جمعه 3 مرداد 1393 - 18:26

تک‌فرزندان مستعد اختلافات زناشویی در آینده هستند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان پیامدهای تک‌فرزندی، این کودکان را مستعد اختلافات زناشویی در آینده عنوان کرد و از خانواده‌ها خواست به جای چشم‌ و‌ هم‌چشمی با داشتن بیش از یک فرزند زندگی خود را پویاتر کنند.

خبرگزاری فارس: تک‌فرزندان مستعد اختلافات زناشویی در آینده هستند/ خانواده‌های سالم فرزندان بیشتری دارند

سید عبدالمجید بحرینیان در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، با اشاره به پیامدهای روانی تک فرزندی اظهار داشت: برخی خانواده‌ها گرفتار سندروم تک فرزندی شده‌اند و همه هم و غم آنها تربیت یک فرزند است بنابراین دچار اشتباهات زیادی در مسائل تربیت می‌شوند.

وی افزود: بیشتر تک فرزندها به خانواده خود وابسته می‌شوند و مهارت‌های اجتماعی را یاد نمی‌گیرند.

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: قدرت مقابله با دیگران در تک فرزندان نسبت به کسانی که خواهر و برادر دارند کمتر است زیرا آنها برقراری ارتباط مؤثر را یاد نمی‌گیرند و شکننده خواهند بود.

وی افزود: این کودکان در بزرگسالی در مسئله ازدواج نیز ممکن است دچار اشتباه شوند و تعامل آنها با همسر آینده‌شان می‌تواند موجب مشکلات خانوادگی شود زیرا آنها نمی‌توانند میان ارتباط با همسر و خانواده خود تعادل برقرار کنند.

این روانشناس بالینی تأکید کرد: البته این اتفاق در مورد همه تک فرزندها نمی‌افتد، اما اکثر آنها دچار مشکلات خانوادگی می‌شوند.

وی ادامه داد: در خانواده‌هایی که چند فرزند وجود دارد توجه والدین تقسیم می‌شود و فرزندان رشد اجتماعی و روانی طبیعی‌تری خواهند داشت.

بحرینیان گفت: تک فرزندان نگرانی والدین خود مبنی بر آسیب رسیدن بر آنها را تجربه می‌کنند و به همین دلیل به والدین خود وابسته می‌شوند. همچنین تک فرزندان دوستان کمی دارند و عمق دوستی‌های آنها کمتر است زیرا آنها به والدین خود وابسته هستند و نمی‌توانند با افراد دیگر دوستی‌های عمیق و باثباتی برقرار کنند.

وی افزود: دوستی تک فرزندان در راستای احساس امنیت است. در مقابل تک فرزندان آنهایی که خواهر و برادر دارند می‌توانند احساسات خود را بازگو کنند و علاقمندی‌های خود را به دیگران بگویند. این مهارت در تک فرزندان وجود ندارد و آنها قادر به گفتن احساسات خود نیستند.

وی ادامه داد: رشد چند فرزندی موجب می‌شود تا آنها مهارت‌های  ارتباطی، کار، ایثار، مقابله با استرس و غیره را یاد بگیرند و حل مشکلات را تمرین کنند.

بحرینیان افزود: تحقیقات نشان می‌‌دهد افرادی که چند خواهر و برادر دارند به لحاظ رفتاری طبیعی‌تر هستند و ترس‌های کمتری را تجربه می‌کنند.

این متخصص حوزه بهداشت روان با انتقاد از سبک زندگی غربی در برخی خانواده‌ها گفت: متأسفانه سبک زندگی غربی با ارزش‌های بومی و فرهنگی ما سازگار نیست، با توجه به خطر پیر شدن جمعیت در آینده‌ای نزدیک، باید در نگرش‌ خود نسبت به داشتن یک فرزند تجدیدنظر کنیم. اصولا سلامت خانواده با 2 یا چند فرزند بهتر و مطلوب‌تر است و خانواده‌های سالم معمولا فرزندان بیشتری دارند.

وی افزود: برخی خانواده‌ها محصول تبلیغاتی هستند که داشتن چند فرزند را توصیه می‌کند. توجیه این افراد این است که فرزند کمتر آرامش بیشتری به والدین می‌دهد در حالی که این آرامش ظاهری است و بهتر است والدین با داشتن شرایط اقتصادی متوسط بیش از یک فرزند داشته باشند تا خانواده‌ای پویاتر و با نشاط‌تر داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: توصیه می‌کنم والدین به جای چشم و هم چشمی و رفتارهای منفی فرزندان بیشتری را تحویل جامعه دهند، مدیریت و شرایط اقتصادی می‌تواند شرایط داشتن بیش از یک فرزند را تسهیل کند.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=113852
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما