شنبه 4 مرداد 1393 - 1:40

گچساران شهر دردهای بی پایان(1)! / چه کسی فریادرس مردم است + تصاویر

گروه اجتماعی – شهرستان گچساران با جمعیتی بیش از 120 هزار نفر در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد که بواسطه تولید بخش اعظمی از منابع نفت و گاز کشور با عنوان «بام نفتی ایران» از آن یاد می شود این روزها رنگ رخساره اش بیش از گذشته خبر از محرومیت کهنه و دردهای نو دارد.

DSC_0296

به گزارش «بویر نیوز»، هر چند پیشتر در مطالب مختلفی به بخش های از محرومیت ها و نارسائی ها شهرستان گچساران و شهر دوگنبدان گزارش داده ایم  و نبود بسیاری از امکانات را در این شهر متذکر شده ایم، اما این روزها برخی از دردهای گچساران بیش از پیش سرباز کرده است که نباید از آن غافل ماند.

گچساران در حسرت آسمان!

از روزی که اولین قطره نفت در گچساران پیدا شد صدای اولین بالگرد هم شنیده شد. کم کم و پس از مدتی که گچساران ذخایر نفت و گازش را به رخ کشید زمزمه ایجاد فرودگاه هم به گوش رسید.

فرودگاهی تاسیس شد اما نه با آن تعریفی که از فرودگاه داریم. تعطیلی گاه و بی گاه و یا بهتر بگوئیم برقراری پرواز در فرودگاه گچساران یکی از دغدغه های همیشگی این دیار بود تا اینکه این موضوع از سال 91 بیشتر خودی نشان داد و مسئولین استانی و شهرستانی و در راس آن نفتی ها به فکر برقراری پرواز در فرودگاه گچساران افتادند.

پس از مدت ها پیگیری بالاخره پرواز آنهم فقط به تهران سهم گچسارانی ها شد تا از نعمت برکتی هم به مردم برسد و اواخر سال گذشته نیز در ادامه این سناریو موضوع دو پرواز در هفته از فرودگاه گچساران شنیده شد و بعد از مدتی هم به ثمر رسید.

13911002000376_PhotoA

اما داستان به این خوشی برای این فرودگاه پایان نیافت و پس از مدتی کوتاه دو پرواز هفتگی از فرودگاه گچساران پر زد و همه تبلیغات و مانورهای مسئولینی که خود را مصوب آن می دانستند را با خود برد و گچساران با مردمش در حسرت آسمان ماندند.

و این تعریف که “اهمیت فرودگاه ها در دنیای امروز به حدی است كه كارشناسان، فرودگاه ها را لوكوموتیو اقتصادی هر كشور توصیف می كنند و وجود آنرا عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ پایدار می دانند” امروز در گچساران هیچ معنایی ندارد و بام نفتی ایران که یکی از مهمترین نیازهایش بر زمین مانده است در محدوده جغرافیایی محرومش خاک می خورد.

کلبه های فرتوت و دلهره های روزانه

احیای بافت فرسوده شهر گچساران که حدود 20 هزار نفر از مردم این شهر را در خود جای داده است هم یکی از وعده های بر زمین مانده مسئولان این شهر است.

از سال 1390 و با درخواست های مردمی و گزارشات رسانه ها این موضوع اهیمت و جلوه خود را نشان داد و کم کم اظهارنظرها و وعده پیرامون این مسئله هم صورت گرفت گرفت اما تاکنون نه وعده ای تحقق یافته و نه اظهار نظری به ثمر نشسته است و گچسارانی ها همچنان در کلبه های فرتوت این شهر هر صبح را باید با دلهره به شب برسانند و روزانه عدم توان خدمات رسانی به این مناطق از شهر منشا رنج و آلام شهروندان شده است.

DSC_0279

اخیرا یکی از مستدسازان برجسته حوزه اجتماعی که به این شهر سفر کرده بود، برداشت های از برخی نقاط گچساران داشته است که خودش می گوید:‌ ” خدا را شاهد می گیریم هنگام برداشت بیشتر پلان هایم اشک امانم را برید. فلاکت و بدبختی از سر روی این شهر می بارد. چیزهایی دیده ام که در محرومترین نقاط استان محروم کهگیلویه و بویراحمد هم ندیدم. چیزهایی دیده ام که از گفتنش شرم دارم. تا بحال اینچنین رنج ودرد را در چهره مردم لمس نکرده بودم. بزودی منتظر فیلمم باشید.

واقعیت اینست علیرغم همه وعده ها درباره احیای بافت فرسوده گچساران تاکنون چیزی که باید انجام شود، مشاهده نشده است و همه حرف ها وعده های سرخرمن و ژست های پوپولیستی مسئولان بوده است.

گویا از سال 91 تاکنون نه مالیات ها جذب شده و نه اعتبارات ملی رسیده که به به داد بافت فرسوده گچساران برسد و وعده ها در پیچ غفلت ها مانده است و مردمی با دلی نگران و چشمانی منتظر دست ها را رو به آسمان برده اند که بافت فرسوده اشان که تنها داریشان است خواب به خواب غفلت مسئولان نشود.

ادامه دارد …

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=113891
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ١٢٣ گفت:

    والا هرچي بودجه سال ٩٢ و ٩٣ بود بردن واسه گچساران واسه نمونه يه سري به اداره ورزش و جوانان استان بزنيد بيشتر از ٢٠٠ پروژه فقط امسال واسه گچساران داشتن پس ديگه اين حرفها چيه بگذاريد كارشون رو بكنن

  2. شاغلام گفت:

    حرف بودجه رو خیلی میزنند
    ولی اگر کاشتیم سبز نشد

  3. محمد گفت:

    والا 123 ساله کل بودجه استانو میبرن خرج یاسوج میکنن حالا یه سال هم بیاد گچساران خرج بشه ….

  4. ناشناس گفت:

    بنظر مي رسه اين مستند ساز هيچ جاي اين استان نرفته تقريباً تمام نقاط اين استان از گچساران بدتر هست

  5. 'گچساراني گفت:

    در كدام شهر نفت خيز اباداني هست كه در گچساران نيست . عزيزان هر جا نفت هست فقز فساد بدبختي گرسنگي عقب ماندگي هست برويدبه ابادان .اغاجاري .اميديه .ماهشهر.و……..شهرهاي نفتي يكي ازديگري خرابتر..نفت فقط درطول تاريخ گشاورزان و دامداران را به ناتور (نگهبان)و گارگر تبديل كرده . مردم بيچاره ايكه اقايي خود را به نوكري شركت فروختند

  6. بیدار گفت:

    123انگاری تقسیم کردن بتو نرسیده حرف از محرومیت مردمه چرا اینقد بهت برخورد با این اطلاعاتی که در خصوص پروژه و تعدادش دادی کجای گچساران 200 پروژه جا میگیره اطلاعاته غلط نده ضمنا جناب آفای استاندار محترم میبایست بیشتر بفکر گچساران و مردم محرومش باشند نه جنابعالی که بیرون گود ایستادی میگی لنگش کن ……بهتر این بود مطلبتو انسان دوستانه تر مینوشتی …… تا کسی که مطالعه اش میکرد متوجه میشد که مغرضانه نیست …..

  7. دخو گفت:

    اول حق استان نفتخیز این نیست دوم به حال گچساران باید گریه کرد.هفته گذشته بعد از 8 سال دوباره رفتم گچساران ، تنها تغییر چند تا پل عابر  و یه زیرگذر که در حال عبور کانالی برای تخلیه آبهای سطحی ندیدم و با اندک آب یا باران تبدیل به چاله ای خطرناک خواهد شد. البته یه پارک هم تو این مدت ساخته بودند.شهری مثل گچساران اگه بصورت مهندسی مدیریت بشود و اندک بودجه ای از درآمد نفت مختص خود شهر در نظر بگیرند  که حقشه، از این وضعیت بسیار بد نجات خواهد یافت.

  8. نوید حسینی پور گفت:

    ای گچسان شهر مظلوم من که نفت ویرانت کرد.

  9. رضا گفت:

    سلام بر مردمان گچساران واقعا در گچساران نظم ندارد

دیدگاه شما