پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 13:42

مزایای ویژه شرکت های دانش بنیان از زبان رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد (+ نحوه اخذ مجوز و جزئیات)

بویرنیوز – مقام معظم رهبری دهه اخیر را به عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری نموده¬اند. با توجه به این¬ که علم و ارتباط آن با صنعت از مؤلفه های اصلی پیشرفت به شمار می آید، تلاش در زمینه تولید دانش و به دنبال آن توانایی تولید ثروت از دانش گامی بلند در جهت پیشرفت و توسعه است. اقتصاد مقاومتی یك نظام اقتصادی است كه هماهنگ با سیاست‌های كلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی و برای مقاومت در برابر اقدامات تخریبی شكل می گیرد تا بتواند در برابر ضربات اقتصادی تحریم‌ها و توطئه‌‌های گوناگون اقتصادی نظام استكبار مقاومت كرده و توسعه و پیشرفت خود را ادامه دهد.در این راستا اقتصاد دانش بنیان می‌تواند راهكاری برای دست یابی به این مهم باشدكه نه تنها به عنوان یك نیاز اساسی برای كشورهای در حال توسعه نظیر ایران به شمار می آید بلكه اجتناب از حركت به سمت چنین اقتصادی توان رقابتی را به شدت كاهش می دهد.این اقتصاد با وقوع تحولات علمی و تحقیقاتی، دگرگونی عمیقی در عرصه رشد و تولید اقتصادی ایفا می كند. اقتصاد مبتنی بر علم و دانش موجب رشد و توسعه پایدار جامعه و درنهایت تحقق اقتصاد مقاومتی می شود.از سوی دیگر تلاش برای بهبود بهره وری تلاش برای زندگی بهتر افراد و جامعه است. به همین دلیل امروزه تمام كشورهای جهان در پی به دست آوردن پیشرفت هایی در زمینه بهره وری هستند؛بدین معنی كه بتوانند با مصرف منابع كمتر به مقدار تولید ملی بیشتری دست یابند.شرکت های دانش بنیان که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر تشکیل می شوند، می توانند مؤثرترین نقش را در این زمینه ایفا نمایند.

مرادی
تمامی اركان اقتصاد دانش بنیان رابطه مثبتی با بهره وری و رشد اقتصادی دارند و پیامد این روابط كاهش بیكاری،كیفیت بهتر محصولات و خدمات،كاهش قیمت تمام شده، اصلاح الگوی مصرف و در واقع تحقق مؤلفه های اقتصاد مقاومتی خواهد بود
شركت دانش‌بنیان شركت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است كه به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید كالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشكیل می‌شود. گام¬های عملی در راه اجرایی نمودن این سیاست¬ها با تصویب قانون حمایت از شرکت¬ها و مؤسسات دانش¬بنیان در مجلس شورای اسلامی از سال 1389 و بدنبال آن تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز گردیده¬است.
 برای استفاده از امکانات شرکت¬های دانش¬بنیان چه باید کرد؟
در مرحله اول بایستی شرکتی را به ثبت رسانید که مطابق با شرایط شرکت¬های دانش¬بنیان باشد و پس از آن در سامانه ارزیابی شرکت¬های دانش¬بنیان ، شرکت مورد نظر ثبت نام نموده و مورد ارزیابی قرار می¬گیرد. در صورت مثبت بودن نتیجه ارزیابی از تسهیلات ویژه شرکت¬های دانش¬بنیان برخوردار خواهد شد.
 به چه کالاها و خدماتی دانش بنیان اطلاق می¬شود؟
كالاها و خدماتی هستند كه مبتنی بر فناوری‌های برتر و با ارزش افزوه فراوان بوده و در فهرست حوزه‌های كالاها و خدمات دانش‌بنیان ، مصوب كارگروه تشخیص صلاحیت و ارزیابی شركت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر کالاکه شامل فناوری زیستی )پزشكی، كشاورزی، صنعتی و محیط زیست، فناوری نانو )محصولات و مواد ((، اپتیک و فوتونیک )مواد، قطعات و سامانه ها( ، مواد پیشرفته )فلزات، كامپوزیتها، سرامیكها، پلیمرها( ، الكترونیک و کنترل )میكروالكترونیک، قطعات، مدارها، سخت افزار كامپیوتر و سامانه ها(، فناوری اطلاعات وارتباطات و نرم افزارهای كامپیوتری، تجهیزات پیشرفته ساخت، تولید و آزمایشگاهی، داروهای پیشرفته و مهندسی پزشكی، هوافضا )پرنده ها، ماهواره ها، موشكها) ، انرژیهای نو )هسته ای و تجدید پذیر( می¬باشد، قرار گیرند.
شاخص‌های تشخیص «شركت‌های دانش‌بنیان» چیست؟
شاخص‌های تشخیص شركتهای دانش‌بنیان، به دو دسته شاخص‌های عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند. شركت‌های متقاضی باید علاوه بر شاخص‌های عمومی، شرایط مشخص‌ شده در یكی از سه دسته شاخص‌های اختصاصی را نیز احراز نمایند.

از جمله شاخص‌های عمومی این ¬است که حداقل دو سوم از اعضای هیأت مدیره شركت بایستی حداقل دو مورد از شرایط ذیل را احراز كنند:
حداقل دارای مدرك كارشناسی باشند. حداقل 3 سال سابقه فعالیت كاری یا علمی در حوزه فعالیت شركت و یا سابقه مدیریتی داشته باشند. دارای حداقل یك اختراع ثبت‌شده ارزیابی شده داخلی یا یك اختراع بین‌المللی مرتبط با حوزه كاری شركت باشند. حداقل نیمی از درآمد شركت در یك سال مالی گذشته شركت، ناشی از فروش فناوری، كالا و یا خدمات دانش‌بنیان (شامل خدمات تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی مرتبط با فهرست كالاهای دانش‌بنیان و خدمات تخصصی دانش‌بنیان) آن شركت از طریق قرارداد باشد. سابقه بیمه پرداختی برای حداقل 3 نفر از كاركنان تمام‌وقت شركت، حداقل 6 ماه باشد.

شركت متقاضی باید علاوه‌ بر دارا بودن شاخص‌های عمومی، واجد كلیه شرایط اختصاصی در یكی از دسته‌بندی‌های شركت‌های تولیدكننده كالاهای دانش‌بنیان، شركت‌های تحقیق و توسعه و خدمات طراحی مهندسی و یا شركتهای ارائه‌دهنده خدمات تخصصی دانش‌بنیان باشد.

موارد ذکر شده در مورد شرکت¬های دانش¬بنیانی است که در حوزه دانش¬بنیان فعال بوده و شرکت درآمدزایی داشته¬باشد، اما در مور شرکت¬های دانش¬بنیان نوپا شاخص¬های ارزیابی کمی آسان¬تر است. در مورد این شرکت¬ها جهت ثبت نام در سامانه ارزیابی بایستی حداقل یك سال از تاریخ ثبت آن¬ها گذشته باشد و حداقل دو سوم از اعضای هیأت مدیره شركت، حداقل دو مورد از شرایط ذیل را احراز كنند: حداقل دارای مدرك كارشناسی باشند. حداقل 1 سال سابقه فعالیت كاری یا علمی در حوزه فعالیت شركت و یا سابقه مدیریتی داشته باشند. دارای حداقل یك اختراع ثبت‌ شده ارزیابی شده داخلی یا یك اختراع بین‌المللی مرتبط با حوزه كاری شركت باشند.شركت دارای معادل 3 نفر نیروی انسانی تمام‌وقت باشد و یا شركت‌ تولیدكننده كالا یا كالاهای دانش‌بنیان، مطابق فهرست كالاهای دانش‌بنیان مصوب كارگروه باشد كه دانش فنی آن را بواسطه انتقال یا ایجاد دانش فنی، از طریق فعالیتهای تحقیق و توسعه نهادینه و بومی‌سازی كرده باشد و یا شركت دارای برنامه طراحی و تولید كالاهای دانش‌بنیان باشد.شركت دارای عملكرد تحقیق و توسعه باشد.
البته تأییدیه شركتهای «دانش‌بنیان نوپا»، دارای اعتبار یك ساله بوده و تنها برای یك دوره یك ساله (مجموعا دو سال) می‌تواند تمدید شود.

