یکشنبه 5 مرداد 1393 - 10:34

تلاش برای انداختن عباي خطيبي نماز جمعه بر دوش روحاني / رمزخوانی از بسته ضدرکود / برد استراتژيك مردم غزه +تصاویر

بسته دولت یازدهم برای خروج اقتصاد از رکود تورمی در روزنامه‌های مختلف نقل و در چند روزنامه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در شرایطی که در حملات اسرائیل به غزه وقفه‌ای ایجاد شده است،

بسته دولت یازدهم برای خروج اقتصاد از رکود تورمی در روزنامه‌های مختلف نقل و در چند روزنامه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در شرایطی که در حملات اسرائیل به غزه وقفه‌ای ایجاد شده است، بیشتر روزنامه‌ها فلسطینی‌ها را برنده این جنگ دانسته‌اند. رئیس جمهور که با سخنرانی نکردن در روز قدس خبرساز شده، از سوی روزنامه‌های هوادار دولت به عنوان گزینه امامت جمعه تهران مطرح شده است.

تلاش برای انداختن عباي خطيبي نماز جمعه بر دوش روحاني

روزنامه رسالت علت سخنراني نکردن روحاني در روز قدس را از زبان رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه تشريح کرده و نوشته: رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه درباره علت عدم سخنراني رئيس جمهور در پيش از خطبه نماز جمعه روز قدس اظهار داشت: ما از آقاي روحاني براي سخنراني دراين مراسم دعوت کرده بوديم، ولي ايشان به خاطر گرفتاري و مشغله‌اي که داشتنند، نتوانستند برنامه‌هاي خود را تنظيم کنند. حجت‌الاسلام والمسملمين تقوي در نشستي خبري در پاسخ به سئوالي مبني بر اينکه طي چند سال گذشته همواره رئيس جمهور به عنوان سخنران پيش از خطبه بوده است، ولي امسال شاهداين موضوع نبوديم و آيا اين علت خاصي داشت گفت: اين مصوبه شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه نيست که حتما رئيس جمهور به عنوان سخنران پيش از خطبه در روز راهپيمايي روز قدس باشد. البته در چند سال گذشته رئيس جمهور، سخنراني مي‌کردند همانطور که پيش از آن رئيس مجلس به عنوان سخنران پيش از خطبه‌ بودند، ولي قاعده‌اي نبوده که حتما رئيس جمهور سخنران باشد.وي افزود: البته ما از آقاي روحاني نيز دعوت کرديم، که ايشان به عنوان سخنران پيش خطبه‌ در اين مراسم حضور داشته باشند، ولي آقاي رئيس جمهور به خاطر گرفتاري که داشتند نتوانستند برنامه خود را تنظيم کنند.

از سوی دیگر ابتکار در مطلبی با عنوان «عباي خطيبي نماز جمعه بر دوش روحاني» نوشته: نماز جمعه تهران در دهه 60 و 70 تريبون رسمي جمهوري اسلامي بود. حضور مقامات ارشد به عنوان امام جمعه و بيان مشکلات از سوي آنها از اين تريبون باعث شده بود، تا رسانه‌هاي ايران و جهان، فرکانس‌هاي خود را در روز جمعه به روي دانشگاه تهران تنظيم کنند تا ببينند، امامان موقت جمعه تهران، که اتفاقا از روساي قوا نيز بودند، در مورد شرايط داخلي و بين المللي چه اظهار نظري مي کنند.

مردم تهران به خوبي ياد دارند که هر دو هفته يک بار يا کمي بيشتر يا کمتر، نظرات رئيس جمهور خود را از تريبون عبادي و سياسي نماز جمعه مي‌شنيدند. تبيين شرايط کشور، بيان مشکلات، تشريح خدمات و دستاوردهاي کشور در زمينه‌هاي مختلف بخشي از خطبه‌هاي نماز جمعه اين روساي جمهوري بود. حضرت‌آيت‌الله خامنه‌اي و آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به عنوان دو رئيس جمهوري که نماز جمعه را اقامه مي‌کردند به خوبي از اين تريبون براي گفت‌وگو با مردم استفاده مي‌کردند و مردم نيز با استقبال وصف ناپذيري از اين خطبه‌ها استفاده مي‌کردند. بعد از گذشت دهه 60 و با روي کارآمدن دولت‌هاي خاتمي و احمدي نژاد و کناره گيري تدريجي چهره‌هاي شناخته شده اجرايي از نماز جمعه و نداشتن شرايط کافي از سوي دو رئيس جمهور پيشين براي اقامه اين نماز، اين تريبون پراهميت از چهره‌هاي اجرايي خالي شد. حالا بعد از گذشت 16 سال از آخرين خطبه يک رئيس جمهور در نماز جمعه تهران، به نظر مي‌رسد، فضا براي حضور رئيس قوه مجريه در نماز جمعه تهران فراهم باشد. حسن روحاني به عنوان يک روحاني برجسته و يک سياستمدار هوشمند، بدون شک داراي ويژگي‌هاي يک خطيب جمعه هست و با توجه به جايگاه رفيع اين نماز به نظر مي‌رسد وي مي‌تواند با توجه به شرايط حساس اين نماز را اقامه کند.حضور حسن روحاني در نماز جمعه مي‌تواند بسياري از مشکلات کنوني جامعه را حل کند. اگر اين اتفاق بيفتد و حسن روحاني، عباي امامت نماز جمعه را به تن کند، مردم به صورت مستقيم و بدون واسطه مي‌توانند سخن رئيس قوه مجريه بشنوند و با مشکلات و سختي‌ها و پيشرفت‌هاي کشور آشنا شوند. اين کار باعث مي‌شود که روحاني موظف شود هر دو يا سه هفته يک بار گزارش مبسوطي از شرايط کشور به مردم ارئه دهد. اين کار مي‌تواند از فاصله افتادن ميان مردم و دولت جلوگيري کند.بسياري از مخالفان دولت اعتقاد دارند، که طيف ارزشي کشور با دولت روحاني زاويه دارند. حضور رئيس جمهور در نماز جمعه و با توجه به حضور حداکثري اين قشر در اين نماز، مي‌تواند زمينه ساز بهبود رابطه دولت با اين قشر خاص شود. بيان شرايط دولت در سياست خارجي به ويژه در عرصه هسته‌اي و ترسيم شرايط بين المللي و منطقه‌اي از زبان رئيس جمهور، مي‌تواند ديگر حسن حضور روحاني در نماز جمعه باشد. حضور « شيخ ديپلمات» در قامت خطيب جمعه باز هم مي‌تواند تمام نگاه‌ها را به سمت نماز جمعه جلب کند. حضور روحاني، خاطرات خوب مردم از خطبه‌هاي آتشين مقام معظم رهبري و آيت‌الله هاشمي را تکرار خواهد کرد.

برد استراتژيك مردم غزه

نصرت الله تاجيك در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشته: جنگ، دربه دري، بي خانماني، آوارگي و از دست دادن عزيزان هيچ گزينه مطلوبي نيست. اما وقتي تحميل شرايط حقارت آميز نه زندگي بلكه مردن تدريجي بر يك ملت تحت ظلم و ستم عادي مي شود و صدايي از كسي برنمي خيزد براي آن ملت راهي جز توسل به جنگ و دفاع از شرف و حيثيت خود نمي ماند. در هيچ جنگ چريكي در طول تاريخ مبارزات مردم عليه اشغالگران اين گونه كه در غزه اتفاق افتاده، مبارزان به چنين سرعتي به ساخت و استفاده از موشك هاي دوربرد نايل نيامده اند كه در شرايط محاصره كامل ظرف كمتر از يك دهه برد موشك هايشان از 20 كيلومتر به 150 كيلومتر برسد. اين توفيق به دليل 1- محاصره شديد دريايي، هوايي و زميني و جدا كردن اين سرزمين از ساير مردم فلسطين، 2- وجود موانع بسيار شديد و سختگيرانه براي نفوذ مبارزان به سرزمين هاي اشغالي براي انجام عمليات آزاديبخش حاصل شده است. زندگي روزمره مردم غزه مختل است و آنان هم در شرايط عادي به سر نمي برند و هم براي تامين نيازهاي اساسي خود نيز همچون دارو و غذا ناچارا از طريق تونل هاي زيرزميني كه حفر مي كنند و به دور از چشم ماموران رژيم صهيونيستي آنها را تامين مي كنند.

اگرچه اين دور از يورش به غزه ارتش رژيم صهيونيستي، تاكنون نزديك به سه هفته طول كشيده و مردم غزه با شهادت بيش از 750 نفر كه يك چهارم آنها كودك هستند خسارات سنگين جاني متحمل شده اند اما مقاومت مردم و رزمندگان حماس و عدم پذيرش آتش بس تا رفع كامل محاصره از سوي حماس نشان از پيروزي مردم غزه و شكست رژيم صهيونيستي دارد. هزينه مادي و معنوي رژيم صهيونيستي مخصوصا پس از اصابت يك فروند موشك حماس به نقطه يي در نزديكي فرودگاه بين المللي بن گوريون در تل آويو براي نخستين مرتبه كه باعث تعليق پروازهاي بين المللي شد نشان از افزايش توانمندي حماس و به هم خوردن توازن معادلات درون و برون فلسطيني شد. با توجه به كم و كيف ملات چسبندگي در جامعه صهيونيستي و بافت قدرت و حكومت آن رژيم، كاهش ضريب امنيت در اثر تعليق پروازها مهم تر از اثرات اقتصادي و كاهش توريست تلقي مي شود. اين مقوله را بايد در دو بخش نگاه كرد: 1- نگاه داخل و صهيونيست ها به اين امر و 2- نگاه مردم خارج و مخصوصا غرب به اين پديده نوين. در نگاه اول اثرات رواني فراواني بر جامعه صهيونيستي بر جاي خواهد گذاشت كه از فرداي آتش بس انتقادها عليه دولت صهيونيستي آغاز خواهد شد. اما در نگاه دوم صهيونيست ها با كمك هاي گزاف مادي و معنوي امريكا براي مقابله با توان موشكي حماس در غزه، سيستم دفاعي گنبد آهنين را ايجاد كرده كه در نبردهاي گذشته كارآمد و در اكثر موارد توانسته بود موشك هاي در حال حركت به سوي نقاط راهبردي، مهم و حساس را رهگيري و در هوا منهدم كند. اما با پيشرفت هاي فناورانه حماس و ساير گروه هاي فلسطيني در شرايط محاصره كامل و با استفاده از حفر و احداث شبكه تونلي پيچيده كه حتي دستگاه هاي هوشمند اطلاعاتي رژيم صهيونيستي نيز نتوانستند به كشف آنها بپردازند رزمندگان فلسطيني در آزمون نبردهاي متعدد توانسته اند ضريب موفقيت موشك هايشان در عبور از تور گنبد آهنين را افزايش دهند و اين بردي تاكتيكي و راهبردي براي آنها در غزه است. هدف اصلي رژيم صهيونيستي در اين دور از يورش هوايي، دريايي و زميني تخليه پتانسيل و كاهش زرادخانه موشكي گروه هاي فلسطيني است كه در وضعيت نامعلوم آينده منطقه نتوانند اقدام پرقدرتي را در سرزمين هاي اشغال شده آغاز كنند. اصطلاحي در مطبوعات و موسسات غربي بعد از اين حملات آغاز شده كه اشاره به چمن زني و كوتاه كردن چمن دارد كه بيانگر كاهش توانمندي موشكي، از بين بردن تونل هاي غزه و عناصر كليدي نيروي انساني گروه هاي مقاومت فلسطيني توسط رژيم صهيونيستي است. ولي نكته اينجاست كه تجربه نشان داده است مبارزان فلسطيني در هر مرحله بعد از جنگ قوي تر ظاهر شده و در هر جنگ كمبودها و اشكالات نرم و سخت افزاري خود را توانسته اند از بين برده و از دوران آرامش بعدي براي آموزش، بهبود روش ها و آمادگي براي نبرد بعدي سود جويند و اين بردي تاكتيكي و راهبردي براي مقاومت فلسطين در برابر اشغالگران است.

 

رمزخوانی از بسته ضدرکود

روزنامه دنیای اقتصاد در بررسی سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود نوشته: دولت روز گذشته سرانجام نسخه موعودش برای خروج از شرایط رکود تورمی را منتشر کرد تا به این ترتیب سند مکتوب دیگری از سیاست‌هایش پیش روی اقتصاددانان و فعالان اقتصادی کشور قرار گیرد. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دیروز متن 32 صفحه‌ای «سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود طی سال‌های 1393 و 1394» را منتشر کرد تا بر این اساس فعالان اقتصادی کشور بتوانند برنامه‌های خود را برای توسعه فعالیت‌هایشان تنظیم کنند.

تغییر ادبیات اقتصادی از گفتمان شفاهی به گفتمان مکتوب یکی از دستاوردهای مهمی است که تیم اقتصادی دولت با انتشار این دو گزارش ذهن صاحب‌نظران را به آن مشغول کرده است. همان گونه که پیش‌تر مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور خبر داده بود، این گزارش در 173 بند و در قالب چهار فصل سیاست‌های اقتصاد کلان، بهبود فضای کسب‌و‌کار، تامین منابع مالی و فعالیت‌ها و محرک‌های خروج از رکود تنظیم شده و این موارد به‌عنوان گلوگاه‌های خروج از رکود معرفی شده‌اند. برای 32 بند از آن قبلا تصمیم‌گیری شده و 141 مورد نیاز به تصمیم‌گیری از سوی دولت و مجلس دارد. 65 مورد آن شامل مواردی که در حوزه اختیارات دستگاه‌های منفرد است و می‌توانند در این زمینه تصمیم بگیرند. 48 مورد آن نیز در هیات دولت باید تصمیم‌گیری شود و 28 مورد هم نیاز به قانون دارد که نمایندگان مجلس باید درخصوص آن تصمیم‌گیری کنند. از جمله موارد مهمی که نیاز به مصوبه مجلس دارد، «منوط کردن هرگونه برداشت از منابع صندوق توسعه ملي به افزايش نیافتن پايه پولي»، «افزايش سرمايه بانک‌ها از محل درآمدهای مازاد بودجه»، «کاهش بدهي بخش دولتي به بانک‌ها» و «ایجاد صندوق‌های بازنشستگی خصوصی» چهار مورد مهم از 28 موردی است که نمایندگان مجلس باید درباره آن نظر بدهند. بررسی محتوایی این گزارش نشان می‌دهد که عمده مواردی که نیاز به مجوز مجلس دارند در فصل سیاست‌های کلان متمرکز شده است. در این بسته به‌نظر می‌رسد دولت با یک تیر چند نشان زده و علاوه‌بر ریل‌گذاری مسیر خروج از رکود قصد دارد در بخش‌هایی از اقتصاد ایران اصلاح ساختاری اساسی انجام دهد که نمونه بارز آن اصلاح نظام بانکی، مالیاتی، اداری و گمرگی کشور و همچنین گنجاندن بخش‌هایی از لایحه حمایت از تولید در قالب این بسته است. دولت مي‌خواهد چالش‌های پیش روی اقتصاد كشور را از طریق 28 بندی که مجلس قرار است درباره آن مقررات‌زدایی کرده یا قوانین جدید را به تصویب برساند حل و فصل کند. حال سوال اینجاست اگر مواردی از این 28 مورد از سوی مجلس با کیفیت مدنظر دولت تغییر نیابد، دست‌اندازی که در جاده خروج غیر‌تورمی از رکود به وجود می‌آید چگونه باید برطرف شود. به غیر‌از 28 موردی که باید نمایندگان مجلس نهم درباره‌اش تصمیم‌گیری کنند، 48 مورد نیز در هیات دولت باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این موارد عمدتا در فصل سوم و به ویژه فصل چهارم که تامین منابع مالی و فعالیت‌ها و محرک‌های خروج از رکود را مورد بحث قرار داده، دیده می‌شود. در واقع می‌توان گفت که 113 مورد از اقدامات در نظر گرفته شده برای رکودزدایی بر عهده دستگاه‌های دولتی و هیات دولت است تا به این ترتیب جراحی اساسی در بخش‌های مهم اقتصاد کشور صورت گیرد.

نکته مهمی که درخصوص چهار گلوگاه عنوان‌شده برای خروج از رکود وجود دارد آن است که دو عامل از این چهار عامل در سال 1393 به‌عنوان عواملی دور از دسترس قابل‌شناسایی هستند؛ به این معنی که اثر عوامل تحریم و کاهش سرمایه‌گذاری بر رشد اقتصادی سال 1393 به میزان قابل‌توجهی تعیین شده است و این دو عامل به‌عنوان متغیرهای تحت کنترل برای ترسیم مسیر خروج از رکود مطرح نیستند؛ چراکه با نگاهی واقع‌بینانه، به‌نظر می‌رسد بخش عمده محدودیت‌های موجود در مبادلات مالی و تجاری که در نتیجه تحریم به وجود آمده است، در سال 1393 همچنان پابرجا باشد. اثر افزایش سرمایه‌گذاری بر رشد نیز حداقل با یک سال تاخیر ظاهر می‌شود و از آنجایی‌که رشد سرمایه‌گذاری در سال گذشته منفی بوده است، نمی‌توان بر ایفای نقش این عامل برای خروج از رکود در سال 1393 تاکید کرد؛ بنابراین برای تبیین برنامه خروج از رکود تنها می‌توان بر تغییرات دو عامل دیگر به‌عنوان عوامل قابل ‌سیاست‌گذاری کنترل داشت؛ بنابراین برنامه خروج از رکود، در سال 1393 با تاکید بر رفع تنگناهای تامین مالی و افزایش تقاضای موثر و با فرض ادامه تحریم‌ها استوار خواهد بود.

در طرف مقابل، خراسان نسبت به جایگزینی«تئوري زدگي دولت در برابر عمل زدگي غيرکارشناسي» هشدار داده و نوشته: دولت يازدهم در آستانه نخستين سالگرد آغاز فعاليتش بسته اي را براي خروج از رکود تدوين کرد که نخستين بخش آن تحليلي تئوريک درباره رکود اقتصادي و راه هاي خروج از آن بود. اين تحليل تئوريک در شرايطي مطرح شد که با گذشت نزديک به يک سال از آغاز فعاليت دولت يازدهم، نشانه هايي مبني بر غلبه نگاه تئوريک بر رويکرد اجرايي در دولت جديد ديده مي شد، با اين حال بسته دوم خروج از رکود که شرحي تفصيلي از کليات بسته اول است، شامل 177 اقدام مشخص در 4 حوزه سياست هاي اقتصاد کلان، بهبود فضاي کسب و کار، تامين مالي و فعاليت هاي محرک خروج از رکود منتشر شد تا اميدها براي حرکت دولت از فضاي تئوري به عرصه عمل تقويت شود.

ترديدي نيست که يک دولت موفق بايد از تحليلي روشن و نظريه اي مدون در زمينه چگونگي اداره کشور برخوردار باشد. به اين منظور طبيعي است که دولت ها در بدو فعاليت خود ابتدا تصويري از وضعيت فعلي ارائه دهند. اشکالات موجود و ريشه هاي بروز آن را برشمرند و راه هاي رفع اشکالات را بيان کنند. انتظار منطقي اين است که اين فرآيند چندان به طول نينجامد و پس از طرح مشکلات که به نوعي انتقاد از مديريت هاي قبلي است، ابتدا سياست ها و راهبردهاي کلان در حوزه اجرا تدوين و سپس راهکارهاي جزئي تر براي رفع مشکلات ارائه شود. البته دولت جديد در بدو فعاليت با توجه به حجم مشکلات اقتصادي و فوريت چاره انديشي درباره آن ها مصوبه اي ۳۵بندي که ناظر به جزئيات در حوزه اقتصاد بود ارائه داد اما هم اکنون با گذشت حدود يک سال از فعاليت دولت يازدهم اين سوال جدي وجود دارد که دولتمردان به ويژه در حوزه اقتصاد تا چه اندازه از مرحله برشمردن مشکلات و راهبردهاي حل آن ها عبور کرده و به وادي راهکارهاي اجرايي وارد شده اند. با اتمام ۴ ماه از سالي که رهبر انقلاب آن را اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي نامگذاري کرده بودند و دولت آن را سال خروج از رکود وعده داده بود، تا کنون به نظر مي رسيد همچنان دولت در مرحله نخست باقي مانده است و وارد وادي اجرايي و عملياتي نشده است، اگرچه تدوين بسته جديد مي تواند نويد بخش خروج دولت از فضاي صرفا تئوريک باشد.

در هر صورت به نظر مي رسد اين اشکال دولت را بتوان تحت عنوان «تئوري زدگي» توصيف کرد. به اين معنا که باقي ماندن در عرصه تئوري يا مجال و جسارت ورود به عرصه اجرا را نمي دهد و يا در صورت ورود به عرصه اجرا بدون تامل در الزامات اجرايي، طرح ها را با چالش مواجه مي کند. نمونه اين چالش در طرح سبد کالا ديده شد و ديديم که نقد کاملا وارد دولت فعلي به دولت گذشته درباره محدودشدن يارانه به پرداخت نقدي و غفلت از کمک هاي غيرنقدي در عمل موجب شود که طرح خوب سبد کالا با شکست و عذرخواهي رسمي رئيس جمهور مواجه شده و دولت را به تجديدنظري اساسي در اين طرح وادار کند. در هر صورت آن چه که تا پيش از ارائه بسته تفصيلي و جزئيات خروج از رکود ديده شده بود، اين بود که هر مقدار دولت گذشته در اجراي برنامه هاي خود شتابزده و بدون توجه به مباني تئوريک عمل مي کرده به نظر مي رسد دولت جديد با خطر تئوري زدگي مواجه است و در حرکت از فاز تئوري به اجرا دچار چالش است. هم اکنون نيز با وجود تدوين بسته خروج از رکود، اين ابهام وجود دارد که آيا بدنه خوشفکر و تئوريک دولت توان اجراي آن چه که روي کاغذ آورده است، را دارد يا نه. شايد بتوان اين دغدغه را در برخي تجديدنظرها در بدنه اجرايي و ورود افراد کارآمدتر، جوان تر و با روحيه اجرايي تر به جاي افراد مسن تر، محافظه کارتر و ناتوان تر رفع کرد و شايد فراتر از آن لازم باشد دولت اصل وجود چنين مشکلي را تاييد کند تا براي رفع آن نيز بتواند چاره اي بينديشد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=114044
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما