دوشنبه 27 مرداد 1393 - 14:55

باران؛ خاطرات بهار را در کهگیلویه و بویراحمد زنده کرد + تصاویر

 بارش باران تابستانی در آخرین روزهای مرداد، خاطرات بهار را در کهگیلویه و بویراحمد زنده کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، طی دو روز اخیر ابرهای باران زا، آسمان آبی کهگیلویه و بویراحمد را در تسخیر خود در آوردند و خاک تشنه آن را سیراب کردند.

این سومین بارانی است که طی تابستان امسال در یاسوج باریده و اواسط تیرماه گذشته هم باران شدید به همراه رعد و برق آسمان این استان را تسخیر کرده بود.

پس از مدتها صدای رعد و برق سکوت دشت ها و کوههای استان را شکست و نم نم باران بر لبهای عطش آلود بلوطهای استان نشست تا گرمای روزهای آخر تابستان را بهتر تحمل کنند.

گردشگران غافلگیر شدند

همچنین بارش باران در یاسوج و سی سخت که از شامگاه یکشنبه آغاز شد و تا شب گذشته ادامه داشت، گردشگرانی را که در این روزها به این دو شهر سفر کرده و در پارکها و تفرجگاهها اسکان یافته بودند، غافلگیر کرد.

در حالی مردم بسیاری از مناطق کهگیلویه و بویراحمد این باران را تجربه کردند که طی روزهای گذشته دما در این استان به شدت افزایش یافته بود. با این حال بارش باران موجب خنک شدن هوای در دو شهر یاسوج و سی سخت شد.

بارش باران همچنین موجب جاری شدن آبهای سطحی در کوههای اطراف و سطح خیابانهای شهرهای یاسوج، سی سخت، لنده، باشت، قلعه رئیسی و .. شد و چهره این شهرها را طراوتی دوباره بخشید.

نم نم باران مرهمی بر زخم های جنگلها

بارن دو روز اخیر همچنین مرهمی بود بر درد جنگلهای رنج دیده کهگیلویه و بویراحمد که از آتش سوزی های اخیر، زخم خورده بودند.

اما این باران نیز همچون گذشته موجب قطعی برق مناطقی از شهر یاسوج و روستاهای شهرستان بویراحمد شد.

رئیس اداره شبکه پایش هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ورود یک سامانه بارشی فصلی از اقیانوس هند موجب وقوع این بارش شده بود.

وی بیان کرد: این بارش علاوه بر استان کهگیلویه و بویراحمد، استانهای فارس و برخی دیگر از مناطق کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده بود.

بهره مند اظهار داشت: طی این سامانه شاهد رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید در استان بودیم.

بارش 30 میلیمتری در لنده/ طوفان گردو غبار دردهدشت و گچساران

وی بیان داشت: بیشترین میزان بارندگی در شهر “لنده” به میزان 30میلیمتر گزارش شده است.

بهره مند گفت: در شهر باشت 15 میلیمتر، قلعه رئیسی شش میلیمتر، در یاسوج 4.4 و در سی سخت 5.6 میلیمتر باران بارید.

رئیس اداره شبکه پایش هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در شهرستانهای کهگیلویه و گچساران نیز شاهد طوفان گردو غبار با سرعت 57 کیلومتر بر ساعت بودیم که خساراتی به درختان و برخی تاسیسات وارد کرد.

وی عنوان کرد: با احتساب این بارش، میزان بارندگی در سال زراعی جاری در یاسوج به 733 میلیمتر رسید که این میزان نسبت به سال گذشته که 787 میلیمتر باران باریده بود، کاهش یافته است.

کاهش دما در سی سخت و یاسوج

بهره مند میانگین بارشها طی سال زراعی جاری در استان را 515 میلیمتر عنوان کرد و گفت: پس از این بارشها شاهد کاهش محسوس دما در یاسوج و سی سخت بودیم.

وی افزود: حداقل دما در امروز دوشنبه در سی سخت و یاسوج به 14 درجه سانتیگراد رسید.

بهره مند گفت: امامزاده جعفر گچساران را با 44 درجه گرم ترین نقطه استان در روزهای اخیر بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر یاسوج و سی سخت به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوههای دنا برخوردار از میزان بارندگی مطلوبی در طول سال است و این شرایط را برای حضور گردشگران در فصول گرم سال مهیا کرده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=117040
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. شهروند گفت:

    تصویر اولی مربوط به شهر رشت است نه یاسوج

دیدگاه شما