 روند ارزیابی شرکت¬ها چگونه است؟
پس از ورود اطلاعات شركت متقاضی در سامانه ارزیابی شرکت¬های دانش¬بنیان ، دبیرخانه كارگروه آنها را برای كارگزاران مربوطه ارسال می‌كند و در مدت زمان مشخصی، نتایج بررسی‌ها را از آنها تحویل می‌گیرد و به كارگروه (یا كمیته كارشناسی حسب مورد) ارجاع می‌دهد. پس از نهایی شدن بررسی‌ها، دبیرخانه كارگروه نتیجه را به شركت متقاضی اعلام می كند. در صورت تایید، شركت متقاضی برای مدت 2 سال شركت دانش‌بنیان محسوب شده و موظف است در این مدت فرآیند رتبه‌بندی شركت خود را، بر اساس معیارها و فرایند رتبه‌بندی مصوب كارگروه به پایان برساند.
 چه تسهیلاتی به شرکت¬های دانش¬بنیان تعلق می¬گیرد؟
شرکتها و مؤسسات دانش بنیان جهت فعالیتهای ثبت اختراع، کسب فناوری )دریافت حق امتیاز( و نمونه سازی می توانند ازتسهیلات قرض الحسنه صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده نمایند .همچنین این شرکتها و مؤسسات جهت فعالیتهای تا قبل از تولید صنعتی از قبیل هزینه اولیه تجهیز کارگاه و آماده سازی خط تولید، طراحی صنعتی، انجام آزمون و رفع اشکال، تولید آزمایشی و بازاریابی و نیز تأمین سرمایه در گردش می توانند از منابع صندوق استفاده نمایند.
صندوق نوآوری وشکوفایی در راستای حمایت از طرح ها وشرکت های دانش بنیان بین 300 میلیون تا 5 میلیارد تومان تسهیلات تجاری سازی اعطا می کند. 12 بانک و 9 صندوق پژوهش وفناوری با صندوق نوآوری به منظور حمایت از تجاری سازی نوآوری ها همکاری می¬نمایند. یک تفاوت اساسی صندوق نوآوری وشکوفایی با بانک ها این است که نرخ سود تسهیلاتی که صندوق پرداخت می کند، 5درصد کمتر از بانک ها وحدود 17 تا 18 درصد است .
درآمدهای مشمول مالیات شرکتها و مؤسسات دانش بنیان ناشی از قراردادها و فعالیتهای تحقیق و توسعه، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان به مدت پانزده سال از پرداخت مالیات معاف هستند .همچنین شرکتها و مؤسسات دانش بنیان از پرداخت هزینه های عوارض و حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض صادراتی معاف می¬باشند.
علاوه بر این شرکتها و مؤسسات دانش بنیان در اولویت استقرار در پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، مناطق ویژه علم و فناوری و مناطق ویژه اقتصادی می¬باشند.
همچنین اولویت واگذاری تمام یا بخشی از سهام مراکز ومؤسسات پژوهشی دولتی قابل واگذاری براساس ضوابط قانونی به شرکت¬¬های دانش¬بنیان می¬باشد.
از مزیت¬های مهم دیگر این شرکتها این است که در مناقصات قراردادهای پژوهشی، فناوری و تجاری سازی و عرضه کالاهای دانش بنیان ساخت داخل دستگاههای اجرایی حائز اولویت می باشند .
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است فهرست نیازهای فناورانه، تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز دستگاه های اجرایی خود را به شرکتها ومؤسسات دانش بنیان نیز اعلام نماید .
لازم به ذکر است شرکتهایی که در نام ثبتی آنها کلمه دانش بنیان وجود دارد برای برخورداری از حمایتهای مدنظر قانون دانش بنیان بایستی در سامانه دانش بنیان ثبت نام کرده و تمامی مراحل ارزیابی و تشخیص را طی نمایند.شرکتهای تعاونی دانش بنیان نیز از این امر مستثنی نیستند، بدین معنی که عبارت ” دانش بنیان ” دلیلی بر برخورداری از حمایتهای این قانون نبوده و فرآیند ارزیابی پس از ثبت رسمی شرکتها و موسسات و سپس ثبت نام در سامانه دانش بنیان صورت خواهد گرفت.
 نقش نخبگان در این پروسه چگونه است؟
از مزایای شرکت¬های دانش¬بنیان بکارگیری متخصصان و نخبگان در ساختار اصلی آن است. علاوه بر آن بنیاد ملی نخبگان بر اساس طرح شهید تهرانی مقدم به منظور زمینه سازی همکاری مؤثر دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی مشمول ضوابط و مقررات بنیاد با شرکت های دانش بنیان، بخشی از حقوق دانش آموختگان برتر در مؤسسات و شرکت های دانش بنیان را تا سقف 2 سال متقبل می¬گردد. این امر به¬منظور ساماندهی اشتغال دانش¬آموختگان برتر در حوزه¬های تخصصی جهت بهره¬مندی از توانایی¬های آنان در شرکت¬های دانش¬بنیان است.با توجه به ارتقای دانش شرکت¬های دانش¬بنیان بدلیل جذب منابع انسانی نخبه و افزایش زمینه نوآوری و تکنولوژی و خلاقیت ، بدیهی است که میزان بازده محصول و کیفیت کالای این شرکت¬ها بسیار بیشتر از شرکت¬های سنتی می¬باشد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=117460
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مطلب مفیدی بود !
    سپاس از سایت خوب تان !

دیدگاه شما