شنبه 4 مرداد 1393 - 18:05

اتاق پزشک یا غسالخانه/ پزشکانی که نظافتچی شدند

در بازدید رئیس کمیسیون بودجه مجلس از اماکن درمانی گچساران، موضوعات مهمی از جمله نبود اتاق استراحت برای پزشکان مطرح شد.

به گزارش بویرنیوز، غلامرضا تاجگردون ظهر امروز به همراه  عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران،  مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران و جمعی از مسئولان و خبرنگاران از درمانگاه شماره 2 (مرکز شهید بشارت) گچساران بازدید و از نزدیک با بیماران دیدار و مشکلات درمانگاه را بررسی کرد.

با ورود تاجگردون به مرکز تعداد زیادی از مراجعه‌کنند‌گان به طرف وی آمده و از نبود امکانات و تجهیزات و کمبود پزشک و به ویژه نبود سیستم سرمایشی ابراز ناراحتی کردند.

نماینده مردم گچساران و باشت در این بازدید سرزده از بخش‌های مختلف این درمانگاه از جمله  اتاق مامای پزشک خانواده، بخش تزریقات، اتاق بهداشت خانواده، اتاق بهداشت محیط، آزمایشگاه و…. سرکشی و از نزدیک روند کار پزشکان، پرسنل و به بررسی پرونده‎های بیماران پرداخت.

وی با بررسی اتاق ثبت پرونده‎ها از نبود آمار پرونده‎ها و بی‌نظمی در این واحد ابراز ناراحتی و خواستار رفع اینگونه مشکلات و بی‌نظمی‌ها شد.

محمد‌رضا کوهکن رئیس درمانگاه شهید بشارت گچساران در این بازدید ضمن معرفی بخش‌ها و اعلام مشکلات آن‌ها، با اشاره به تعداد خانه‌های بهداشت زیر مجموعه این واحد، اظهار کرد: تعداد 12 خانه بهداشت شهری و روستایی تحت پوشش این مرکز هستند که اکیپ‌های سیار ما روزانه به این مراکز سرکشی می‌کنند.

وی افزود: تشکیل خانه بهداشت بر اساس تعداد خانوار و جمعیت روستاها است که هم‌اکنون اکثریت روستاهای ما داری خانه بهداشت هستند.

رئیس درمانگاه شهید بشارت گچساران با اشاره به مشکلات درمانگاه و بافت فرسوده این مرکز با توجه به جمعیت کثیر مراجعه‌ کنندگان خواستار همکاری بیشتر مسئولان در راستای بررسی مشکلات و خرید تجهیزات لازم شد.

صدیقه صفری، تنها مامای شهری این درمانگاه در این بازدید اظهار کرد: این درمانگاه با وجود چند پزشک ماما روستایی، فقط یک پزشک مامای شهری دارد که با وجود مراجعه روزانه قریب به 70 نفر نمی‌تواند پاسخگوی این همه کار باشد.

وی افزود: من جایگزین ندارم و این برای من به عنوان تنها پزشک مامای شهری این درمانگاه بسیار سخت است که علی‎رغم مشکلات شخصی روزانه بیشترین وقت را در این درمانگاه بگذرانم.

وی ادامه داد: از لحاظ روحی هم برای یک پزشک وجود این همه مشغله‌کاری باعث کم شدن توانایی و اختلال روحی بخاطر هجمه زیاد کاری می‌شود که  مسئولان باید در این باره چاره‌اندیشی کنند.

پزشک مامای شهری درمانگاه شهید بشارت گچساران با اشاره به دیگر مشکلات پزشکان این مرکز، تصریح کرد: نبود امکانات و فضای مناسب در این مرکز و مشکل وضعیت شغلی پزشکان مبنی بر اینکه با وجود مشکلات زیاد این درمانگاه پزشکان ماما 10 سال کار کرده‌اند و هنوز به صورت قراردادی ادامه می‌دهند این خود موجب تضعیف روحیه و‌ بی‌انگیزگی آن‌ها خواهد شد.

صفری با بیان اینکه  این بخش روزانه به جز بیماران سرپایی 100 نفر مراجعه کننده زنان‌ باردار دارد، با اشاره به تجهیزات مامایی که به شکل اسف‎باری کهنه و  فرسوده گوشه اتاق ریخته بود، عنوان کرد: این لوازم همه فرسوده و زنگ زده شده آن هم لوازمی که با جان مردم در ارتباط است.

وی با بیان اینکه این تجهیزات شایسته و در شان مردم گچساران نیست، گفت: با توجه به اینکه بیماران این بخش همه زنان باردار و در آستانه بارداری هستند، بارها ما بیماران را AUD گذاشتیم که پس از طی یک ماه مراجعه با عفونت‌های شدید روبرو شده که علت آن تجهیزات زنگ زده و فرسوده است.

مامای پزشک خانواده با اشاره به فضای کوچک و نامناسب اتاق، صندلی‌های شکسته و تجهیزات زنگ زده این واحد، با طرح این سؤال که آیا این جا اتاق پزشک خانواده است یا غسالخانه، خاطرنشان کرد: ما هم به دلیل نبود امکانات و تجهیزات نامناسب نمی‌توانیم با جان مردم بازی کنیم و اکثر مواقع علی‌رغم میل به علت سلامتی خود بیماران آن‌ها را ویزیت نخواهیم کرد.

این پزشک که بسیار از شرایط این درمانگاه نگران بود، بیان کرد: حتی دستگاه فشار خون ما خراب است و 2 روز است که نتوانسته‌ایم فشار هیچ بیماری را بگیریم.

تاجگردون طی بازدید خود به اتاق بهداشت خانواده از مسئول واحد خواستار بررسی زیج حیاتی 4 ماهه اول سال و  آمار جمعیت برحسب سن، جنس و مرگ و میر شد.

در این بازدید نماینده مردم  باشت و گچساران با مشاهده اتاق تزریقات با مساحت بسیار کم روبرو شد و به بررسی مشکلات آن در گفت‌و‌گو با پزشک بیمارستان پرداخت که از مشکلات این بخش  امکانات کم، کمبود تخت، مشترک بودن واحد تزریقات زن و مرد، کوچک بودن فضا جهت انجام امور از جمله احیای بیمار بود.

فاطمه حسنی دیگر پزشک مامای این درمانگاه با بیان اینکه این مرکز به عنوان مرکز مادر در گچساران است وجود این همه مشکل را ناعادلانه تلقی کرد.

وی در بخشی از اعتراضاتش خطاب به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: من به عنوان مامایی که در نیازسنجی‎های علمی در استان نفر اول هستم متاسفانه سالهاست که در آزمون استخدامی شرکت کرده ولی به علت برخی رانت‎خواری‎ها و پارتی‌بازی‌های صورت گرفته رد می‌شوم که نمونه عینی آن را پزشک جایگزین خود با اختلاف 7 امتیاز پایین‎تر عنوان کرد.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با ورود به آزمایشگاه از بخش‌های مختلف نمونه‌گیری، میکروب‌شناسی، بیوشیمی و .. بازدید و در اتاق نمونه‌گیری از پزشک خواست که نمونه قندخون از وی گرفته که پزشک  با انجام آزمایش قندخون وی را 140 خواند و این باعث نگرانی تاجگردون شد که با بررسی و پیگیری ثابت شد که این دستگاه هم خراب و با 30 اختلاف روزانه جواب‌گوی تعداد زیادی بیمار است.

تاجگردون در آخرین بخش بازدید خود از کلینیک دیابت و بیماری‌های رفتاری هپاتیت و ایدز، در بررسی مشکلات این بخش با ناراحتی پزشکان به علت نبود سرایدار و اینکه خودشان کار نظافت را انجام می‌دهند روبرو شد.

غلامرضا تاجگردون در پایان بازدید خود از این درمانگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: نبود امکانات و تجهیزات این درمانگاه طی این بازدید بیش از هرچیزی مشهود و باعث نگرانی است.

وی با بیان اینکه این مردم گله‌مند در رابطه با ساختمان فرسوده هستند، افزود: از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خواهشمندم نسبت به ارتقاء سطح کیفی این درمانگاه با توجه به تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان و اینکه درمانگاه در وسط شهر بوده، تمهیدات لازم را به عمل آورند.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم مسئولان استانی از این مراکز سرکشی کرده و ازنزدیک با نحوه استریل و تجهیزاتی که با جان مردم در ارتباط است با نظارت بیشتر آسیب‌رسانی کنند.

تاجگردون طی این بازدید دستور خرید یک دستگاه سیستم سرمایشی جهت رفاه حال بیماران با تاکید بر نصب آن طی چند ساعت آینده داد.

فرشاد رستمی طی این بازدید ضمن تشکر و قدردانی از نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس به علت حضور و پیگیری مشکلات این درمانگاه، اظهار کرد: قطعا از نظریات علمی و مساعدت‎های آینده تاجگردون بهره کافی را خواهیم برد.

وی افزود:  مشکل عمده این درمانگاه، بار کاری زیاد واحد آزمایشگاه است که روزانه پذیرش از 150 نفر فراتر می‌رود.

رئیس مرکز بهداشت گچساران تصریح کرد: مشکل عمده دیگر این مرکز بافت فرسوده ساختمانی آن است که که امید است با همکاری ریاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی  این مشکل در آینده با کلنگ‌زنی ساختمان جدید برطرف شود.

منبع: فارس

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=113978
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    بجای غر زدن بهتر است کار کنید .گزارش خیلی غلو کرده

  2. ناشناس گفت:

    هرروز بگردی یه جارو اشکال بگیری که نشد کار؟ توی مجلس یه قانونی بذارید پولش هم بذارید همه درمانگاههای بالای مثلا 30 سال تعمیر بشن یا ساخته بشن توی شهر و استان دوره گشتن دردی را دوا نمیکنه

    • ناشناس گفت:

      این منفی چی بود؟ بنده خدادرست گفته. یعنی بگردن درمانگاه به درمانگاه خوبه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. گرمسیری گفت:

    بابا این آقا دنبال بهانه گیریه؟ و بعدش هم می خواد از همه باج بگیره؟ شرکت نفت/ شبکه بهداشت و…هر جا که باشه؟! خوب از اون همه سرمایه ای که داره کمک کنه تا این مشکلات حل بشه(حالا از کجا آورده هم که؟!)

دیدگاه شما