چهارشنبه 25 تیر 1393 - 11:13

مهم‌ترين رسالت رسانه‌ها، مبارزه با عوام‌فريبي و فرهنگ تملق است

حامد اتابک

حامد اتابک – موضوع مورد برررسی من اخلاق رسانه ای و اهدف ان و ایا رسانه های استانی به رسالت خود عمل می کنند . مقصود از اخلاق رسانه‌ها مجموعه قواعدي است كه بايد دست‌اندركاران رسانه‌ها داوطلبانه و براساس نداي وجدان و فطرت خويش در انجام كار حرفه‌اي رعايت كنند؛ بدون آن‌كه الزام خارجي داشته باشند يا در صورت تخلف دچار مجازاتهاي قانوني گردند.
درباره عناصر اين تعريف، كه پيشنهاد من براي اخلاق رسانه‌ها است، پس از اين سخن خواهيم گفت. اما اشاره به نمونه‌هاي اين قواعد مي‌تواند راهگشاي‌ ما به سوي يافتن حقيقت باشد.
آن‌گونه كه «دفلور» و «دنيس» گفته‌اند: به طور كلي اخلاقيات رسانه‌ها در سه نقطه متمركز است :
1)درستي و انصاف و زيبايي در تهيه گزارش و ساير فعاليتهاي جنبي آن.
(2رفتار‌گزارشگران، مخصوصاً در ارتباط با منابع خبري.
(3 خودداري از درگير شدن در برخورد منافع گروههاي مختلف.
و اما رسانه ها در شکل گیری ادبیات سیاسی جامعه نقش بسزایی دارند. با نگاهی دقیق به رابطه رسانه ها با افکارعمومی جامعه از یک سو و احزاب سیاسی کشور از سوی دیگر، می توان دریافت، اصحاب رسانه می توانند هر دو نقش مثبت و منفی را در اخلاق سیاسی جامعه ایفا کنند. رسانه ها به اعتقاد کارشناسان ارتباطات این نقش خویش را با ترویج ارزش هایی مثل مدارا ، تحمل، نقد پذیری و عقلانیت به منصه ظهور می رسانند.
از این منظر رسانه ها مرزبان همه بنیان های فرهنگی جامعه نظیر: واقع بینی، صداقت و حرمت هستند. در صورتی که این مرزها و حریم ها در مطبوعات شکسته شود، آنگاه می توان نتیجه گرفت، فضایی از اغتشاش و نابسامانی اخلاقی بر روابط فعالان سیاسی جامعه حکمفرما می شود. در دوره ای که جامعه مسیر توسعه سیاسی را طی می کند، رسانه ها ناظران و چشم بیدار جامعه هستند. آنها به همان اندازه که مراقب عملکرد مدیران و نهادهای اداری هستند، باید مراقب مناسبات بازیگران حزبی نیز باشند
اما آیا به راستی مطبوعات استان کهگیلویه و بویراحمد چه بخشی از این نقش حیاتبخش خویش را ایفا می کنند همه اقرار دارند که: وضع کنونی مطبوعات استان با آنچه انتظار جامعه و مبتنی بر اهداف متعالی انقلاب است، فاصله دارد،بخشی از خانواده مطبوعات دانسته یا ندانسته، آگاهانه یا ناآگاهانه پای شان در پروژه جنجال و تخریب و بداخلاقی های اهل سیاست گرفتار شده است .
چه عواملی موجب می شود رسانه ها به جای آنکه کاتالیزوری برای حفظ سلامت فضای سیاسی باشند خود به منشأ نزاع ها و آوردگاه مبارزات ناسالم حزبی تبدیل می شوند و حتی از طرح هایی که به دست خود اهل قلم و با نیت بازنگری و خود انتقادی مطرح می شود، گریزان هستند!!
واقعیت این است که یک علت این قضیه به روابط احزاب و رسانه ها برمی گردد. رسانه ها در شرایطی می توانند چنین رسالت خطیری را در حراست از مرزهای اخلاق سیاسی به انجام رسانند که بر اصول حرفه ای در اطلاع رسانی و انعکاس صادقانه واقعیت های جامعه پایبند باشند. در مسیر رسالت اطلاع رسانی و روشنگری، بزرگترین آفت این است که خبر به عنوان مقدس ترین سرمایه اعتماد ساز رسانه ها خدشه بردارد.
رسانه های استان نباید بستر را برای افرادی فراهم کنند  که خود بازیگران سیاست هستند و برای رسیدن به اهدافشان  به دنبال جنجال اند، که این اهداف به ضرر مردم باشد .خیلی از رسانه ها بدون در نظر گرفتن اخلاق مداری برای جذب مخاطب بیشتر بدنبال جنجال هستند ولی به فکر عواقب فرهنگی و اجتماعی خبر و مقاله خود نیستند .
آيا خبرنگاران مي‌توانند براي پيگيري مطالب و گزارش خود، دستاويزي مانند دروغ‌گويي و فريبكاري را به كار ببرند؟
آيا آنان مي‌توانند نقل قول مستقيمي را تغيير دهند؟
آيا نقض حريم خصوصي افراد براي تهيه خبر، مجاز است؟
تا چه ميزان تعهد به احزاب سياسي يا فعاليت در جنبش‌ها، با مسائل حرفه خبرنگاری و جنبة حفظ عدالت و بي‌طرفي در اين حرفه، سنخيت دارد؟
آيا پرداختن به مسائل سليقه‌اي و يا كاربرد عكسهاي جنجال‌برانگيز و يا زبان عاري از نزاكت امكان‌پذير است؟
گرچه سؤال‌هاي فوق نمي‌تواند فهرست همة مطالب مربوط به اخلاق رسانه‌ها محسوب شود، اما دقت در آنها و نيز در مجموعه‌هاي اخلاقي حرفه‌اي كه در گوشه و كنار جهان تدوين شده است، مي‌تواند دورنماي قابل قبولي از اخلاق رسانه‌ها را به نمايش بگذارد.
جریان اطلاع رسانی در مطبوعات معمولاً از دو ناحیه آسیب می بیند؛ اول از ضعف حرفه ای عوامل و دست اندرکاران خبری که باعث می شود ضریب دقت و نگاه کارشناسی در تشخیص و انتقال تنزل کند و دوم غلبه جو هیجان ، التهاب و تعصبات سیاسی بر فضای رسانه ای استان. این آفت زمانی دامن گیر رسانه ها می شود که مرز استقلال رسانه ها با احزاب از میان برداشته شود و شاید در برهه کنونی بیشترین صدمه از این ناحیه، مطبوعات استان را تهدید می کند که مطبوعات به جای آنکه برای اصلاح فضای سیاست زده همت کنند، خود دنباله رو جریان های سیاسی می شوند. متأسفانه پیوند نادرستی که میان اردوگاه های حزبی و برخی پایگاه های رسانه ای جامعه برقرار شده، فرصت های بزرگی را بویژه برای نسل پرشور مطبوعات هدر می دهد.
حضرت امام (ره)  دراين زمينه هشدارها و تذكراتي نيز داده اند كه گسترش فضاي تهمت و تخريب در فضاي مطبوعات و رسانه ها و نصايح و نقطه نظرات ايشان دراين زمينه بسيار حائز اهميت بوده است.
زيادتر نگوييد از آنچه كه هست، از آنچه كه بايد و شايد. منصف باشيم؛ عادل باشيم. اين ها آن وظيفه ماست.اينجور نيست كه ما چون مجاهديم، چون مبارزيم، چون انقلابي هستيم، بنابراين هر كسي كه از ما يك ذره – به خيال ما و با تشخيص ما -كمتر است،حق داريم كه درباره اش هرچي كه مي توانيم بگوييم؛ نه، اينجوري نيست. بله، ايمان ها يكسان نيست، حدود يكسان نيست و بعضي بالاتر از بعضي ديگر هستند. خدا هم اين را مي داند و ممكن است بندگان صالح هم بدانند؛ لكن در مقام تعامل و در مقام زندگي جمعي، بايد اين اتحاد و اين انسجام حفظ بشود و اين تمايزها كم بشود

