برای همراه بیمار به وجود آورد.

همانگونه که در بالا اشاره نمودیم از مجموع هزینه های کل بیمار که شامل موارد اشاره شده در بالا از جمله دارو نیز می شود؛ سهم بیمار به صورت میانگین “۷درصد” است؛ یعنی در هنگام بستری نیز هیچ گونه وجهی از بیمار دریافت نمی شود و در زمان ترخیص مراجعه نموده و از مجموع کل هزینه های درمانی وی بر اساس فرمت اعلامی ( ۵درصد روستایی و ۱۰ درصد سایر دفترچه های درمانی) اقدام می شود.

tahavol3

تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان های استان

آمار تعداد بیماران بستری از زمان شروع طرح در استان نیز در نوع خود جالب است؛ از زمان اجرای طرح در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه تاکنون بالغ بر ۲۰ هزار بیمار در بیمارستان های استان بستری شده و از مزایای این طرح بهره مند شدند که تنها ۷ درصد مجموع هزینه های بیمارستانی را پرداخت کرده اند حال آنکه تا قبل از اجرای طرح قریب به ۴۰ درصد مجموع هزینه ها از جیب مردم پرداخت می شد.

البته در این میان و بر اساس بازرسی های صورت گرفته میزان زیرمیزی به صورت چشمگیری کاهش یافته است؛ هر چند که به نظر می رسد در این زمینه نیاز به همکاری بیشتر مردم در زمینه ارائه گزارش موارد تخلف احتمالی است تا کارشناسان مربوطه با مدارک و مستندات لازم و در صورت مشاهده دریافت هرگونه وجه غیر قانونی اقدام لازم را انجام دهند.

وضعیت زایمان طبیعی در استان

ارائه خدمات زایمان طبیعی به صورت رایگان در سه بیمارستان دولتی استان از جمله اولین بسته های ابلاغی و مورد تاکید در این طرح است که تاکنون در بیمارستان های استان حدود ۲۲۷۹ مورد زایمان طبیعی به صورت رایگان صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵ درصدی زایمان طبیعی را نشان می دهد. البته ” بویر نیوز” در نظر دارد به زودی در گزارشی اختصاصی به وضعیت زایمان سزارین و عوارض آن بپردازد.

هتلینگ بیمارستان ها

یکی دیگر از بسته های مورد تاکید در طرح تحول نظام سلامت” ارتقای هتلینگ بیمارستان ها” ی استان است.

در این طرح برای بیمار از لحاظ آسایش، حمام، نظافت و غذا باید وضعیت مطلوبی تدارک دیده شود و همچنین نسبت به تعمیر و تجهیز اتاق بیمار و همراهان اقدام شود. در این راستا تاکنون بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال به بیمارستان های استان اختصاص داده شده و در حال بازسازیف مرمت و تدارک موارد مورد نیاز در زمینه هتلینگ بیمارستان ها هستیم.

حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان های مشمول طرح

تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان تنها تعداد معدودی پزشک متخصص مقیم پیش بینی شده بود؛ اما با اجرای طرح تحول نظام سلامت برنامه ریزی لازم در این راستا صورت گرفته و هم اکنون در بیمارستان های امام سجاد(ع) در سه رشته تخصص، شهید بهشتی ۵ رشته تخصص، شهید رجایی گچساران سه رشته تخصص و امام خمینی(ره) دهدشت نیز در سه رشته تخصص پزشک مقیم مستقر شده به نحوی که از ساعت ۱۴ لغایت ۸ صبح روز بعد( در روزهای تعطیل ۲۴ ساعته) در بیمارستان مستقر بوده و در صورت تشخیص پزشک اورژانس بلافاصله نسبت به ارزیابی و معاینه بیمار اقدام می شود.

حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند و کاهش چمشگیر دریافت های خارج از ضوابط پزشکی

ازدیگر مزایا و نکات قابل تامل در اجرای این طرح کاهش دریافت وجه خارج از ضوابط و چارچوب مصوب در استان بالاخص در شهرستان های کهگیلویه و گچساران است. همچنین در راستای حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند،  تحت عنوان مشترک بیماریهای ویژه تحت پوشش معاونت درمان وزارت بهداشت قرار گرفته و هزینه های بالای تشخیصی و درمانی بیماری آنها که مشمول بیمه نمی باشند، طبق بسته خدمتی تعیین شده تحت حمایت قرار خواهند گرفت.

در این راستا بیماران نیازمندی که توان پرداخت فرانشیز خود را ندارند نیز توسط این ردیف بر حسب تشخیص سیستم مددکاری حمایت می شوند.این مهم نیز توانسته است بخش عمده ای از مراجعات مردمی به رئیس دانشگاه و مسئولان مرتبط را جهت دریاف تخفیف بیمارستانی به نحو چشمگیری کاهش دهد.

دریافت اعتراض و شکایت های مردمی

برای پیشنهادات و انتقادات مردم نیز چاره اندیشی شده و مردم در این زمینه می توانند بسامانه ۱۵۹۰ نیز با هدف پیگیری و پاسخگ شماره تلفن ۱۵۹۰ تماس گرفته و یا به ۲۰۰۰۱۵۹۰ پیامک زده و در صورتی که دنبال راه سوم دیگری نیز می گردند به سامانه tahavol.behdasht.gov.ir مراجعه نمایند. نکته حائز اهمیت موضوع اینکه بنرهای اطلاع رسانی این طرح در محیط بیمارستان ها نصب شده تا مراجعین بیمارستانی ارتباط خود را با مسئولات راحت تر برقرا نمایند.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=117751
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    واقعا مرام دکتر چمن؛ در این زمینه عالی عمل کرده. طرح تحول سلامت واقعا نیاز مردم استان ما بوده. خدا قوت به ایشان و همکاران زحمت کشش

  2. همکار گفت:

    دانشگاه  علوم پزشکی استان به یک مدیر  توانمند نیاز داشت که خداراشکر بامدیریت جدید ورویکرد جدید خدمترسانی به مردم بسیار بهبود یافته

  3. مصطفی گفت:

    حسن انجام کار  مدیران و پرستاران و کارکنان بیمارستان ها وعلی الخصوص در پیشبرد امور مربوط به طرح تحول نظام سلامت جای تشکر  دارد امید که پیشرفت استان هدف همه ماباشد از رسانه که به این مهم پرداخته هم  متشکریم ازاینکه زحمات مارا در رسانه انعکاس نمودید هم مایه دلگرمی ماست

  4. کارشناس گفت:

    مديريت جهادي دکتر چمن وهمکارانش ستودنيست .اجرکم عندالله

  5. همکار گفت:

    واقعا اقای دکتر چمن فکر میکنه خدمت شایانی در دانشگاه و حوزه درمان کرده ؟ یکسری به اورژانس ها بزنید تا متوجه بشوید !!

    • ناشناس گفت:

      همکار محترم خوبست اطلاعاتت را به روز کنید اعلام شده بیش از پنجاه درصد آمبولانسهای کشور فرسوده است  ومشکلاتی وجوددارد ، احتمالا انتظار معجزه که کسی ندارد درحدتوان میشود کارکرد  که اتفاقا استاندارد اورژانسهای ما درحد متوسط کشور است  درحالیکه درخیلی شاخصهای اجتماعی فرهنگی اقتصادی وضعیت استان ضعیف است

    • اﺯ اﻭﺭﮊاﻧﺲ گفت:

      ااﻟﺒﺘﻪ اﻭﺭﮊاﻧﺲ ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺧﻴﻠﻲ ﺑﻬﺘﺮ ﺷﺪﻩ ﻭﻟﻲ اﻭﺭﮊاﻧﺲ اﻣﺎﻡ ﺳﺠﺎﺩ ﻫﻨﻮﺯ ﺟﺎﻱ ﭼﻜﺎﺭ ﺩاﺭﻩ اﻭﺭﮊاﻧﺲ ﺩﻫﺪﺷﺖ و ﮔﭽﺴﺎﺭاﻥ ﻫﻢ اﺯ ﻧﻆﺮ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﭘﺰﺷﻚ ﺑﻬﺘﺮ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ.

    • توانا گفت:

      در هر خدمترسانی  نواقصی هم وجود دارد وشکی درآن نیست مهم اینست که باید تلاشمان کمک وحل مشکل مردم باشد وسعی در پیشبرد وارتقاسلامت داشته باشیم. پرسنل هم درحدی که بتوانند به مردم ارائه خدمت میکنند  پیشرفت استان مایه آبروی استان است

    • صیانت گفت:

      بهترین خدمت که انجام شود همیشه سطح بهتری هم هست چون انسان ذاتا کمال طلب است نواقص هم که نمیشود کتمان کرد دیدن نیمه پر لیوان مهم است نیمه خالی کم کم پر میشود باتلاش و پشتکار

  6. medical student گفت:

    Dr Chaman=All other k&B managers

  7. کارمندبيمارستان گفت:

    تحولات اساسي وبنيادي وموردنيازدراستان مااجرايي شده جا داردبه رياست محترم دانشگاه علوم پزشکي وهمه ي همکارانشان درسراسراستان خداقوت وخسته نباشيدبگوييم.

  8. بازنشسته علوم پزشکی گفت:

    تشکر فراوان از بویرنیوز که با این گزارش جالب و کامل در ایام گرامیداشت روز پزشک قدرشناسی خود از علوم پزشکی به خوبی نشان دادند. الحق که آقای دکتر چمن مدیر شایسته و بزرگی برای استان ماست و اگرچه برخی معا ونینش خیلی پایینتر از خودش هستند اما تلاش و مدیریت شخص خودش قابل تقدیر فراوان می باشد.

  9. ازديشموک گفت:

    خداوکيلي باورنکردني بود که پديده شوم زيرميزي روزي وروزگاري از دوش اين مردم محروم برداشته شود ولي باهمت رياست محترم دانشگاه وتيمش اين اقدام اجرايي شد.به عنوان يک هم استاني ازهمه متوليان سلامت سپاسگزاريم.

  10. دانشجو گفت:

    انصافا اقدامات شايسته واساسي صورت گرفته است.

  11. پرستار گفت:

    احسنت بر اين جديت و پشتکار . الحق بهداشت و درمان استان متحول شده است جهت پيشبرد بهتر همه مسئولين و رسانه ها همکاري وهمياري نمايند

  12. کارمند دانشگاه گفت:

    ای کاش  سایر مدیران و معاونینش همه همانقدر توانمند بودند. بخصوص معاون پشتیبانی خیلی ضعیف است و نمی تواند پا به پای ریاست دانشگاه حرکت کند.

    • کارمند بیمارستان-کارگزینی گفت:

      انگشتان یکدست که یک اندازه نیستند مجموعه علوم پزشکی خدماتش و تغییرات بنیادی در نیروی انسانی – مالی – استخدامها -وارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم را کاملا حساب شده و با درایت به پیش برد

  13. بهمئی گفت:

    زحمات علوم پزشکی وتحولات انجام شده قابل تحسین است 

  14. ﻛﺎﺭﻣﻨﺪ ﺩاﻧﺸﮕﺎﻩ گفت:

    ﺣﻴﻒ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ اﺯ ﻣﻌﺎﻭﻧﻴﻦ و ﻣﺪﻳﺮاﻧﺶ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﻣﻌﺎﻭﻥ …. ﺧﻴﻠﻲ ﺿﻌﻴﻔﺘﺮ اﺯ اﻭﻧﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺘﻮﻧﻪ ﺭﻳﺎﺳﺖ ﺭا ﻛﻤﻚ ﻛﻨﻪ اﮔﺮ ﻟﻂﻒ ﻣﻲ ﻛﺮﺩ و ﺧﻮﺩﺵ اﺳﺘﻌﻔﺎ ﻣﻲ ﺩاﺩ ﺗﺎ ﻳﻚ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻗﻮﻱ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﺶ اﻧﺘﺨﺎﺏ ﺑﺸﻪ ﻋﺎﻟﻲ ﻣﻲ ﺷﻪ. 

  15. معلم دیشموک گفت:

    باید اشاره کاملی به زحماتی که در دیشموک  کشیده شده هم می شدصدها عمل جراحی چشم و خدمات دندان پزشکی بطوررایگان برای مردم انجام شد  پیروز و موفق باشید تاهمیشه دعای مردم پشت سرتان خواهد بود

  16. م.حسنی گفت:

     علم+ عمل+ تجربه+ٌصداقت= دکتر هاشمی وزیر بهداشت و دکتر چمن رئیس دانشگاه علوم پزشکی. اگر در همه مدیریت ها این سبک بکار گرفته شود به توسعه همه جانبه می رسیم.

  17. ناشناس گفت:

    چقد جالبه. دوستان دکتر چمن حضور رسانه ایشون بشدت قوی هستش. عزیز دل انگیز طرح تحول طرح ملیه که اتفاقا ضعف هایی که در استان ما داره بی نظیره!!! چه ربطی به دکتر چمن داره؟!!! این طرح طرحی بسیار خوبیه که جا داره از وزیر بهداشت تشکر بشه. گزارش سفارشی گرفتن هم عالمی داره!! گفتم که نگیت کسی نفهمیده. من روزی 15 ساعت توی این سیستم کار می کنم میدونم چه خبره!!! کافیه دوبار کارتون گیر کنه عد متوجه می شید. اینم بگم واقعا با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه!!!

    • کارازموده گفت:

      کاملا طبیعی است که در اجرای هربرنامه ای مشکلاتی وجود دارد اگر بگویند هیچ مشکلی نیست و هیچ ایرادی نیست جای تعجب دارد از وزیر محترم برای حضورش در استان محروممان تشکر میکنیم . ایشان هم در بازدید از استان اشاره کردند استان محروم ما طرح تحول سلامت را خیلی خوب انجام داده است

    • حسنی. همکار بیمارستان گفت:

      از قضا برنامه تحول سلامت در بیمارستانهای استان قبل از  برنامه کشوری آغاز شد و پرداخت مطالبات کارکنان و  تامین تجهیزات بیمارستانی و  بازسازی بخش ها ی بیمارستانها و اصلاح نظام جذب و بکارگیری نیروی انسانی و نظارت بر مطب ها و بیمارستانها و….. در استان ما قبل از برنامه تحول کشوری شروع شد.  و در ادامه اون  اجرای برنامه کشوری را داشتیم که چون زیرساختها مشکل داشت همت بالای مسولین را نیاز داشت و سرجمع خیلی خوب کار شده چه قبل و چه بعد از برنامه کشوری. اما همه همکاران ما در معاونت درمان و بیمارستانها باید باز هم بیشتر تلاش کنیم تا نواقص برطرف بشه هر چند تا همینجاش خداقوت حسابی باید گفت.

    • ناشناس گفت:

      همینکه باری از دوش مردم برداشته شده(بارمالی) کمک بزرگی به مردم شد حتی اگر مقطعی هم باشد کاربزرگی بود خداکند همین روند ادامه یابد

  18. کارمند گفت:

    با سلام و تشکر از آقای دکتر چمن

    ……………………خواهشا به فکر رفاه کارمندان هم باشید……………

  19. بهیار گفت:

    از زحمات همه متولیان سلامت و پرشنل بهداشت ودرمان استان صمیمانه سپاسگزاریم /

  20. دهدشتی گفت:

    واقعا متحول کردند دکتر چمن عزیز بهداشت و درمان استان را . اگر قرار باشد بهترین مدیر استان را انتخاب کنند کسی نخواهد بود به غیر از دکتر چمن.

  21. ناشناس گفت:

    تشکر از دکتر چمن و همکارانش

  22. همكار گفت:

    دكتر چمن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟هزار سئوال بي پاسخ دارم

  23. کارشناس گفت:

    البته زحمات دکتر چمن ستودنی است ولی اقدامات اشاره شده بالا کشوری است ومربوط به استان ما نیست

    • پزشک همکار.م گفت:

      ولی از حق نگذریم تحول در علوم پزشکی استان از همون روزهای اول حضور ایشون شروع شد و  پیگیری های خیلی خوبی برای مطالبات داشتند  و نظارت بر مراکز درمانی را جدی گرفتند و بخشی از تجهیزات را تهیه کردند و وزیر را به استان آوردند و….

  24. هیئت علمی گفت:

    همه  میدانیم زیرساختهای موجود استان بسیار ضعیف است و برای انجام طرحهای ملی هم مشکلات زیادی وجوددارد وبرای انجام خیلی از پروژههای ملی پرسنل استان باید دوچندان تلاش  کنند  این تلاشهاجای قدردانی دارد

  25. کارشناس بهداشت گفت:

    اگر شرایط طوری بود که چند تا معاون با خودش می آورد که بتونن مثل خودش فکر بزرگ داشته باشن و تجربه کار در جاهای مختلف اونوقت یه انقلاب اساسی در  بهداشت و درمان داشتیم با این شرایط  بیشتر زحمات را خودش مجبوره بکشه و دست آخر هم خسته می شه و هم چوب ناکارآمدی بقیه را می خوره.

    • موافق کارشناس بهداشت گفت:

      موافقم.حیف که تا الآن نشده امااگر چندنفر باافکاربزرگ در دانشگاه بودند وکمک رییس دانشگاه حتما روند پیشرفت شتاب بیشتری می گرفت

  26. خبرنگار آزاد گفت:

    دوستان عزیز در هر صورت  گزارش خوبی از طرح تحول نظام سلامت داده اند و این نوع برنامه ها هم عزم ملی می خواهد و هم تدبیر و درایت منطقه ای. همین

  27. احمد اورژانسی گفت:

    با تشکر از بویر نیوز که سنت شکنی کرد و گزارشی از تحولات صورت گرفته در بهداشت و درمان استان منتشر نمود که البته این واقعیاتی است که انجام شده و جای بسیار تشکر دارد از رسانه ها خصوصا” استانی که به این امر می پردازند و لازم است که مشکلات اجرایی طرح را هم بازیابی و منتشر کنند البته نقد منصافانه که همیشه در بویر نیوز شاهد بوده ایم که یکی از مشکلات طرح کمبود نیروی انسانی ( پرستار و تکنسین و … درمانی ) است که فشار بیش از حدی اکنون بر دوش کارکنان فعلی مراکز درمانی وجود دارد و متاسفانه با گذشت بیش از 4 ماه از اجرای طرح هیچگونه پرداختی به کارکنان درمانی و نظارتها و کمیته ها ی طرح پرداخت نشده و فقط به فکر پزشکان بوده اند و برای آنها بشته های پرداختی تعریف شده است و این امر در روند کاری پرسنل تاثیر داشته و موجب کندی کار می گردد .

دیدگاه شما