دوشنبه 6 مرداد 1393 - 12:05

(تصاویر) میراث کلنگهای غیرکارشناسی درکهگیلویه و بویراحمد

بیش از دوهزار پروژه عمرانی نیمه تمام و بدهی 156 میلیارد تومانی به پیمانکاران، میراثی است که از دولت قبل به مسئولین کهگیلویه و بویراحمد رسیده و حالا رکود در فعالیت های عمرانی را موجب شده است.

به گزارش بویرنیوز به نقل از مهر، به نظر نمی رسد نشست یکشنبه شب استاندار و برخی مسئولین اجرایی کهگیلویه و بویراحمد با پیمانکاران بتواند به این زودی ها این پروژه های برزمین مانده را به سرانجام برساند و از این حجم عظیم مطالبات پیمانکاران بکاهد.

در حالی بدهی دولت به پیمانکاران در کهگیلویه و بویراحمد بیش از 160 میلیارد تومان برآورد می شود که بودجه عمرانی سال جاری استان در صورت تخصیص کامل 150 میلیارد تومان است و این یعنی یا بدهی ها همچنان باید باقی بماند و یا پروژه های عمرانی بر زمین.

روزگاری پی در پی کلنگهای اجرای پروژهای مطالعه نشده و غیر کارشناسی، بدون تامین منابع بر زمین زده می شد تا توقعات بالا رفته مردم پاسخ داده شود اما اکنون اغلب آن کلنگها خروجی نداشته و نه تنها رضایتی در مردم ایجاد نکرد بلکه دولت را نیز بدهکار کرد تا حالا حالاها مردم تاوان آن کلنگها را بدهند.

با این حال اگر چه مسئولین و پیمانکاران در نشست مشترک نشان دادند که از مشکلات همدیگر با خبرند اما باز کردن این گره های کور از این وضعیت بوجود آمده کار امروز و فردا نیست و نیاز به زمان و تدبیر دارد.

کلنگ زنی های غیرکارشناسی کمر دولت و بخش خصوصی را شکست

 رئیس انجمن صنفی پیمانکاران کهگیلویه و بویراحمد در این نشست وضعیت کنونی را نگران کننده دانست و گفت: بسیاری از پیمانکاران توان اجرایی خود را از دست داده اند.

حسن وکیلی افزود: کلنگ زنی های بی امان و غیرکارشناسی در گذشته امروز کمر دولت و بخش خصوصی را شکسته و باید برای ترمیم آن چاره جویی کرد.

وی با بیان اینکه پیمانکاران بیش از هر کس دیگر دل در گرو توسعه استان دارند، اظهار داشت: مشکل پیمانکاران مشکل استان است و برای ایجاد تحرک در فعالیتهای عمرانی باید این مشکلات رفع شوند.

وکیلی اظهار داشت: در حالیکه مطالبات پیمانکاران از دولت دریافت نشده انتظار می رود اداره مالیات بر ارزش افزوده تعامل بیشتری را با پیمانکاران داشته باشد.

وی همچنین تصریح کرد: گرچه دولت جدید در بدو شکل گیری و آغاز به کار بر مبنای عقلانیت و تدبیر چاره جویی هایی را برای متوقف کردن روند غیر کارشناسی گذشته پیش رو گرفته و تا حدودی درصدد جبران مصائب است اما عمق فاجعه به حدی است که نیاز به چاره جویی و اقدام آنی توسط تیم های مجرب تعیین شده از سوی مسئولین ارشد نظام با مشارکت فعالین تشکلهای پیمانکاری در قالب نهاد تعامل دارد.

راهکارهای دولت برای برون رفت از وضعیت کنونی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست پیمانکاران را نخستین کارآفرینان و بازوان فنی و اجرایی دولت نام برد و گفت: پیمانکاری سنتی اکنون جای خود را به پیمانکاری مدرن می دهد و در این تغییر و تحول پیمانکاران استان باید خود را به روز کنند و با شیوه‌های نوین پیمانکاری آشنا شوند.

سید موسی خادمی افزود: امروز به دلیل محدودیت منابع در دنیا و کشور با شکل جدیدی از پیمانکاری روبرو هستیم و در مواجهه با شیوه‌های جدید پیمانکاری قطعاً برخی در این پوست‌اندازی حذف خواهد شد.

وی عنوان کرد: آینده به این سمت می رود که دولت دولت پروژه هایی را تعریف کند و پیمانکاران تمام کار آن را از جمله تامین منابع را بر دوش بگیرند و براین اساس پیمانکاری باید به سمت افرادی حرکت کند که توان مالی و اجرایی بالایی دارند.

وی سوء تدبیرهای گذشته را عامل وضعیت کنونی این صنف دانست و بیان کرد: دولت تدبیر و امید راهکارهای را برای برون رفت پیمانکاران از این وضعیت ارائه داده است.

