جمعه 20 تیر 1393 - 14:10

خونریزی از بینی در تابستان

خشکی، حرارت و گرمای هوا با منبسط کردن و در نتیجه پاره شدن مویرگ های ظریف داخل بینی، مهمترین علت خونریزی بینی در فصل تابستان است.

در فصل گرما، حرارت هوا باعث باز شدن مویرگ های داخل بینی می شود که در نتیجه ی این اتساع مویرگ ها، فرد دچار خونریزی بینی می شود و یکی از راه های موثر برای پیشگیری از این مشکل استفاده از کلاه و سایه بان در هوای گرم و آفتابی است.

سطح داخلى بینى حاوى صدها مویرگ خونى است که این مویرگ های داخل بینى بسیار ظریف و حساس هستند و عوامل مختلفى سبب پارگی و در نهایت خونریزى آن ها مى شود.

هنگامی که فرد دچار خونریزی بینی می شود، اولین کار ریختن آب سرد روی سر بیمار است و با عقب نگه داشتن سر، پره های بینی به مدت چند دقیقه با شدت متوسطی باید فشار داده شود.

با انجام این اقدامات و انتقال فرد به محل خنک، به تدریج مویرگ هایی که بر اثر گرما منبسط شده اند، منقبض می شوند و در نتیجه خونریزی بینی هم قطع می شود.

پاره شدن مویرگ های داخل بینی با توجه به ظریف و نازک بودن آن ها چندان خطرناک نیست و معمولا بدون نیاز به اقدامات خاص درمانی بهبود می یابد؛ تنها در صورت طولانی شدن مدت خونریزی و تکرار خون دماغ در فواصل زمانی کوتاه، خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کرد.

خونریزی از بینی در تابستان

خشکی مخاط بینی یکی از مهمترین علت های بروز خونریزی بینی است که این خشکی مخاط داخل بینی در فصل گرما به علت گرما و خشکی هوا ایجاد می شود.

فوق تخصص گوش و گلو و بینی در خصوص علت این که عده ای بیشتر از سایرین دچار خونریزی بینی می شوند گفت: برخی افراد به طور مادرزادی مویرگ های داخل بینی در آن ها بیشتر منبسط می شود که این افراد به خصوص در دوران کودکی بیشتر در معرض خون دماغ شدن قرار دارند.

در صورتی که این مویرگ ها زیاد دچار پارگی و خونریزی شوند، بنا بر تشخیص پزشک، مویرگ های برجسته روی تیغه بینی توسط پزشک سوزانده می شود.

خونریزی از بینی در تابستان

فوق تخصص گوش و گلو و بینی در خصوص این که آیا افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می دهند در مقایسه با بقیه بیشتر دچار این مشکل می شوند، گفت: منشا اصلی خونریزی بینی مویرگ های داخل بینی است و تفاوتی در این زمینه بین بینی جراحی شده با بینی جراحی نشده وجود ندارد.

نوع دیگری از خونریزی بینی در افراد سالمند و مسن دیده می شود که می تواند ناشی از فشار خون بالا در این افراد باشد و مکانیزم آن با خونریزی بینی که ناشی از پاره شدن مویرگ های داخل بینی است، تفاوت دارد و باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

به منظور پیشگیری از خونریزی بینی فرد باید در فصل گرما کمتر در معرض نور آفتاب قرار گیرد ، در صورتی که شخص ناچار به بیرون رفتن در هوای گرم است باید با استفاده از کلاه و سایه بان از سر خود محافظت کند.

زیگیل

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=112269
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما