پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 10:16

گلایه ظریف از استیضاح فرجی‌دانا

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: یکی از وظایف توافق نهایی برداشته شدن کلیه تحریم‌های شورای امنیت و یک‌جانبه است.

 

محمد جواد ظریف چهارشنبه شب با اشاره به سفر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و استفبال وی از ادامه همکاری ها در چارچوب تفاهم مشترک در بیان و توضیح “تفاهم مشترکی” که با آژانس و 1+5 هم زمان وجود دارد، گفت: ما دو تفاهم داریم؛ یکی با آژانس است که قبل از تفاهم با 1+5 در پاییز سال 1392 با حضور آقای آمانو و صالحی در تهران امضا شد و یک تفاهم هم با 1+5 داریم که در چارچوب برنامه اقدام مشترک است که در 3 آذر سال 1392 به دست آمد و بر هر دو این ها آژانس نظارت دارد.

 

ظریف با بیان اینکه ما بسیار سخت مذاکره می‌کنیم، اظهار کرد: احتمالا شما از افراد مختلفی شنیدید که ما مذاکره کنندگان سختی هستیم و به راحتی چیزی را نمی پذیریم اما وقتی مساله‌ای را با توجه به منافع و قوانین مدنظرمان پذیرفتیم تعهدمان را اجرا می کنیم. از این رو توافقی که با آژانس برای حل و فصل موضوعات کنونی و گذشته داشتیم را تاکنون به خوبی اجرا کردیم.

 

او گفت: نماینده آژانس در مذاکرات با 1+5 حضور ندارد بلکه بر اجرای تفاهم ژنو در بخش مربوط به تعهدات هسته ای ایران نظارت می کند هم چنین بر اجرای تعهدات 1+5 در چارچوب کمیته ای که بر اساس توافق شکل گرفته است نظارت می شود.

 

وزیر خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به طرح امنیتی سازی علیه ایران در دنیا گفت: همیشه برنامه کاری رژیم صهیونیستی و طرفدارانش و برخی کشورهای غربی این بوده که از ایران یک تهدید امنیتی بسازند و یکی از راه ها برای رسیدن به این هدف این بوده است که در دنیا بقبولانند که ایران به دنبال این است که مذاکره را برای مذاکره بخواهد و دنبال وقت تلف کردن است اما ما این فضا را در این مذاکرات شکستیم و یکی از روش‌های‌مان پایبندی به تعهدات‌مان بوده است.

ظریف گفت: این پایبندی به تعهدات از سوی ایران به شکلی بود که آمریکایی‌ها و حتی شخص رییس‌جمهور این کشور اعلام کرد که ایرانی‌ها همه تعهدات‌شان را اجرا کردند ضمن این که مذاکره‌کنندگان سختی بودند. این اظهارات آمریکایی‌ها برایشان کار را دشوار تر می کند و نمی توانند در آینده ایران را به وقت کشی و خرید زمان متهم کنند.

رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این پرسش که مقامات دو طرف اعلام کرده‌اند برای رسیدن به توافق عجله ندارند؟ با بیان این که برای رسیدن به توافق بهتر است جدی مذاکره کنیم و از زمانی که ما مسوولیت مذاکره را به عهده گرفتیم این گونه بوده است، افزود: از سویی چون مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهیم مذاکره باز را قبول نمی‌کنیم و از همان ابتدا خواستار مذاکره در یک زمان‌بندی مشخص بود و زمان‌بندی شش ماه و یک سال پیشنهاد ایران بود.

وی با بیان این که در بین اعضای 1+5 هیچ وقت یک موضع یکپارچه و متحدی نداشته است و دائم در حال نزدیک کردن مواضع‌شان به یکدیگر هستند و حتی در “ژنو 2” بیش‌تر وقت صرف هماهنگی میان 1+5 شد تا این که صرف هماهنگی بین ایران و 1+5 شود، خاطرنشان کرد: الان هم این وضعیت را زیاد می‌بینیم و در مذاکراتی که چندین روز به طول می‌انجامد بیش‌ترین زمان صرف هماهنگی مواضع 1+5 می‌شود. در بین شش کشور لااقل دو کشور چین و روسیه الزاما گرایش‌هایی که نسبت به گروه‌های فشار صهیونیستی در کشورهای غربی است را ندارند و این کشورها بیش‌تر با ماهیت واقعی موضوع برخورد می‌کنند. مشکلی که ما داریم این است که ماهیت واقعی مساله هسته‌ای یک چیز و ماهیت سیاسی آن چیز دیگر. برای حل ماهیت واقعی راهکارهای زیادی وجود دارد اما برای رفع نگرانی سیاسی برخی کشورها مساله شکل دیگری است. از این رو برای رسیدن به موضع مشترک از سوی 1+5 زمان زیادی نیاز است.

ظریف در پاسخ به این که چرا تاخیر را به صلاح نمی‌دانید؟ گفت: کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی در چارچوب پروژه امنیتی‌سازی ایران همکاری و تعامل با ایران را هزینه‌بردار کرده بودند و در یک سال گذشته شرکت‌ها و موسسات مختلف و بسیاری به ایران سرازیر شدند. حتی افزایش قابل توجهی در گردشگران خارجی داشتیم و این‌ها برای این بود که فضای امنیتی علیه ایران شکسته شد و یکی از روش‌هایی که به شکسته شدن این فضا کمک کرد اصرار ما بر این مساله بود که مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهیم. ما مذاکره را برای راه‌حل می‌خواهیم و تحقیر ایران در مذاکره را نمی‌پذیریم و آمادگی داریم که در سطح وزیر خارجه زمان زیادی را در مذاکره صرف کنیم تا به نتیجه برسیم.

وزیر خارجه در پاسخ به این که حضور طولانی شما در مذاکرات موجب نشد که از موضوعات دیگر سیاست خارجی دور بمانید و بیش‌تر در خارج از کشور باشید؟ اظهار کرد: وظیفه وزیر خارجه است که خارج از ایران باشد و کار وزیر همین است. از سویی این گونه نیست که به مسایل دیگر رسیدگی نشود مثلا در مذاکرات “وین 6” چندین موضوع ازجمله غزه را پیگری می کردم؛ چندین تماس تلفنی با گروه‌های مختلف از رهبران گروه‌های مقاومت تا کشورهای دیگر و هماهنگی برگزاری اجلاس ویژه غیرمتعهدها در نیویورک درباره غزه را داشتم. بنابراین تمام وظایفی که وزیر دارد را می تواند پشت میز مذاکره‌اش در تهران یا پشت میز مذاکره هم انجام دهد.

او با اشاره به حضورش در جلسه استیضاح فرجی دانا و چهره متاثرش در مجلس گفت: متاثر بودم چون یکی از بهترین وزیران کابینه که دانشمندی برجسته، متعهد و ولایتمدار و متخصص هستند و کسی که در زمان مسوولیتش در دانشگاه‌ها آرامش را به آن بازگرداند استیضاح شد. برخی نمایندگان احساس کردند برای تذکر به کارهای ایشان نیاز است کار را به استیضاح بکشانند و امروز برای روابط دولت و مجلس روز خوبی نبود.

ظریف در پاسخ به این که اگر رییس‌جمهور در جلسه استیضاح او حاضر بود در نتیجه کار تفاوتی ایجاد می‌شد؟ اظهار کرد: به هرحال رییس‌جمهور به مردم اردبیل تعهد داده بودند. تعداد زیادی از اعضا کابینه گفتند که حضور شما (رییس جمهور) در جلسه مفید است اما ایشان گفتند چون قول دادم باید بروم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=117403
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما