سه شنبه 28 مرداد 1393 - 9:00

” یار مهربان من ”     

داریوش کشاورز

نمی دانم چرا هر وقت آزادی که دارم و کاری برای انجام دادن ندارم، ناخودآگاه به سمت کتابفروشی ها روانه می شوم و گاهی چند ساعتی را در آنجا سپری می کنم، بدون اینکه احساس خستگی کنم.

ولی متأسفانه هر بار که به کتابفروشی ها می روم، متوجه می شوم که بازدیدکنندگان و مشتریان کمتری نسبت به دفعه قبل دارند. وقتی به گزارشات و خبررسانی ها مراجعه می کنم، می بینم که آنها هم از کم شدن کتابخوان های کشورمان گله مندند و نگرانند که نسل بعدی کاملاً با کتابخوانی و مطالعه بیگانه باشند.

به راستی چرا؟! یادش بخیر زمانی که به مدرسه می رفتیم به ما یاد می دادند که کتاب، دوست ماست. شعر زیبای عباس یمینی شریف را هنوز به یاد دارم:     ” من یار مهربانم                   دانا و خوش بیانم”.

دلیل کاهش میزان مطالعه هموطنانم، خیلی وقت است که به یک دغدغه برایم تبدیل شده است؛ و همیشه به دنبال دلایل آن می گشتم تا راهکارهایی را برایش بیابم. در این کنکاش ها به یک سری عوامل رسیدم که جا دارد در اینجا به ذکر آنها بپردازم.

به نظر بنده اصلی ترین عامل موثر در کاهش کتابخوانی، عدم ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین مردم می باشد؛ که این فرهنگ سازی باید از همان سنین کم در ذهن کودکان جا انداخته شود. در این مورد، مدارس و خانواده ها نقش کلیدی و اساسی را دارا می باشند. بهتر است از همان ابتدا به کودکانمان بیاموزیم که پاسخ بیشتر چراهایشان را می توانند در کتاب ها پیدا کنند و مطالعه و کتابخوانی، به مانند یک نردبان است که آنها را به سوی رسیدن به اهدافشان می کشاند، و بدانند کتاب، این سخنگو، اندیشیدن، تدبیر و تعقل را به آنها می آموزد و امید به زندگی شان را می افزاید. باشد که در آینده با رشد بیشتر مطالعه در کشور مواجه شویم.

و اما یکی دیگر از عوامل کاهش مطالعه، افزایش بی رویه قیمت کتاب ها می باشد. بی شک درصدی از مردم هستند که علاقه دارند کتاب بخرند، ولی وقتی قیمت روی جلد را می بینند، منصرف می شوند و ترجیح     می دهند این مبلغ را برای بهبود یکی از زخم های زندگیشان هزینه کنند…

البته با تمام احترامی که برای نویسندگان عزیز قائل هستم، باید بگویم که متاسفانه محتوای کتاب ها نیز روز به روز در حال نزول است و کتاب ها به اندازه سابق، حرفی برای گفتن ندارند… البته هستند کسانی که دست به قلم خوبی دارند ولی مشکلات و هزینه های چاپ و انتشار کتاب، باعث شده که تنها برای دل خودشان بنویسند و علاقه مندان به مطالعه، از خواندن آن مطالب بی بهره بمانند.

ای کاش کمی از سرمایه های کشورمان حمایت شود. کاش به جای سنگ انداختن در جلوی پای آنها، دستشان را بگیریم و تشویقشان کنیم.

به امید روزی که به جای گوشی موبایلی که امروزه در دست هر بزرگ و کوچکی هست، یک کتاب در دستان تک تک هم میهنان ما باشد و به جای اینکه جوانان ما شبها با پیامک زدن های پیاپی به خواب بروند، بعد از چند صفحه مطالعه کردن، به بستر بروند. بیایید با کتاب آشتی کنیم.

نویسنده : داریوش کشاورز

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=117157
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    با سلام خدمت نگارنده ی محترم آقای کشاورزمن به عنوان یک عضو کوچک در حوزه کتاب نیز تا حدودی با شما موافق هستم اما توضیحات من در ابتدا در مورد بعد اقتصادی و فرهنگ مطالعه است.با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده از سال 90 و تحریم و تورم و افزایش قیمت کلی بوده که با توجه به حذف یارانه ها کتاب نیز از افزایش قیمت مبرا نبوده اما نمی توان این را تنها دلیل کاهش میزان مطالعه در نظر گرفت چرا که با افزایش نرخها درآمد سرانه نیز تا حدودی افزایش داشته هرچند اندک.از این جهت چندان با بحث افزایش قیمت کتاب به عنوان ذلیلی برکاهش مطالعه در جامعه موافق نیستم.کافیست شبها سری به فست فود های شهرمون بزنیم گاهی در برخی از این فست فودها از زمان سفارش تا زمان دریافت حدود چهل پنج دقیقه باید صبر کرد!در صورتی که کل مطالعه برخی افراد در طول یک سال چیزی کمتر از این است. همچنین قیمت این فست فودها گاه از یک کتاب مفید خیلی بیشتر است.همچنین هنوز انتشاراتی هستند که کتابهای بسیارخوبی با قیمت مناسب منتشر می کنند و نیز وجود کتاب فروشی های دست دوم که باز کتاب را با قیمت های بسیار مناسبتری عرضه می کنند. مطلب دوم کارشکنی اساتید برخی دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد نسبت به عدم معرفی کتاب برای دانشجویان و بدعت نازیبا و غیر علمی جزوه محوری برای دانشجویان و اکتفا کردن برخی اساتید به جزوه ای چند برگی برای کم کردن بار مسئولیت خویش و استقبال دانشجویان از این جریان نامبارک و شوم آیا نتیجه ای جز تیشه زدن به جریان تعلیم و تعلم است؟آیا می توان استناد به آمار مبنی بر خروجی دانشگاه ها را رشد و توسعه علمی نامید؟ خروجی هایی که همه آنها نیز توقع جذب و استخدام در بازار کار صرفا با داشتن مدرکی دانشگاهی که حتی دانش کافی در رشته خود را هم ندارند.آیا این یک علامت سوال بزرگ نیست که دانشگاه مسبب کاهش مطالعه حتی به عنوان کتاب درسی باشد؟کما اینکه برخی کتب درسی به ویژه رشته های انسانی از نظر محتوایی بسیار پر ارزش اند و عمده این جریان به خاطر عدم فرهنگ مطالعه و جامعه پذیری نادرست جامعه ماست.بحث مطالعه به قدری برای همگان از جمله خوانندگان و کامنت گذاران بویرنیوز بی ارزش و خسته کننده است که حتی زحمت خواندن یا نوشتن نظری راجع به این موضوع اساسی را به خود نمی دهند ولی کافی بود نماینده فلان شهر یک صحبتی راجع به هر موضوعی بکند بعد خواهیم دید که چگونه کامنت گذاران با نظریات انتقادات و پند و اندرز های مغرضانه سیاسی و اخلاقی و…خود جولان می دهند. در آخر نیز تنها پیشنهاد من برای افزایش مطالعه یک توفیق اجباری است و آن هم اختصاص درصدی از یارانه های خانوار به صورت بن کارت های کتاب و…می باشد.چرا که بحث کلیشه ای فرهنگ سازی به نظر در باب مطالعه چندان کارساز نبود

  2. کتاب فروش گفت:

    با سلام خدمت نگارنده ی محترم آقای کشاورزمن به عنوان یک عضو کوچک در حوزه کتاب نیز تا حدودی با شما موافق هستم اما توضیحات من در ابتدا در مورد بعد اقتصادی و فرهنگ مطالعه است.با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده از سال 90 و تحریم و تورم و افزایش قیمت کلی بوده که با توجه به حذف یارانه ها کتاب نیز از افزایش قیمت مبرا نبوده اما نمی توان این را تنها دلیل کاهش میزان مطالعه در نظر گرفت چرا که با افزایش نرخها درآمد سرانه نیز تا حدودی افزایش داشته هرچند اندک.از این جهت چندان با بحث افزایش قیمت کتاب به عنوان ذلیلی برکاهش مطالعه در جامعه موافق نیستم.کافییست شبها سری به فست فود های شهرمون بزنیم گاهی در برخی از این فست فودها از زمان سفارش تا زمان دریافت حدود چهل پنج دقیقه باید صبر کرد!در صورتی که کل مطالعه برخی افراد در طول یک سال چیزی کمتر از این است. همچنین قیمت این فست فودها گاه از یک کتاب مفید خیلی بیشتر است.همچنین هنوز انتشاراتی هستند که کتابهای بسیارخوبی با قیمت مناسب منتشر می کنند و نیز وجود کتاب فروشی های دست دوم که باز کتاب را با قیمت های بسیار مناسبتری عرضه می کنند. مطلب دوم کارشکنی اساتید برخی دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد نسبت به عدم معرفی کتاب برای دانشجویان و بدعت نازیبا و غیر علمی جزوه محوری برای دانشجویان و اکتفا کردن برخی اساتید به جزوه ای چند برگی برای کم کردن بار مسئولیت خویش و استقبال دانشجویان از این جریان نامبارک و شوم آیا نتیجه ای جز تیشه زدن به جریان تعلیم و تعلم است؟آیا می توان استناد به آمار مبنی بر خروجی دانشگاه ها را رشد و توسعه علمی نامید؟ خروجی هایی که همه آنها نیز توقع جذب و استخدام در بازار کار صرفا با داشتن مدرکی دانشگاهی که حتی دانش کافی در رشته خود را هم ندارند.آیا این یک علامت سوال بزرگ نیست که دانشگاه مسبب کاهش مطالعه حتی به عنوان کتاب درسی باشد؟کما اینکه برخی کتب درسی به ویژه رشته های انسانی از نظر محتوایی بسیار پر ارزش اند و عمده این جریان به خاطر عدم فرهنگ مطالعه و جامعه پذیری نادرست جامعه ماست.بحث مطالعه به قدری برای همگان از جمله خوانندگان و کامنت گذاران بویرنیوز بی ارزش و خسته کننده است که حتی زحمت خواندن یا نوشتن نظری راجع به این موضوع اساسی را به خود نمی دهند ولی کافی بود نماینده فلان شهر یک صحبتی راجع به هر موضوعی بکند بعد خواهیم دید که چگونه کامنت گذاران با نظریات انتقادات و پند و اندرز های مغرضانه سیاسی و اخلاقی و…خود جولان می دهند. در آخر نیز تنها پیشنهاد من برای افزایش مطالعه یک توفیق اجباری است و آن هم اختصاص درصدی از یارانه های خانوار به صورت بن کارت های کتاب و…می باشد.چرا که بحث کلیشه ای فرهنگ سازی به نظر در باب مطالعه چندان کارساز نبود

  3. داریوش کشاورز گفت:

    با سلام و سپاس از دوستان عزیزی که بنده را مورد لطف قرار داده و لا اقل نظری در مورد نوشته بنده ارائه داده اند . بنده هم با نظر شما موافق هستم که عامل اساسی برای همه اقشار قیمت کتاب بی گمان نمی باشد . و دلیل اصلی فرهنگ کتابخوانی است که با کم کاری در باره آن در گذشته ها تا حال صورت گرفته است . اما باید پذیرفت که برای درصدی از مردم هم قیمت کتاب و کمبود درآمد و بودن هزینه های گوناگون و زیاد زندگی در مواردی عامل بازدارنده در خرید کتاب و به ویژه کتابهای جدید می باشد و در پایان نیز باز از اظهار نظر شما بسیار سپاسگزار هستم.

دیدگاه شما