جمعه 27 تیر 1393 - 15:49

مواضع متناقض دولتی ها درباره قیمت خودرو مردم را «ناامید» کرد/ آیا دولت روحانی دروغ می گوید؟

گروه اقتصادی – حدود دو هفته پیش که قیمت خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد، حواشی زیادی را در پی داشت و با اعتراض شدید مردم در رسانه ها و شبکه های اجتماعی همراه بود و نامه اعتراضی نمایندگان مجلس و همچنین اعلام نارضایتی رئیس جمهور از قیمت های تعیین شده در ظاهر حکایت از نارضایتی دولتمردان از قیمت خودرو داشت.

به گزارش «بویر نیوز»، با بررسی اظهارات و سخنان مسئولان دولتی در چند روز گذشته این نکته بخوبی دریافت می شود که علیرغم اظهارات انجام شده دولت عملا مخالف افزایش قیمت خودرو نیست و اظهارات مخالف در این باره صرفا یک بازی سیاسی است.

خودرو

هجدهم تیرماه سال جاری نوبخت سخنگوی دولت در خصوص گران شدن خودرو و در پاسخ به این سوال که پیش از این دولت مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده بود گفت: “در خصوص افزایش قیمت خودرو با توجه به مشاهده هایی که از سوی دولت قبلا اطلاع رسانی شده بود دولت مخالف هرگونه افزایش قیت خودروست.” نوبخت افزود: “هیأت وزیران و رئیس جمهور مراتب تکدر خود را نسبت به افزایش قیمت خودرو اعلام کردند و امیدواریم بررسی مجدد نسبت به قیمت خودرو صورت گیرد.

اما تنها یک هفته بعد و در تاریخ بیست و پنجم تیرماه  نوبخت در سخنانی که بی شباهت از خالی کردن شانه از مسئولیت نبود، اظهار کرد: شورای رقابت، شورایی دولتی نیست و چون برخی ‌افراد با حکم رئیس‌جمهور در این شورا هستند، به این معنا نیست که ما می‌توانیم نظر آنها را تغییر دهیم؛ همان گونه که در دیگر شوراهای تعیین قیمت در پاره‌ای  موارد دولت مخالف افزایش قیمت‌هاست، ولی مسأله در جای دیگری تصمیم‌گیری می‌شود.

این اظهارات نوبخت در حالیست که 8 تن از اعضای 12 نفره شورای رقابت با پیشنهاد وزرا و حکم مستقیم رئیس جمهور به عضویت این شورا در آمده اند و مشخص نیست سخنان سخنگوی دولت مبنی بر غیردولتی خواندن این نهاد بر چه مبنایی است!

هر چند ممکن است این اظهارنظر به معنای عدم دخالت دولت در کار شورای رقابت باشد اما در اینصورت این سوال مطرح می شود که پس دلیل دعواها بر سر ریاست این شورا و همچنین انتقادات تند و هشدارهای دولتی ها به خودروسازان به چه معناست؟ آیا این جنجال ها و اظهارات ضد و نقیض به معنای بازی گرفتن اذهان عمومی نیست؟

نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم که وزارتخانه متبوعش متولی اصلی موضوع خودرو و قیمت آن است در روز بیست و ششم تیرماه گفته است: “به نظر من قیمتی که شورای رقابت داد قیمت معقولی است و امیدواریم رسانه ها هم کمک کنند تا آنچه مصوب شده به اطلاع مردم برسد.

 این سخنان نعمت زاده علاوه بر آنکه با “تکدر خاطر رئیس جمهور از قیمت خودرو” کاملا ناهمسان است و شاید موضع اصلی دولت در قبال قیمت خودرو را بتوان در سخنان نعمت زاده جستجو کرد که نشان می دهد علیرغم همه حرف های عامه پسند، دولت نه تنها به فکر کاهش و اصلاح قیمت خودرو نیست بلکه نعمت زاده با بیان اینکه  “رسانه ها کمک کنند” عملا بر تائید قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت صحه گذاشته است.

از طرف دیگر در میان این اظهارات تاکید دولتی ها بر وجود مافیای خودرو برگی دیگر از فرار رو به جلوی دولتی را برملا می سازد چرا که در وهله اول مردم می خواهند بدانند این مافیا دقیقا چه کسانی هستند و چرا اسامی آنها اعلام نمی شود و در وهله دوم نامی از آنها برده نمی شود؟

موضوع دیگر اینکه امروز جمعه بیست و هفتم تیرماه ساعاتی پیش خبرگزاری های رسمی خبر از آغاز فروش فوری خودروسازان خبر دادند که باعث تجدید کساد بازار ازاد فروش خودرو شده است و می توان از این اطلاعیه فروش فوری خودروسازان اینگونه برداشت کرد که خودروسازان مترصد فرصتی بودند که با نرخ های جدید هر چه زودتر محصولات خود را روانه بازار کنند تا از این فرصت و در سایه اهمال دولت به بهترین نحو استفاده کنند.

مردم معتقدند قیمت واقعی خودرو بسیار کمتر از قیمت های کنونی است و عده ای دیگر هم بر این باورند در صورتی که خودروهای داخلی از کیفیت حداقلی برخوردار بودند بازهم می شد این قیمت ها کنار آمد.

در صفحه ای که مربوط به تحریم خردی خودرو است یکی از کاربران شبکه های اجتماعی نوشته است: “در آلمان وقتی یک روز صبح مردم برای خرید شیر مراجعه کردن و پس از آنکه مشاهده کردند قیمت شیر افزایش اندکی داشته است از خرید شیر که یک نیاز روزانه است صرفنظر کردند تا دو روز بعد دولت مجبور به اصلاح قیمت و عذرخواهی شد اما در ایران به محض گران شدن هر جنسی مردم هجوم بیشتری برای خرید ان می برند!”

کاربر دیگری هم نوشته است: “کاش فقط شش ماه کسی خودرو نمی خرید، قیمت خودروی های ایرانی مساوی با قیمت های خودروهای اروپایی است اما کیفیت آنها از هیچ روی قابل قیاس نیست. مردم پول قاتلان خود را می پردازند”

بهر روی باید منتظر ماند و دید آیا «تدبیر» دولت یازدهم «امید» را به بازار خودرو بر می گرداند یا خیر!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=113030
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. !!! گفت:

    احمدی نژاد هم می گفت پراید کیلویی چند. ولی باز گرون شد. الان هم همینه.

  2. بنده خدا گفت:

    حداقل احمدی نژادمیتونست یه حرفی بزنه که اگه فلان نشه گمرک روبازمیکنم اماتوی این دولت خبری از هیچ نیست این کارخانه های فرغون سازی

  3. من گفت:

    لطفا سیاسیش نکنید شش ماه خودرو نخرید مجبور می شن بیارنش پایین.

  4. رعییت گفت:

    آخ وبخت این مردم تا کی گفتار درمانی ؟؟؟؟!!!!

دیدگاه شما