شنبه 11 مرداد 1393 - 1:28

سنگینی بار گردشگری بر دوش سی سخت

کوشان اسدی سی سخت

کوشان اسدی سی سخت – بارها گفته ایم و شاید کسی نشنیده است. یک بار دیگر شانس خود را از این تریبون امتحان می کنیم شاید که دیده شود و نتیجه بدهد.
شهر توریستی سی سخت؛ این عنوانی است که بارها شنیده ایم. اما تلقی ما از توریستی بودن یک شهر و برداشت مخاطب از آن چگونه است؟ منظور مسئولین ما از شهر توریستی ، جایی است که جاذبه های گردشگری متعدد و توان جذب گردشگران فراوان را دارد و تلاش برای ایجاد زیر ساخت ها در آن در جریان است. اما شهروندی از یکی از استان های مجاور و یا مسافری در حال عبور از محورهای استان، برداشتی متفاوت را به ذهن خود راه می دهد. شهر توریستی؛ جایی که امکانات متنوع تفریحی و اقامتی در آن فراهم شده و می توان به راحتی از خدمات مختلف و چه بسا رایگان بهره برد.و در آن شهر مدیریت قوی توزیع جمعیت گردشگر وجود دارد.
همین دیدگاه باعث هجوم سیل گردشگران مدیریت نشده به یک جغرافیای محدود و بسیار آسیب پذیر  می شود. شبیه آنچه در تعطیلات چند روزه شاهد آن بوده ایم و اخیرا هم در تعطیلات عید سعید فطر با آن مواجه شدیم.
هجوم جمعیت زیادی که شاید بیش از 50 درصد آنان حتی موفق به دیدن هیچ چشمه و آبشاری هم نشدند. جمعیتی معترض که ناسزاگویان، استان را ترک می گفتند.
بهترین نوع تبلیغ، از تجربه مستقیم افراد شکل می گیرد و به صورت رو در رو و زبانی منتشر می شود. بدترین نوع تبلیغ منفی هم به همین گونه است.
مدیریت خردمندانه، گونه ای از مدیریت است که توسعه پایدار را در صدر برنامه های خود قرار دهد. هر اقدامی که توسعه پایدار یک فعالیت را به مخاطره اندازد، قابل نکوهش است.
آنچه در سی سخت شاهد هستیم، موج تبلیغات منفی مراجعینی است که با اعتراض منطقه را ترک می کنند و از سوی دیگر نارضایتی مردم محلی از به مخاطره افتادن مال و آرامش و امنیت شان به دلیل حضور حجم اضافه گردشگر ورودی است که این دو با هم توسعه پایدار فعالیت های گردشگری را به مخاطره می اندازد.
بار سنگین این حجم زیاد گردشگر ورودی بر دوش شهرداری ورشکسته سی سخت چنان سنگین است که زیر این بار سنگین کمر خم کرده است و هر چه در یک سال کارگران زحمت کش می کارند و می پرورانند و پاک نگه می دارند، گردشگران بی توجه و بی مسئولیت و گاه معترض، می چینند و می شکنند و می سوزانند  و آلوده می کنند.
چهرۀ آفتاب سوختۀ کارکنان مظلوم میراث فرهنگی دنا که حاکی از تلاش تقلاگونه آنان در زیر آفتاب تابستان برای کنترل محدود تراکم جمعیت در مناطق گردشگری است، از دیگر صحنه های روزهای پر مراجعۀ  سی سخت است.
و کارگران شهرداری که مغموم و مبهوت نتیجۀ تلاش یکسالۀ خود را بر باد رفته می بینند. تلاشی که به خاطرش هنوز حقوقی هم دریافت نکرده اند.
و محیط زیست آسیب دیده ای که می رود تا با این حجم عظیم ناملایمات، قهر و غضب آفریدگار را نمایان کند. و به راستی چه غضبی بالاتر از این که برخی گونه های گیاهی منقرض شده اند و تعدادی دیگر در حال انقراض هستند؟
شاید تراکم حضور جمعیت در تعطیلات اخیر زنگ خطری برای مسئولین ارشد استان باشد تا با تشکیل ستاد بحران در موقعیت های مشابه به مدیریت بحران مناطق آسیب پذیر همت گمارند. انسداد محورها و خیابان ها در شهر سی سخت در ساعاتی از روز در تعطیلات، شرایط بسیار آسیب پذیر را فراهم می نماید که در صورت بروز یک حادثه هر گونه امداد رسانی را نا ممکن می سازد و بروز یک حادثه می تواند بازتاب منفی جبران ناپذیر را برای وجهۀ استان به همراه داشته باشد.
در پایان سوالی که وجود دارد این است، آیا اگر 400 هزار نفر برای بازدید از استان در این تعطیلات وارد می شدند و راضی بر می گشتند بهتر بود یا اکنون که 1 میلیون  نفر وارد شده اند و حداقل نیمی از این جمعیت با اعتراض شدید منطقه را ترک گفته اند؟
پس لازم است ظرفیت پذیرش استان تعریف شود و از ورود بار اضافه که می تواند تبعات منفی زیادی به همراه داشته باشد جلوگیری شود. تبدیل شدن استان به یک مقصد رایگان زنگ خطر دیگری است که بی توجهی به آن میتواند پتانسیل گردشگری استان را از فرصت به تهدید تبدیل نماید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=114749
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سي سخت سبز گفت:

    اگر مسئولين شهر ستان به فكر سي سخت بودند مجوزي صادر مي كردند تا عوارض اندكي در ورودي شهر توسط شهرداري دريافت مي شد وخرج مسائل بهداشتي در پاركها وسرويسهاي بهداشتي مي شد واز اين طريق حداقل كمكي هم به شهرداري مي كردند متاسفانه شهرداري سي سخت مانند مرغي شده كه هم در غزا سرش را مي برند هم در عروسي ولي كسي هم به فكر كمك به اين نهاد عمومي نمي باشدهمه ما چه مسئول وچه غير مسئول به خصوص مسئولين انتظارات بالايي از شهرداري دارند پس به همان نسبت مي بايست در براورده نمودن مشكلات مالي شهرداري را كمك نمود نه اينكه شهرداري را در وسط ميدان تنها گذاشت وهر مشكلي كه بوجود مي آيد بگوييم شهردار.
    در خصوص امكانات گردشگري در شهرستان هم بايد به همان ضرب المثل معروف توجه كنيم وديگر بس (آفتابه لگن هفت دست ،شام ونهار هيچ )تبليغ مي كنيم منطقه را معرفي مي كنيم اما به فكر تهيه امكانات نيستيم

  2. دنا گفت:

    موافقم. در کندوان و قشم هم دریافت عوارض وجود داره:
    هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد قشم افزایش عوارض ورود خودروها در نوروز 93 را تصویب کرد . 
    به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، در این مصوبه با اشاره به پایین بودن عوارض ورود خودرو به جزیره قشم در سالهای گذشته و همچنین ضرورت تامین بخشی از هزینه های بازسازی زیر ساختهای تخریبی در این ایام و ارائه خدمات بهتر به مردم و میزبانی از میهمانان نوروزی مبلغ عوارض ورود خودرو از تاریخ 25 اسفند 92 لغایت 15 فروردین 93 توسط هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد قشم با نرخهای مختلف تعیین شد . 
    در این مصوبه بومیان با ارائه کارت شهروندی، از 75 درصد تخفیف برخوردار خواهند بود و مبلغ عوارض ورودی خودروهای سواری در مدت زمان تعیین شده یک میلیون ریال ، کامیونت ، وانت ، خاور و مینی بوس یک میلیون و پانصد هزار ریال و عوارض ورودی کامیون و هر نوع تریلر و اتوبوس به مبلغ دو میلیون ریال تعیین شده است که البته در این ایام فقط کامیون و تریلرهای حامل ارزاق عمومی اجازه ورود به جزیره را خواهند داشت  و ورود اتوبوس نیز مجاز خواهد بود .  
    گفتنی است هزینه های حمل خودرو ها به صورت رفت و برگشت توسط لندینگ كرافت جدای از هزینه عوارض ورود محاسبه خواهد شد.