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=112776
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مهندس گفت:

    تا به الان رسانه ها همه نقد می کردنند الان شما رسانه رو نقد کردی بسیار زیبا و بجا بود

  2. ناشناس گفت:

    عالی بود ممنون بویر

  3. محسن گفت:

    http://www.aftabir.com/lifestyle/view/123505
    واقعا متاسفم برای آقای به اصطلاح نویسنده این مطلب نوشته آقای سعید دانا از نویسندگان برتر کشور می باشد که قبلا منتشر شده است و اقای اتابک بدون ذکر منبع اونو با اسم خودش منتشر کرده از دوستان عزیز تقاضا دارم کامنت بنده رو منتشر نمایید

  4. گودرزی گفت:

    دوست عزیز این اطلاعات کم شماست این سخنان تمام سخنان رهبری بود که هم اقا سعید دانا و هم اقای اتابک ان را با ویرایش پخش کرده اند این خود هنر می خواهد در ضمن قسمتی از این متن هم سخنان امام (ره ) بوده این یک مطلب با فرمایشات رهبری و امام ره است برادر یکم وب گردیه خودت را ادامه می دادی.

  5. علیاری گفت:

    مطالب جالبی و من هم جای دیگه بعضی از قسمت های این مطلب رو دیدم اما قسمتی از سخنان رهبر در سال ۸۹ بوده و الان اقای اتابک از اون سخنان استفاده کرده که شایسته تقدیره ، خط امام و رهبر نشان از روحیه ولایتی ایشان دارد.

دیدگاه شما