چهارشنبه 8 مرداد 1393 - 11:28

دسترنج تولیدکنندگان گچسارانی در جیب دلالان

برخی از تولیدکنندگان و کارآفرینان گچسارانی اعتقاد دارند بخش زیادی از درآمد حاصل از که دسترنج تلاش آنها سالانه عاید جیب دلالان می شود.

به گزارش بویر نیوز به نقل ازایرنا، کمبود صنایع بسته بندی، تبدیلی، زیرساخت های کشاورزی و نبود بازارهای رقابتی محصولات کشاورزی و دامپروری و فقدان شبکه های بازاریابی عواملی برای کاهش شدید درآمد تولیدکنندگان گچسارانی است.

یک تولیدکننده سبزی های خشک و معطر گفت: به دلیل نبود جایگاهی برای عرضه مستقیم این محصولات آن را به فروشندگان دوره گرد با واسطه عرضه می کنیم که این امر باعث کاهش 30 درصدی درآمد تولید کنندگان این محصولات شده است .

یک دامدار ساکن روستای نارک از توابع گچساران گفت: روزانه میزان قابل توجهی محصولات لبنی از سوی مردم این روستا تولید می شود.

فاطمه نارکی افزود: برای فروش محصولات دامی و کشاورزی روستاییان به دلیل نبود صنایع بسته بندی ، تبدیلی و تعاونی حمایت از کشاورزان بخش زیادی از درآمد مردم صرف هزینه های حمل و نقل و میزان قابل توجهی از سود آن عاید واسطه گران و فروشندگان دوره گرد می شود.

یک کشاورز روستای سربیشه گفت: امسال به دلیل نبودن سردخانه و صنایع تبدیلی بخش زیادی از تولیدات هندوانه، گوجه فرنگی و خربزه مردم هدر رفت و مابقی به بهای اندک به فروش رسید.

یک تولیدکننده و کارآفرین عسل گفت: به دلیل نبود صنایع بسته بندی محصولات تولیدی زنبورداران که از مرغوب ترین محصول عسل ایران است به قیمت عسل های درجه 2 به فروش می رسد.

یک تولیدکننده گلیم ساکن روستای بیدزرد گفت: آموزش های تخصصی و کارگاه های تولیدی خوبی برای فعالیت بانوان در صنایع دستی به ویژه در مناطق روستایی گچساران وجود دارد.

رویا سعادتی افزود: اما نبودن بازارچه های عرضه و فروش صنایع دستی و باعث شده است این تولیدات با 35درصد پایین تر از قیمت واقعی به واسطه گران فروخته شود.

وی خلاء ناشی از کمبود صنایع رسیندگی و رنگرزی را از دیگر مشکلات فعالان این بخش ذکر کرد.

یک کارآفرین و تولیدکننده برترساکن شهر دوگنبدان گفت: ایجاد دبیرخانه کارآفرینان برای بهره گیری از توان تخصصی، تقویت زیرساخت های ارتقای درآمد تولیدکنندگان و ایجاد بازارچه های فروش محصولات کشاورزی از راهکارهای اصلی افزایش درآمد کشاورزان است.

عادل امینی با اشاره به این نکته که محصولات باغی کشاورزان گچسارانی نیز به دلیل نبود زیرساخت های نگهداری و فراوری با قیمت بسیار پایین به فروش می رسد تصریح کرد: ساماندهی نبودن کشاورزان برای تولید هدفمند و نبود تعاونی های کشاورزان برای زنجیره ای کردن تولید، توزیع و فروش عوامل اصلی پایین بودن درآمد کشاورزان گچساران است.

فرماندار گچساران کارگروه تخصصی کارآفرینان این شهرستان برای ایجاد واحدهای تولیدی اشتغالزا و ساماندهی تولید تشکیل خواهد شد.

عبدالرحیم رحیمی افزود: این کارگروه برای بهره مندی از توان و تجربه کارآفرینان در اولویت بندی ایده های نو برای تولیدات هدفمند با بازدهی تشکیل می شود.

نماینده مردم شهرستان گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: بهره وری از سیستم نظام مند و زنجیره ای از تسهیلات بانکی اشتغالزایی در این دو شهرستان ضروری است

غلامرضا تاجگردون افزود: بهره وری از تسهیلات اشتغالزایی به صورت خوشه ای برای گروه های مختلف مردمی، تشکیل اتاق های فکر با هدف تقسیم کار در چگونگی تولید، توزیع و فروش از راهکارهای افزایش تولید و درآمد کشاورزان است.

وی اظهار کرد: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به صورت فردی در بسیاری از موارد هدر رفت سرمایه های ملی بدون خلق فرصت های شغلی یا تولید با درآمد اندک است.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بر لزوم وجود زیرساخت های تولیدی مانند صنایع بسته بندی، تبدیلی و فراوری برای حمایت از تولیدکنندگان تاکید کرد

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=114406
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما