سه شنبه 24 تیر 1393 - 18:51

واکنش جان کری به سخنان رهبر انقلاب

وزیر خارجه آمریکا گفت: به دنبال کردن راه حل دیپلماتیک متعهد هستیم تا بفهمیم برنامه هسته‌ای ایران حقیقتاً صلح آمیز است.
به گزارش بویرنیوز، جان کری که برای مذاکره با محمد جواد ظریف و وزیران خارجه 1+5 به وین سفر کرده، در نشستی خبری با خبرنگاران خاطرنشان کرد: با وجود دشواری مذاکرات با یک صدا صحبت می‌کنیم .آنگونه که ايسنا گزارش کرده است، کری خاطر نشان کرد: روی بررسی اینکه می توانیم راه حلی را از طریق مذاکرات پیدا کنیم متمرکز هستیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما با حسن نیت مذاکره کردیم ولی بعد از مذاکرات با طرفین به ویژه همکارانمان در گروه 1+5 متوجه شدیم که کار بیشتری برای انجام دادن داریم. تیم ما به کار برای رسیدن به یک توافق جامع که مسائل باقیمانده را حل کند متعهد هست.

سخنان کري ادامه دارد. همچنين ايرنا نيز گزارش کرده است که کری گفتˈ: به طور قطع ما به کارمان ادامه می دهیم و راه هایی برای دستیابی به توافق وجود دارد. پیشرفت های ملموسی داشته ایم ، هرچند که شکاف و اختلافات در موضوعات اساسی باقی مانده است.

وزیرخارجه امریکا تاکید کرد: می خواهم زیر این عبارت خط بکشم: اهدافی که داریم غیرقابل دسترسی نیستند.

وی گفت: در چند روز گذشته مذاکرات گسترده ای با ظریف داشتیم که دراین باره که چه کار می توانیم بکنیم تا مطمئن شویم خواسته های ایران و امریکا تامین خواهد شد. باید مطمئن شویم برنامه هسته ای ایران اکنون و در اینده صلح امیز خواهد بود. در این فاصله 6 ماه که از توافق ژنو گذشته همه اعضا به ان پایبند بوده ایم ولی کارهای زیادی هنوز باید انجام شود و تیم ما به سختی در این زمینه تلاش خواهد کرد.

وزیر خارجه امریکا در پاسخ به سوالی گفت که در مذاکره با ایران هیچ صحبتی درباره رقم مشخص سانتریفیوژ ها نداشته است.

از سوي ديگر بي بي سي فارسي گزارش کرده است که کري در سخنان خود به سخنان رهبر معظم انقلاب نيز واکنش نشان داده است. کری گفت میزان ظرفیت غنی‌سازی که از سوی رهبر ایران مطرح شده در شرایط فعلی بسیار زیاد است اما اضافه کرد که رهبر ایران هم در مورد برنامه‌های دراز مدت ایران سخن می‌گفته است.

هفته گذشته رهبر معظم انقلاب در سخنان مهمي فرمودند که انتظار آمریکایی‌ها این است که غنی‌سازی اورانیوم ایران را به ۱۰ هزار سو (واحد مرتبط با ظرفیت غنی‌سازی) محدود کنند، اما هدف ایران رسیدن به ظرفیتی معادل ۱۹۰ هزار سو است.

کری در پاسخ به سوالی درباره بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره نیاز غنی سازی ایران به 190 هزار سو گفت: این عدد جدیدی نیست که ما را متعجب کند . نشان دهنده این است که ایران برنامه دراز مدت هسته ای دارد و به گفته ایرانی ها ، می خواهند انرژی تولید کنند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: من وارد موضوع تعداد سانتریفیوژها نمی شوم چون درباره آن مذاکره و صحبت خواهیم کرد.کری در عین حال اظهار داشت: البته 19 هزار (سانتریفیوژ) عدد خیلی زیادی است.

وی با بیان این که برنامه هسته ای ایران باید صلح امیز باشد به فتوای مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این فتوا خیلی جدی است و ما آن را مد نظر داریم.

وزیر خارجه امریکا با تاکید بر اینکه ˈ نیازمند راه های شفاف سازی برای اثبات صلح امیز بودن برنامه هسته ای ایران هستیمˈ گفت: ایران باید به سوالات مختلف آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ دهد و گام های زیادی باید برداشته شود. البته این شرایط فقط مختص ا یران نیست.

در ادامه اين نشست خبري، جان کري در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ تعداد سانتریفیوژهای ایران به عنوان یکی از موضوعات اصلی مذاکرات گفت: علنی کردن تعداد دقیق سانتریفیوژها کمکی به مذاکرات نمی‌کند. این مساله بر سر میز مذاکره باقی می‌ماند و فاش نمی‌شود و من درباره‌ی تعداد دقیق سانتریفیوژهای ایران صحبت نمی‌کنم.

وی ادامه داد: در کل می‌توانم بگویم که مساله اصلی اعتماد نیست بلکه روند پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران است. اعضای 1+5 ،چین در کنار آلمان ، روسیه، انگلیس ، فرانسه و آمریکا با یکدیگر یک مساله را درخواست می‌کنند. دلیل این که باید اعتماد سازی شود و روند شفافیت ایجاد شود این است که در طول چند سال گذشته ایران به صورت مخفیانه تاسیساتی را در زیر زمین ساخته است که در این راستا احتمال تسلیحاتی شدن وجود دارد.

وی با تمجید از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: ظریف یک مذاکره کننده سر سخت است و می‌داند که چه می‌خواهد و با صراحت اعلام کرده است باید راه منصفانه و منطقی را بیابیم که منافع همه طرفها تامین شود.

وزیر امور خارجه‌ی آمریکا با اشاره به روند مذاکرات، گفت: گفت‌وگوها و مباحث مهمی درباره‌ مسائل هسته‌ای باقی مانده است. من جزییات و مشروح مذاکرات را در اینجا بیان نمی‌کنم. گفت‌وگوهای واقعی در جلسات خصوصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ما عضو تیم 1+5 هستیم و با اعضای تیم مشورت می‌کنیم و همه با موضع یکسان در این گروه قرار داریم.

کری اضافه کرد : آمریکا اعلام می‌کند که ایران حق دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای بر اساس معاهده ان پی تی دارد. اما نکته‌ اصلی این است که چگونه تضمین کند که این برنامه صلح آمیز است. این مذاکرات برای راستی آزمایی است و تنها برای صدور بیانیه انجام نمی‌شود.

وزیر خارجه آمریکا ، محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود را مذاکره کننده ای سرسخت توصیف کرد و گفت: او برای آنچه که می خواهد می جنگد . هم ما می دانیم چه باید بکنیم و هم او می داند که چه باید بکند تا به توافقی که مورد نظر طرفین است برسیم.

کری گفت: دو طرف می دانند چه کنند تا به پیشرفت دست یابند. وارد موضوعات گذشته نمی شوم چرا که چیزهایی اتفاق افتاده که باید راستی ازمایی و به این سوالات پاسخ و اطمینان داده شود که برنامه هسته ای ایران به سمت غیرصلح امیز نخواهد رفت. ما به مذاکره ادامه می دهیم.

منبع: خبرآنلاین

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=112711
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما