چهارشنبه 8 مرداد 1393 - 11:19

یک رسوایی دیگر مالی دولت قبل/ شخصی که بابک زنجانی را لو داد: دست کم 4 وزیر ایرانی رشوه گرفته اند! +تصاویر

گروه سیاسی – فواد صادقی یک روزنامه نگار و خبرنگار ایرانی است که برای اولین بار از تخلفات مالی بابک زنجانی رمز گشایی کرد و بارها زنجانی به دلیل این افشاگری ها از صادقی شکایت کرده و وی را به زندان اندخت.
صادقی در گفتگویی با روزنامه تودی زمان ترکیه جزئیات بیشتری از اقدامات مالی بابک زنجانی و رضا ضراب شریک زنجانی را افشا کرده است.
210-6
(رضا ضراب و همسرش  ابرو گوندش خواننده ترک)
به گزارش بویرنیوزبه نقل از روزنامه تودی زمان ترکیه، رسانه های ایران و عموم مردم، بدون دخالت سیاستمداران، با شور و حرارت بر سر پرونده های رضا ضراب و بابک زنجانی بحث و گفتگو می کنند، چیزی که دولت ترکیه با تلاش فراوان سعی دارد آن را از دستور کار خود حذف کند.با اینکه بسیاری تلاش می کنند تا ابعاد این بزرگترین پروندۀ فساد مالی و رشوه خواری در ایران سرپوشیده باقی بماند. ما با فواد صادقی، ملاقات کردیم تا در مورد حجم و ماهیت این فساد اقتصادی با افرادی غیر از سیاستمداران، که به زبان دیپلماتیک متوصل می شوند، گفتگو کنیم.صادقی یک کارشناس کاملاٌ صریح است. او به هیچ وجه به روایات مبهمی که مورد علاقه فرهنگ سیاسی ایران است، تکیه نمی کند.ما از صادقی خواستیم تا ابعاد این رانت، پول کثیف و رشوه خواری را تشریح کند. او می گوید: “زنجانی وسیله ای است که ساختار سیاسی ایران در زمان بحران از آن استفاده کرده است… او در واقع نوعی تاجر تحریم است… ایران از زمان پیروزی انقلاب همواره تحت تحریم های مختلفی بوده، اما به ویژه شکل جدیدی از این تحریم های اقتصاد، در سال 2012 و 2013 بوجود آمد.مشخصه اصلی این دوره وجود تقلب و قصور در مقیاسی بسیار بزرگ است.  هدف اساسی این اقتصاد جدید، تامین نیازهای ایران از طریق شرکت های خصوصی در خارج از کشور است. در این راستا بزرگترین گام در سال 2011، و با دادن مجوز به شرکت های بخش خصوصی به صادرات نفت برداشته شد. با صدور این مجوز، نفت ایران به واسطه های متعددی فروخته می شد، اما پول آن به دولت پرداخت نمی شد. بازرگانانی که قرار بود نفت را صادر کنند و در ازای آن طلا وارد کنند، پول حاصل از فروش نفت را به ایران منتقل نکردند. و در حال حاضر دولت جدید تلاش می کند این پول ها را جمع آوری کند.”

 ایران نفت را به واسطه ها نفروخته است

صادقی در رابطه با این مجوز، که در نهایت راه را برای تجارت غیر قانونی و پول کثیف هموار کرد، بر این نکته مهم تاکید می کند که:”ایران در واقع نفت را به واسطه نفروخته، بلکه برای تجارت نفت خود از واسطه ها استفاده کرده و آنها فقط کمیسیون خود را دریافت می کردند.

معامله را خود دولت ایران انجام داده است. فساد گسترده مشخصۀ بارز این دوره است. برخی شرکت های خصوصی سعی کردند با پول تقلبی معامله کنند، و برخی دیگر تلاش کردند تا نفتی که از دولت ایران خریده بودند را با نفتی مبادله کنند که از کیفیت پایین تری برخوردار بود. میزان فساد به میلیاردها دلار رسید. به گفتۀ اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهور، مبالغی که دولت ایران نتوانسته از این واسطه ها

بگیرد به 20 میلیارد دلار می رسد، اما به اعتقاد من،  مقدار واقعی این پول به مراتب بالاتر از اینهاست. قرار بوده این مبلغ ، توسط ضراب و زنجانی و دیگران به ایران منتقل شود اما دیدیم که سرانجام، زنجانی به خاطر عدم پرداخت این پول زندانی شد.”

صادقی همچنین اطلاعات قابل توجهی در مورد ارتباط بین زنجانی و ضراب، که هنوز هم مانند رازی سر به مهر باقی مانده ارائه داد: “ضراب درواقع به نوعی صراف پول های زنجانی بود. این ضراب بود که پول کثیف حاصل از فروش توسط نفت زنجانی را پولشوئی می کردروش کار سیستم آنها به شرح زیر بود: در زمان تحریم ها، به شرکت های خصوصی اجازه داده شد تا به ترکیه، چین، هند و کره جنوبی نفت صادر کنند. تجارت نفت ایران با ترکیه توسط هالک بانک صورت می گرفت، به عبارت دیگر، پول نفتی که به ترکیه فروخته می شد در این بانک سپرده گذاری می شد و وظیفۀ ضراب این بود که این پول را به ایران منتقل کند.”

صادقی تصریح کرد: “در آن زمان، میلیاردها دلار از این پول ها منتقل شد و او کمیسیون هنگفتی دریافت کرد، اما در کار فروش نفت وارد نشد. ولی زنجانی، در این کار وارد شد و شبکه فساد بزرگی را راه اندازی کرد. او 200  کشتی نفت از دولت ایران گرفته، و معلوم نیست با این نفت ها چه کرده است. فقط می دانیم که او بخشی از این پول را از طریق ضراب به ایران انتقال داده است. این شکل تجارت در ایران غیر قانونی است. اما دولت وقت ایران به خاطر فشار تحریم ها مجبور به انجام این کار شد.

فواد صادقی در گفت و گو با تودی زمان ترکیه: احتمال دارد ضراب دست کم به چهار وزیر ایرانی رشوه داده باشد
فواد صادقی

صادقی معتقد است که ضراب باید در ایران و در ارتباط با انتقال این پول ها محاکمه شود، اما اضافه می کند که جزئیات فساد واقعی در پرونده های مربوط به ترکیه و دولت ترکیه موجود است.او می گوید: “ایران برای صادرات نفت، به چین و کره و هند 5درصد کمیسیون پرداخت می کند و هدف از اینکار تامین امنیت انتقال پول به ایران است. 2درصد از این پول به عنوان کمیسیون، به حساب های رسمی کشورهای یاد شده می رود. کشور مورد نظر به عنوان یک کمیسیون پرداخت می شود.

باقی ماندۀ این مبالغ از طریق بانک ها، شرکت های خصوصی و یا صراف ها به ایران منتقل می شود  تا جائیکه ما می دانیم، ترکیه 5 درصد از پول ایران را از طریق هالک بانک دریافت کرده است. کشورهایی که این نفت ها را خریداری کرده اند به خاطر حفظ منافع خود، هر یک به نوعی این مبادلات پولی را نادیده گرفته اند. به عنوان مثال، در ارتباط با چین مشکلات عمده ای وجود دارد، زیرا چین به واسطه هایی مانند ضراب نیازی ندارد، و دولت چین این قبیل نقل و انتقالات پولی را مستقیم و بدون واسطه انجام می دهد. بنابراین، دولت خودش این کمیسیون را دریافت می کند. اما در ترکیه، قرار بود کمیسون تعیین شده به خزانه دولت واریز شود ولی در واقع به جیب بعضی مقامات سرازیر شد.”

تا زمانیکه ضراب پول ایران را منتقل می کند، مقامات کاری به کارش ندارند

صادقی تصریح می کند که شایعاتی شنیده می شود که حق کمیسیون کشورهای خریدار نفت ایران، و واسطه های این تجارت ، با افزایش تحریم ها از 5 درصد به 20 درصد رسیده، و در نتیجه واسطه ها را از میان افرادی انتخاب کرده اند که به مرکز قدرت دولت نزدیک باشند.

فواد صادقی در گفت و گو با تودی زمان ترکیه: احتمال دارد ضراب دست کم به چهار وزیر ایرانی رشوه داده باشددرجواب این سوال که چطور زنجانی دستگیر شد اما ضراب آزاد است، چه چیزی باعث شد تا ضراب در امان بماند او لبخندی زد و گفت:” احتمال دارد ضراب دستکم به چهار وزیر در ایران رشوه داده باشد. در واقع، ما اطلاعاتی به دست آوردیم که گویا مقامات ایرانی بخش نامه هایی را به تمام نهادهای دولتی ابلاغ کرده و طی آن گفته بودند که تمام این پول ها قرار است از طریق ضراب منتقل شود. دستکم یکی از این بخش نامه ها در بانک مرکزی ایران موجود است. احتمالا به همین دلیل ضراب در ایران در امان است و تحت محفاظت قراردارد. صحبت مبلغی بالغ بر 80 میلیارد یورو است. حتی کمیسیون این مبلغ، چیزی بالغ بر 5 میلیارد یورو است. بخشی از این پول در ترکیه و ایران مصرف شدۀ و همین پول است که وی را از خطر دستگیر شدن نجات داده است”

صادقی معتقد است که عمر طرح اقتصاد تحریمی که در دورۀ احمدی نژاد طراحی شده اکنون به پایان آمده است.او می گوید: “به نظر می رسد که دولت ایران این موضوع را حل و فصل خواهد کرد.روند مذاکرات با ایالات متحده آمریکا به احتمال زیاد طلسم تحریم تاجران ایرانی را می شکند و در حال حاضر روند قضایی رسیدگی به تخلفات رئيس جمهور سابق نیز آغاز شده است.”

به عقیدۀ صادقی، اگر ایران با آمریکا به توافق برسد و تحریم ها برداشته شود، این تخلف مربوط به پول نفت ایران، به مشکل درجه یک دولت رجب طیب اردوغان در ترکیه بدل خواهدشد. به گفتۀ صادقی زیرا: “بخش عمده ای از پول نفت ایران را بالا کشیده اند و ایران می تواند درخواست تحویل این پول را رسما مطرح کند. این پول که بالغ بر 10 میلیارد دلار تخمین زده می شود، احتمالا توسط ضراب به ایران پرداخت نمی شود.و ترکیه باید این پول را پرداخت کند. ایران برای جمع آوری این پول ممکن است دست به اقدام حقوقی بین المللی بزند. ممکن است پول ایران به غیر از هالک بانک  در بانک ها یا شرکت های خصوصی دیگری باشد. آیا این جرم است؟ بله، که هست، و اگر هم جرم نباشد، تجارت سودآوری هم نخواهد بود.”

در پاسخ به این سوال ما: “آیا ممکن است که ایران در رابطه با ضراب، مقامات ترکیه را تحت فشار قرار دهد؟” پاسخ او قابل توجه و روشن بود، صادقی گفت: “ممکن است فشاری باشد، امکانش هست، اما مقامات ترکیه پیشاپیش و بدون هیچ گونه فشار خارجی بلافاصله بر این موضوع سرپوش گذاشتند. چرا که ممکن بود این موضوع پای سایرین را هم به مهلکه بکشاند.”

هالک بانک، ضمانت زنجانی را تقبل کرده است.

تودی زمان در گفتگو با فواد صادقی: پولهای نقد بابک زنجانی و ضراب در اختیار بانکداران ترکیه اییک شاهد عینی که بسیار به زنجانی نزدیک بوده و رسانه های ایرانی هویت او را فاش نمی کنند، در یک مصاحبه عریض و طویل، نظر صادقی را تایید کرده است:”.

درماه  فوریه سال 2012، زنجانی  وارد کسب و کار صادرات نفت می شود … و کارگران اطلاعاتی سابق را در شرکت خود را به نام سورینت استخدام می کند .سورینت مرتبط به …. است. اینگونه، او می توانست بگوید “من هم عضو شرکت ….هستم”. او به بانک مرکزی صدها میلیون بدهی دارد، اما آقای بهمنی، رئیس بانک مرکزی ایران در دورۀ احمدی نژاد، گفته که: “زنجانی هیچ گونه بدهی به این بانک ندارد و پول فروش نفت ایران را تمام و کمال پرداخت کرده است.” زنجانی با مافیای روسیه در ترکیه نیز همکاری داشته است. شبکه گستردۀ ضراب، به دست زنجانی اداره می شد و هالک بانک ترکیه و بانک ترکیش-عرب زنجانی را حمایت و ضمانت می کردند

منبع: بولتن
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=114399
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ؟ گفت:

    اصولگرایان!!!!!!از جنس مردم!!!!ارزشی….

  2. کانتونا گفت:

    دزدی که فقط از دیوار حونه مردم بالا رفتن نیست!!!

  3. وجدان گفت:

    چشم همه روشن/

  4. محسن گفت:

    این هم از کرامات و عنایات دولت کریمه است

  5. lk گفت:

    بخور بخور اون بالا بعد اداره مالیات یاسوج فشار به مردم بیچاره میاره میگن الحساب600تا یک میلیون بریزید به حساب تا بقیشو بعدا رسیدگی بکنیم بعد میگیم به استناد چه مدرکی باید اینهمه مالیات بدیم میگه من میگم من تشخیص میدم بله شما تشخیصتون درسته باید برا بالا دستیها پول جورکنید.جالبه یکی ازکارمنداش میگفت مارا موظف کردن هرکی تو حوضه مالیاتیش بایدچندصدمیلیون مالیات جمع کنه شماها مدیون مردم و اخرت هستید

  6. ناشناس گفت:

    بنازم اصولگرایی دزدیشم با عرضه بود

  7. عدالت گفت:

    اكثر ماها ماديادتي شديم و بنام اسلام و قران عزيز داريم حق ديگران را ضايع ميكنيم

  8. ایرانی گفت:

    خدایابه من صبرعطابفرما من که دیگه طاقت ندارم ی سری به نهادهای حمایتی جهت استحضار بزنید اگه طاقتشو دارید تعطیل

  9. کیوان گفت:

    پول نفت و ثروت این مملکت رو امثال این آدما چاپیدند

دیدگاه شما