دوشنبه 27 مرداد 1393 - 23:39

معضلی به نام “همراهان بیمار” در کهگیلویه و بویراحمد!

تقدير از دكتر شهبازي به خاطر گذشت انساني و مناسب شأن حرفه پزشكي، و تأكيد بر وجود و رفع نارسايي هاي حوزه درمان متأثر از عدم توانايي يا اقدام مناسب مسئولين ذيربط گذشته تاكنون، در راستاي بستر سازي و تهيه زيرساخت هاي لازم جهت ارائه و توسعه خدمات شايسته و رضايتبخش مي باشد.

گروه اجتماعی / سعید کرمی – چندي پيش خبري با عنوان مرگ دختر ياسوجي و تنش بين بستگان بيمار و پزشك جراح، توأم با حواشي زيادي بر خروجي سايت هاي استان ظاهر و منتج به اتخاذ مواضع متفاوت و گاها متضادي از سوي افراد مختلف شد كه تحليل مختصري از آن نيز به همين قلم منتشر شد.
به گزارش بویرنیوز، اما اخيرا خروجي رسانه ها مزين به خبر خوشايندي شد كه تا حدودي از تلخي اتفاقات سابق كاسته و كراهت حواشي آن را ترميم مي كند؛ لذا به اسم رسالت و رسم قداست قلم، بر خود لازم ديدم كه سطوري هرچند نارسا در توصيف و تحليل آن به محضر مردم شريف اين آب و خاك تقديم بدارم.

IMG13391939
مطابق پيش بيني مكتوب سابق و طبق انتظاري كه مي رفت، تيتر اخير خبرها “گذشت آقاي دكتر شهبازي و بخشودن ضارب خود” را حكايت مي كنند كه بي ترديد، نفس اين عمل و خاستگاه چنين اقدامي ريشه در اصل اصالت و بزرگ منشي جامعه پزشكي داشته و از خودگذشتگي غالب اين قشر محترم را مويد مي باشد، و همچنين بر پيشينه با ريشه و خوي اصلاح گرايانه مردمان با اصالت اين سرزمين كهن صحه مي گذارد.
لذا راقم ناتوان اين سطور عليرغم اينكه همچنان انتقادات بسيار زيادي پيرامون مراكز درماني و كيفيت درمان در استان دارد ، اما مطابق مواضع قبلي خود به عدم شأنيت ابزاري و صرف معيشتي، و همچنين كليت قداست حرفه پزشكي معتقد بوده و از آنجا كه بداهت عقلاني، صراحت قرآني و تواتر روايي، نجات جان انسانها را در عرش اهميت و صدر ارزش نشانده و بالتبع ايقان و استحكام قداست طبابت را محرز و مسلم نموده است، حفظ حرمت پزشكان را لازم مؤكد دانسته و به بهانه اقدام بجا و شايان تقدير “دكتر شهبازي”، مواردي را پيرامون شايستگي ها و همچنين مشكلات پيش روي اين قشر خدوم و گاها مظلوم معروض مي دارد.
اگر از منظر نگاه پزشكان و دريچه ديد پرسنل درماني به شرايط موجود و حاكم بر مراكز بيمارستاني متمركز شويم كه شخصا قريب به چهار سال تجربه آن را نيز داشته و پي آن را به تن ماليده ام، بي شك ذهنمان جولانگاه مشكلات متعددي خواهد شد كه شايد كمتر كسي بيرون از جامعه نامبردگان به آن توجه كند.
از جمله مشكلاتي كه نه تنها به پزشكان ارتباطي ندارد و حتي خود ايشان را به تبع و رنج انداخته است، نبود فضاي كاري مناسب و فقدان امكانات لازم براي ارائه خدمات درماني پزشكان و حتي فيزيك نامساعد و شايد مكان يابي نادرست بيمارستانها و بخصوص بيمارستان شهيد بهشتي ياسوج است كه همين امر زمينه ساز بسياري از تنش ها و مخاطرات بوده و خواهد بود.
اين كه كمبود تخت و محدوديت فضا براي بستري بيمار وجود دارد و بيمار را به ناچار روي ميز اداري يا در راهروي بيمارستان بستري مي كنند ارتباطي به پزشك و پرستار ندارد؛ اينكه برانكارد زوار دررفته اي در حين حركت شكسته و بيمار را نقش زمين مي كند كه مسئوليتي را متوجه پزشك و پرستار نمي كند؛ اينكه سيستم تهويه تزريقات، هواي آلوده و متعفن داخل اتاق را به سالن انتظار بيماران هدايت مي كند كه ارتباطي به پزشك و پرستار ندارد؛ اينكه داروهاي لازم در بيمارستانها وجود ندارد و همراهان نسخه بدست بيمار بايد در خيابانها سرگردان داروخانه ها باشند و هزاران مكافات تودرتوي ديگر كه اتهامي به پزشك و پرستار وارد نمي كند؛ و ترديدي نيست كه در تمام اين زمينه ها و مشكلات مشابه انگشت اتهام به سمت سيستم مديريتي مستقيم و غير مستقيم مرتبط با امر درمان است.
اما با تمام اين اوصاف از آنجا كه حقوق و حدود بايد ملازم و مكمل همديگر بوده و هرحقوقي مرهون حدودي است، احقاق هر حقي منوط و مشروط به رعايت حدود مشخصه اي است كه اولين نقطه آن حقوق ديگران است، و انفكاك اين دو ركن اساسي، تضاد ميان آزادي و نظم در ضوابط اخلاقي را رقم زده و در نهايت به لگام گسيختگي و هرج و مرج محكوم به سركوب مختوم خواهد شد.
بر اساس استدلالي كه گذشت، حقوق بيمار نيز محصور در حدود لازم الاجرا و واجب الاتباعي خواهد بود كه تخطي از آن، بخش هايي از حقوق وي را مخدوش و حتي تضييع مي كند؛ و بديهي است كه بر مبناي همين اصل اساسي، رعايت حقوق و حفظ حرمت جامعه پزشكي و درماني نيز مرهون و مستلزم رعايت حقوق حقه بيمار و تعهد به منشور اخلاق پزشكي خواهد بود.
غرض از عرايض فوق مفتاح بابي بود كه حدود انتظار و اختيارات بيماران نيز عنوان، و بر ضرورت اصلاح نگرش برخي بيماران و همراهان ايشان نيز تاكيد شود؛ عدم توجه و رعايت قوانين بيمارستان از جانب برخي مراجعين و همراهان بيمار از مشكلاتي است كه گريبانگير جامعه پزشكي و درماني و حتي ساير بيماران بوده و بر حجم مشكلات ايشان مي افزايد، كه نمونه هاي مشهود و شايد كوچك اين موارد، درخواست ملاقات هاي مكرر و گروهي خارج از وقت ملاقات و تعيين تكليف در تجويز دارو براي پزشكان معالج و مداخله در امور درمان باشد.
فقدان حس مسئوليت در برخي مراجعين و عدم رعايت ابتدايي ترين مسائل مورد انتظار از جمله بهداشت محيط بيمارستانها، استفاده صحيح از اموال بيت المال و اشتباه نگرفتن ديوارهاي بيمارستان با دفتر خاطرات و موارد متعدد ديگر از جمله نكاتي است كه مستقيما متوجه همراهان بيمار است.
علي ايحال اگر چه اين نگارش در مورد اصل اتفاقات گذشته و شرايط وقوع آن و همچنين كشف جرم طرفين موضوع، نظري نداشته و قضاوتي نمي كند، اما واقعيت اين است كه با توجه به شرايط موجود و بسترهايي كه لازم الذكر نمي دانم، زمينه پيگيري و كيفرخواست و في المجموع ارائه مانور به انحاي مختلف براي “دكتر شهبازي” فراهم بود و عدم تمايل ايشان به مخاصمه بيشتر، نكته عقلاني و موضع منطقي اين موضوع بوده و همين “توانستن و نخواستن” ايشان بر غناي اخلاقي اين اقدام مي افزايد كه با توجه به رسانه اي شدن آن، به لحاظ فرهنگ سازي در زمينه گذشت نيز مثمر ثمر خواهد بود.
اما عصاره اين گفتار و جانمايه اين نوشتار فارغ از كيفيت اتفاقات گذشته و عواملي كه پازل اين اتفاقات را تشكيل داد، تقدير از دكتر شهبازي به خاطر گذشت انساني و مناسب شأن حرفه پزشكي، و تأكيد بر وجود و رفع نارسايي هاي حوزه درمان متأثر از عدم توانايي يا اقدام مناسب مسئولين ذيربط گذشته تاكنون، در راستاي بستر سازي و تهيه زيرساخت هاي لازم جهت ارائه و توسعه خدمات شايسته و رضايتبخش مي باشد.
در پايان رجاء واثق داريم به همت مسئولين روشن ضمير و درايت رسانه هاي روشن بين استان، مبني بر پيگيري مطالبات حقه مردم مستحق اين خطه مستعد، شاهد رفع مشكلات و موانع موجود بخصوص در بخش درمان و اضمحلال چنين مخاطرات ناخوشايندي باشيم، و در صورت بروز مجدد چنين حوادثي كه حسب شرايط فعلي چندان هم دور از انتظار نخواهد بود، به گونه اي برخورد شود كه كمترين تبعات منفي را به وجهه استان و مردمانش وارد نمايد.
انشاءالله

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=117104
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. خبرنگار آزاد گفت:

    بنظر می رسد که اینبار هم تحلیلتان مقبول و مناسب نباشه چون مهمترین دلیل این نوع برخوردها به همون مقوله انتظارات و  کنش های رفتاری و اجتماعی برمی گردد و اگرچه امکانات روز به روز بهتر شده ولی رفتارها به همون نسبت اصلاح نشده و شاید دلیلش این باشه که امکانات را سریعتر از رفتارها می توان بهبود بخشید تغییر رفتار و آداب به زمان طولانی نیاز دارد.

  2. کیوان گفت:

    دعوا و درگیری در اتفاقات پیش اومده  اخیر اصلاربطی به امکانات نداشت  کارفرهنگی باید انجام گیرد

    • سینا گفت:

      کاملا صحیح است   فقط و فقط کار فرهنگی کارساز است،ضمن اینکه در کشور هم شرایط و امکانات بخشهای دولتی  چندان مطلوب نیست  دراخبار اعلام کردند بیش از ۵۰درصد آمبولانسهای کشور فرسوده هستند  پس باید هرروز در کشور شاهد دعوا ودرگیری باشیم 

  3. رضا.یاسوج گفت:

    اولا که معضل نه معظل!؟ بعدش هم تعارف که با کسی نباید داشت اتفاقا این برخوردهای اخیر هیچ ربطی به امکانات نداشت که دوست عزیز.

  4. ناشناس گفت:

    همینکه  خبرنگاری به تحلیلی یک موضوع مهم پرداخته قابل تحسین است اما در ماجراهای همراهان بیمار وپزشک وپرسنل در هفته های اخیر  فقط مشکل رفتاری وجود داشت مشکلی بنام امکانات و ….نبود  پزشک و تخت و اتاق عمل و. همه چیز مهیا بود بیمار وضعیت مناسبی برای عمل نداشت ،بنظر من همچنان مشکلات فرهنگی حرف اول را میزند

  5. ﺩﻛﺘﺮ ر. گفت:

    ﺟﻨﺎﺏ ﻛﺮﻣﻲ اﻳﻦ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﻱ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ اﻭﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ اﺭﺗﺒﺎﻃﻲ ﺑﻪ ﺗﺠﻬﻴﺰاﺕ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺣﺎﻻ اﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺩاﺭﻩ ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻲ ﺷﻪ ﺁﻳﺎ ﻓﻜﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻫﻢ ﭘﺎ ﺑﻪ ﭘﺎﻱ اﻭﻥ ﺧﻮﺏ ﻣﻲ ﺷﻪ?!

    • ناشناس گفت:

      با عرض سلام و ادب ؛ لزوم كار فرهنگي را نفي نمي كنم و اگر توجه فرماييد در متن نيز بر لزوم اصلاح نگرش همراهان بيمار تأكيد شده است و كمبود امكانات را هم به هيچ وجه دليل اتفاقات اخير ذكر نكرده ايم و اين موضوع فقط بخشي از مشكلات موجود در بحث درمان ذكر شده است، لذا كمبود امكانات و تبعات ناشي از آن مي تواند تحريكي براي همان به اصطلاح ضعف فرهنگي باشد، قطعا شما هم تقبل مي فرماييد كه اگر امكانات متعارف وجود داشته و خللي در امر درمان پيش نيايد، مجرك و بهانه اي براي تنش افرادي كه احيانا سوءفرهنگ دارند و قطعا در مراجعه به بيمارستان نيز حسب شرايط خاص خود از وضعيت مساعد روحي نيز برخوردار نيستند شكل نمي گيرد.

  6. رهنده - خوزستان گفت:

    تحلیل بسیار قوی و قابل تاملی بود و نشان از تسلط نگارنده به معظلات جامعه می باشد بایستی به چنین دیدگاه روشنگرانه ای تبریک گفت . من به نوبه خودم از آقای کرمی تشکر می کنم

  7. کارمند بیمارستان گفت:

    خدا وکیلی همراهان بیمار در بیمارستانهای استان بسیار شلوغی بوجود می اورند و باعث مختل شدن روند درمان می شوند.

  8. ناشناس گفت:

    تیتر را خوب اومده اند واقعا معضل و مصیبتی بنام همراهان بیشمار بیمار در استان ک. ب؟!

  9. ناشناس گفت:

    خوب بود

  10. م ب گفت:

    باسمه تعالی
    خوب بود و باید از منتقدانت تشکر کنی برادرم سعید و همیشه چندین بار آنها را بخوان تا …

  11. بویر بی سواد گفت:

    بویر بی سواد

  12. ناشناس گفت:

    تمام مشكلات از آنجا شروع مي شود كه ماديات جاي معنويات را گرفته است

  13. پرتوی گفت:

    کسی که به اسم آشنا نظر داده ای بهتراست بدانی که قصه های هر روزه شما در سایتها نشانه علاقه تان  به نوشتن رمان است تا نشان دادن واقعیات  در تعجبم چگونه هر دروغی و هر خیال پردازی در این رسانه ها نوشته میشود وهیچ نظارتی هم بر آن نیست 

  14. دلسوز گفت:

    در استان ما بیمارستان وجود ندارد و کادر درمانی هم آموزشهای لازم در حد استانداردهای ملی را ندارند – به همین خاطر همراهان بیمار مجبورند خود به عنوان بخشی از نیروهای درمانی درمانگاهها قرار بگیرند یعنی بیمار را جابجا کنند دارو تهیه کنند آزمایشها را ببرند و بیاورند و پتو و متکا بیاورند و تا صبح در کنار بیمار باشند و بیمار را ترو خشک کنند در واقع درمانگاههای ما فقط ویزیت سطحی می کنند اگر تشخیص درست بدهند و پرستارها هم دارو میدهند همین .
    البته ما مردم هم کم حوصله هستیم و نگران بیمار و طبیعی است که مضطرب و ناراحت و بیقرار باشیم چون امکانات کم است جمعیت شهر زیاد درمانگاههای شهر و استان کم و …
    موضوع بعدی جنبه مادی درمان و طبابت پر رنگ شده و نوعی رقابت در کسب درامد بوجود آمده که …
    عدم نظارت موثر بر مراکز درمانی و پزشکان باعث مشکلات و نارضایتی مردم می شود

  15. ناشناس گفت:

    کسانی که از این نوشته ها انتقاد میکنند و نگارنده محترم را به خیال پردازی متهم میکند حتما یه ریگی تو کفشش هست که این مطالب منافع اش را به خطر می اندازد اتفاقا مطالب آقای کرمی علاوه بر اینکه قصه نیست بلکه خیلی هم درست و منطقی و معظل استان را بیان می کند شما به فکر اصلاح خودتان باشید نه به فکر انتقاد از نوشته های بسیار خوب و معنادار یک نویسنده خوب و روشنفکر استان

دیدگاه شما