خادمی در این خصوص اظهار داشت: دولت تعهد کرده که بودجه پروژه هایی که در سال جاری به اتمام برسند را در بودجه سال آینده پیش بینی کند.

استاندار همچنین با بیان اینکه دولت در سالهای گذشته حجیم شده است، گفت: در این سالها 81درصد بودجه کشور صرف امور جاری می شود و تنها 19درصد آن به تملک دارایی های سرمایه ای اختصاص می یابد.

وی بیان داشت: طی سالهای اخیر به دلیل فشار مردم پروژه های متعددی اجرا شد و در این روش غلط یکی از قشرهایی که آسیب دید، پیمانکاران بودند.

خادمی با اشاره به مطالبات 156 میلیارد تومانی پیمانکاران از دستگاه‌های مختلف اجرایی، گفت: کل‌ اعتبارات استانی از همه منابع موجود 340 میلیارد تومان است که امسال بخشی از مطالبات پیمانکاران پرداخت می‌شود.

پیمانکاران بازوان اجرایی دولت هستند

رئیس راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست بر پرداخت مطالبات پیمانکاران تاکید کرد.

ممتاز جهانگیری افزود: پیمانکاران بازوان اجرایی دولت هستند و باید حق و حقوق انها محترم شمرده شود.

وی با بیان اینکه این مطالبات نباید به فراموشی سپرده شود، اظهار داشت: روزانه جمع کثیری از پیمانکاران یا به ما مراجعه می‌کنند یا تماس تلفنی دارند که انتظار داریم از مسئولان ارشد استان راهکاری برای مطالبات آنها اندیشیده شود.

مدیرکل آب و فاضلاب روستایی استان نیز در این نشست گفت: این شرکت 92 پروژه نیمه تمام دارد که اغلب زیر 80درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

فیض الله پاسره افزود: با توجه به مشکل کمبود اعتبارات تنها پروژه های بالای 80درصد تامین اعتبار می شود که این تعداد تنها 26 پروژه است.

وی بیان کرد: در سالهای گذشته حتی سالی بوده که اعتبارات این شرکت به 23 میلبیارد تومان رسید اما امسال تاکنون تنها چهار میلیارد تومان مبادله موافقت نامه انجام شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=114164
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مهندس گفت:

    ایگوم خاموتها رو در آوردن یا اینکه همین جوری کار گذاشتن ……!!!!!!! اگه همین جوری با این فاصله گذاشتن که باید به داد میلگرد های زیر بتن رسید …………… راس میگه دیگه پیمانکارااااااااااااااان کار کردند ……..!!!!!!!!!!!!!!!

  2. شادی دهدشت گفت:

    واقعا متاسفم برای دولت فعلی و مسئولانی که الان برای توی این استان به کار گماشتن
    ! اولا بهتون بگم همه این طرح ها کارشناسی شده بودند و هستند دوما حق مسلم مردم مظلوم استان ما هست که این طرح ها به پایان برسد ! بنازم دولت احمدی نژاد را که این همه به استان ما خدمت کرد دست مریضاد آقا محمود واقعا ما ازت ممنونیم!
    تونل سه کیلو متری کوه پات ،بیش از شش تونل بزرگ بابا میدان یاسوج ،کارخانجات شهرکهای صنعتی در سراسر استان، احداث مدارس و بهداری در اکثر روستا های استان ، احداث جاده های روستایی در اکثر نقاط استان، احداث سالن و مجموعه های ورزشی در اکثر نقاط استان حتی در روستا ها ،توسعه و گسترش کشاورزی استان در شرایط خشک سالی تنها گوشه ای از خدمات دولت نهم و دهم به مردم کهگیلویه و بویراحمد است. حالا یه عده اومدن دارن بیخودی میگن این طرح ها کارشناسی نشده هستند معلومه که جرات و جسارت مسئولان قبلی را ندارن وگرنه همه این طرح ها کارشناسی شده و حق مسلم مردم شریف این استان هست. کمبود اعتبارات ناشی از ایجاد طرح نیست کمبود اعتبارات مسطول با جسارت میخواد ، با غیرت میخواد . ما که نباید به دلیل کمبود اعتبارات برای اجرای طرح های مختلف صورت مسئله را پاک کنیم و به دروغ به مردم بگیم این طرح ها کارشناسی نشده هستند و نباید اجرا شوند. اگه نمیتوانید اعتبارات استان را با جرات پیگیری کنید. حداقل جرات داشته باشید کنار بروید و بگذارید مسئولان با جسارت کار را به دست بگیرند . حق این مردم شریف حلالتان نمی شود اگر کوتاهی کنید
    .

  3. شادی دهدشت گفت:

    به قران قسم این حرفهای را که زدم نه از طرف جناح سیاسی زدم و نه انگیزه خاصی و یا منفعت شخصی خودم را در نطر گرفتم این حرفها حرفهای یک جوان با تحصیلات کارشناسی ارشد و فارغ از هرگونه جهت گیری سیاسی می باشد

دیدگاه شما