یکشنبه 29 تیر 1393 - 7:26

در مورد Windows 64-bit Itanium چه میدانید؟

اغلب کاربران در خصوص نسخه های 64 و 32 بیتی ویندوز شنیده اند و به خوبی از تفاوت های آنها آگاه هستند. اما شاید اخیرا بر روی برخی از وب سایتهای وابسته به مایکروسافت یا برخی وب سایتهای دانلود چیزی به نام Windows 64- bit Itanium شنیده یا خوانده باشید. اما آیا این یک سیستم عامل جدید است یا نه؟

به گزارش «بویرنیوز» موضوع بر خورد با اصطلاحات و عبارات جدید البته موضوع جدیدی نیست و در دنیای فاوری اطلاعات و ارتباطات هر روزه ایده ها و محصولات جدیدی طرح و خلق میشوند که نام ها و اصطلاحات جدیدی برای آنها ساخته میشوند.

موضوع ویندوز Itanium نیز چیزی شبیه به این است. در واقع Itanium مربوط به یک ساختار پردازش اینتل برای سیستم عامل های سرور است که همچنین با نام IA-64 نیز شناخته میشود که در آن IA مخفف Intel Architecture است:
400191_271

400192_432

اما Windows 64-bit Itanium چیست؟

همانگونه که ذکر شد IA-64 از ساختار پردازش Intel Itanium استفاده میکند که به منظور استفاده در سیستم های پردازشی و سرورهای بزرگ با عملکرد بالا طراحی شده است. این پردازشگر در سال 2001 تولید و منتشر شد اما عملکرد آ در حد انتظار نبود و در واقع به گونه ای به سرنوشت کشتی تایتانیک مبتلا شد و برخی از انتقادات آن را با اصطلاح Itanic خطاب کردند!
400192_432

از سوی دیگر AMD اقام به طراحی و تولید پردازشگر های x86-64 کرد که در عین حالی که از حافظه 64 بیتی پشتیبانی میکرد نرم افزارهای 32 بیتی را نیز با سرعت معمول سخت افزار پردازش میکرد. این پردازشگرها به x86-64 معروف شدند و بعدا با همان نام x64 خوانده شدند. در واقع x64 یک اصطلاح زاده مایکروسافت است که مخفف Extended 64 است.

در حالی که ذاتا مایکروسافت از پردازشگر Itanium پشتیبانی میکرد اما به دلیل استقبال اندک بازار بعدها از پشتیبانی آن صرف نظر کرد. یکی از مشکلات اصلی این پردازشگر این بود که Backward Compatible نبود. یعنی در واقع نرم افزارهای 32 بیتی را به خوبی اجرا نمیکرد و تنها قادر به اجرای نرم افزارهای 32 بیتی بود.

متعاقبا اینتل نیز تصمیم بر آن گرفت که پشتیبانی از پردازش x64 را در قالب پردازشگر های x86 خود صورت دهد. در اینجا بود که تکنولوژی Extended Memory 64 یا EM64T سر برآورد. این تکنولوژی به پردازشگر هایی شبیه به Intel Xeon این اجازه را میداد که به پلتفرم های 32 بیتی به میزان بیشتری از حافظه که توسط پلتفرم های 64 بیت پشتیبانی میشد دسترسی داشته باشند.

این تکنولوژی است که در حال حاضر در سیستم های لپتاپ یا دسکتاپ خود از آن استفاده میکنیم.

اما ویندوز XP و ویندوز Server 2008 RT آخرین نسخه های ویندوز بودند که از Itanium پشتیبانی میکردند و نشخه های بعدی ویندوز هیچ پشتیبانی از Itanium نداشتند.

آیا ویندوز شما Windows 64-bit Itanium است؟

کاربرانی که از سیستم های قدیمی تر استفاده میکنند، در صورت لزوم میتوانند بفهمند که در حال حاضر از چه سیستمی استفاده میکنند. برای اینکار cmd ویندوز را اجرا کرده و دستور زیر را در آن وارد نمایید:

Wmic cpu get architecture
400193_197

همانطور که در تصویر بالا میبینید، خروجی این دستور یک عدد است که در اینجا عدد 9 نمایش داده شده. خروجی های دستور و معانی آنها به ترتیب زیر است:

0 = سیستم x86

6 = سیستم Itanium

9 = سیستم x64

پس از این پس هر گاه در خصوص یک سیستم 64-bit سخن گفتید، باید کمی دقیق تر باشید، زیرا دو نسخه از این نوع سیستم وجود دارد. سیستمی که همان Itanium اینتل است و سیستم دیگر که همان سیستم 64 بیتی Backward Compatible است که اولین بار توسط AMD طراحی و تولید و سپس توسط اینتل دنبال شد.

تابناک

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=113307
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما