شنبه 4 مرداد 1393 - 15:36

بیغوله های مسکن مهر در کهگیلویه و بویراحمد

در حالی که در برخی شهرهای کهگیلویه وبویراحمد مردم با مشکل تامین مسکن مواجه هستند، برخی پروژه های مسکن مهر این استان به دلیل چند سال توقف به بیغوله تبدیل شده اند.

واحدهای مسکن مهر که روزی بارقه امید برای خانه دارشدن افراد بی سرپناه بود، هم اینک در وضعیت نامناسبی از رکود و رها شدن قرار گرفته اند درحالی که برخی از مردم برای ساخت این واحدها نیز پول پرداخت کرده اند.

شماری از طرح های مسکن مهر در شرایطی رها شده اند که به دلیل نبود نظارت و برنامه ریزی درست در دولت گذشته برخی پیمانکاران این طرح ها بخشی زیادی از تسهیلات ساخت این واحدها را دریافت کرده اند و به گفته برخی از مسوولان این تسهیلات به احتمال زیاد در بخش های سودآور دیگری هزینه شده است.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به وجود واحدهای مسکن مهر راکد در این استان می گوید: پیمانکاران اهمال کار این واحدها در انتظار جریمه های سنگین باشند.

علی کاظم بدخشان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت:برای خروج از رکود ساخت برخی واحدهای مسکونی مهر در استان مدت کوتاهی مهلت تعیین شده است که پس ازاین زمان، برای تعیین تکلیف این واحدها ˈ کمیته داوری ˈ تشکیل خواهد شد.

براساس آمار حدود یک هزار واحد مسکونی از پنج هزار مسکن مهر کهگیلویه وبویراحمد راکد هستند و طولانی شدن ساخت و رهاشدن این واحدها به اماکن نازیبایی تبدیل شده است.

بخش زیادی از واحدهای راکد در دو شهر پرجمعیت یاسوج و دوگنبدان (مرکزشهرستان گچساران) قرار دارند.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد با هشدار به پیمانکاران اهمال کار گفت: درصورت برگزار شدن کمیته داوری و خلع ید شدن پیمانکار، تمام جرایم تاخیر از زمان اخذ قرارداد ، سود معوقه مشارکت بانک ها و دیگر زیان های بخش دولتی و مردم از آنها دریافت خواهد شد.

بدخشان گفت: برای ساماندهی وضعیت واحدهای راکد در شورای مسکن با حضور استاندار کهگیلویه وبویراحمد مصوب شد که در کمیته داوری پس از اعلام مهلت برای شروع ساخت این واحدها با رای دادگاه یکطرفه برای پیمانکارانی که فرایند ساخت وساز را رها کرده اند وحاضر به تعیین تکلیف طرح خود نیستند، تصمیم گیری شود که این امر در زمان اجرا نیازمند همکاری دستگاه قضایی است.

وی با بیان که شماری از پیمانکاران مسکن مهر بعد چند مدت اخیرا فعالیت ساخت وساز خود را از سرگرفته اند،افزود: دیگر پیمانکاران طرحهای راکد برای جلوگیری از پرداخت هزینه های ناشی از جریمه تاخیر و برای کمک به رفع مشکل مسکن متقاضیان بیش از پیش از فرصت باقی مانده برایشتاب بخشی طرح خود بهره گیری کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد در این باره می گوید: از بیش از پنج هزار واحد مسکن مهر استان یکهزار و 778 واحد واگذار، یک هزار و 450واحد آماده واگذاری، حدود یکهزار واحد راکد و مابقی در حال ساخت وساز هستند.

ممتاز جهانگیری اظهار داشت: از یک هزار و450 واحد مسکن مهر آماده واگذاری 324واحد در یاسوج ،976واحد در دوگنبدان و 150واحد در دهدشت قرار دارد.

وی میزان پیشرفت فیزیکی حدود سه هزار و800 واحد مسکونی مهر بهره برداری نشده در این استان را بالای 80درصد اعلام کرد.

جهانگیری با اشاره به وجود برخی ایرادها در قراردادهای مسکن مهر افزود:برخی پیمانکاران طرحهای مسکن مهر به میزان دریافت پول کار انجام نداده اند،بگونه ای که پیمانکاری با دریافت 10میلیارد ریال حدود 2،5 میلیارد ریال هزینه کرده است.

مدیرکل راه وشهرسازی کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: از یک هزار و 653واحد مسکن مهر یاسوج 756 واحد به متقاضیان واگذار شده ،324واحد آماده واگذاری و بخش زیادی از 483 واحد در حال ساخت با پیشرفت در مجموع 85 درصد راکد هستند.

جهانگیری اظهار کرد : از دو هزار و 652 واحد مسکن مهر شهر دوگنبدان مرکز گچساران 872 واحد واگذار،976 واحد آماده واگذاری و 804 واحد در حال ساخت و 352 واحد راکد است .

وی پیشرفت فیریکی طرح های مسکن مهر دوگنبدان را 93درصد اعلام کرد و گفت: علت راکدبودن شماری از واحدهای مسکن مهر این شهر پایین بودن سهم آورده مردمی است.

مدیرکل راه وشهرسازی اظهارکرد: در شهر دهدشت از 912واحد مسکن مهر با پیشرفت 83درصد، 150واحد واگذارشده ،150واحد دیگر آماده واگذاری و شمار زیادی از این واحدها به دلیل نداشتن متقاضی راکد مانده است.

وی گفت: اداره کل راه وشهرسازی با همکاری شورای مسکن و استاندار کهگیلویه و بویراحمد و دیگر دستگاههای خدمات رسان در حال پیگیری و تلاش برای شتاب بخشی اجرای طرحهای مسکن مهر و توسعه خدمات رفاهی در شهرک های مسکن مهر این استان است

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=113955
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کارمند مسکن و شهرسازی گفت:

    یاد باد آن روزگاران یاد باد.هر جا هستی خدا پشت و پناهت مرد…

  2. امير گفت:

    بويرجان ياسوج ما1563واحد داريم نه1653واحد

دیدگاه شما