    که البته کاهش قیمت به صورت زیر اعمال شد:

    قشم رفتن ارزان شد/ ورودی به جزیره: 60 هزار تومان
    جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری – ایرنا نوشت:
    عوارض ورود به جزیره قشم در ایام نوروز 93 به 600 هزار ریال کاهش یافت.
    به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، عوارض ورود به جزیره قشم اوایل هفته جاری در نشست هیات مدیره سازمان منطقه آزاد یک میلیون ریال تصویب شده بود.
    براساس این گزارش این تعرفه با تدبیر اکبر ترکان مشاور ارشد رییس جمهوری و دبیر شورای عالی هماهنگی مناطق آزاد کشور، این رقم به 480 هزار ریال بابت ورود و 120 هزار ریال برای هزینه حمل خودرو به هنگام خروج و در مجموع به 600 هزار ریال کاهش یافت.
    هر خودرو سواری اعم از میهمانان و بومیان به هنگام خروج از قشم باید 120 هزار ریال بابت حمل خودرو توسط شناورهای ویژه لندینگ کرافت (شناور خشکی ، دریا) پرداخت کند.
    همچنین دارندگان کارت شهروندی، بومیان و افراد دارای کارت ملی صادره قشم با استفاده از تخفیف 50 درصد سهم 300 هزار ریالی سازمان منطقه آزاد قشم، تنها با پرداخت 330 هزار ریال شامل عوارض، کرایه حمل خودرو، بیمه و … می توانند وارد جزیره قشم شوند.
    هزینه ورود و خروج خودرو مسافران نوروزی به جزیره قشم 600 هزار ریال و هزینه ورود و خروج بومیان و دارندگان کارت شهروندی 450 هزار ریال است.
    در نرخنامه تصویبی ستاد هماهنگی خدمات سفر قشم، هزینه های ورود و خروج انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین به شرح زیر اعلام شده است:
    وانت بار یک میلیون و 715 هزار ریال، اتوبوس دو میلیون و 700 هزار ریال، کامیون 10 چرخ دو میلیون و 420 هزار ریال، تریلر دو میلیون و 610 هزار ریال ، خاور و کامیون یک میلیون و 775 هزار ریال و مینی بوس یک میلیون و 865 هزار ریال است.
    با تدابیر ستاد هماهنگی خدمات سفر قشم، هم اینک تردد خودرویی به این جزیره در جنوب ایران از طریق بندرپل (سرزمین اصلی)به بندر لافت (جزیره قشم)به صورت شبانه روز و به گونه ای روان در حال انجام است.
    عوارض خودرو به جزیره قشم که پیش از این افزایش یافته بود مورد اعتراض جاسم جادری استاندار هرمزگان قرار گرفت و دلیل آن در پیش بودن ایام نوروز و لزوم ایجاد تسهیلات برای مسافران در این ایام بیان شده بود.
    ویا در مورد کندوان:
    در مدخل ورودي كندوان باجه اخذ عوارض براي توسعه كندوان نصب شده است.ورودی روستا، از هر خودروی عبوری، عوارض ورود می گیرند که برای سواری، هزار تومان و برای خودروهای بزرگتر مانند مینی بوس و اتوبوس، به نسبت، افزایش پیدا می کند. بعد از گرفتن وجه، قبضی را تحویل می دهند که تاریخ دارد و پشت این قبض نوشته شده از این وجوه برای خدمات عمومی مانند ساختن حمام و دستشویی استفاده خواهد شد.(مربوط به سال91)

  3. mer گفت:

    داداش کوشان ای گپل ده سی سی سخت با ای شهردار و فرماندار جاره ساز نیست  

  4. حسین گفت:

    کاملا موافقم،ولی متاسفانه کو گوش شنوا؟

  5. دلسوز استان گفت:

    كاش مسئولين استان اندكي از احساس مسئوليت شما را مي داشتند
    . سپاس از نوشته جامع شما

  6. ناشناس گفت:

    سپاس از نوشته شما ولی آیا گوش میدن

دیدگاه شما