پنجشنبه 19 تیر 1393 - 15:21

چگونه به بچه‌ها پس‌انداز کردن را یاد بدهیم؟

یک پزشک سلامت روان گفت: در صورتی که والدین اجازه خرید و خرج پس انداز را به کودک ندهند، کودک اشتیاق پس‌انداز کردن را از دست می‌دهد.

هورا چیت‌ساز با اشاره به لزوم آموزش پس انداز کردن از سنین کودکی اظهار کرد: کودکان می‌توانند بعد از فرا گرفتن درس ریاضی با مهره‌های رنگی و اسکناس‌های رنگی مشابه با پول واقعی ارزش پس انداز کردن را یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه بهترین زمان برای آموزش پس از انداز کردن سنین کودکی است، افزود: در صورتی که والدین نتوانستند در سنین پیش از دبستان اهمیت پس انداز کردن را به کودک یاد دهند بهتر است در سنین دبستان که کودکان درس‌هایی مانند حساب و ریاضی را یاد می‌گیرند، این آموزش‌ها انجام شود.

چگونه به کودکان خود پس‌انداز کردن را بیاموزیم؟

این پزشک سلامت روان ادامه داد: والدین برای آموزش پس انداز کردن می‌توانند با کودک خود قرارهای هفتگی، روزانه یا ماهیانه بگذارند، برای مثال به کودک خود یاد دهند مبلغی که در ابتدای هفته به او می‌دهند متعلق به خودش است و تا پایان هفته تنها پولی است که به او داده می‌شود و در صورتی که آن را خرج کند پول دیگری پرداخت نخواهد شد.

چیت ساز اضافه کرد: باید به کودک یاد داد نیمی از پول را خرج و نیمی دیگر آن را پس از انداز کند و والدین نیز باید بر شروطی که با فرزندشان می‌گذارند پابرجا باشند برای مثال اگر کودک سهم هفتگی خود را زودتر از موعد تمام کرد از پرداخت وجه اضافی به او خوداری کنند تا با مفهوم پس انداز کردن آشنا شود.

اشتیاق کودک برای پس انداز با سخت‌گیری کم می‌شود

وی با تاکید بر اینکه والدین باید در کنار آموزش، یک دفترچه برای یادداشت میزان پس اندازهای هفتگی یا ماهیانه کودک خود در نظر گیرند، ادامه داد: والدین توجه داشته باشند که اگر کودک پس از گذشت چند مدت خواست با پس از اندازش وسیله‌ای متناسب به لحاظ سنی، اخلاق و شرایط مناسب را بخرد، به او اجازه دهند.

این پزشک سلامت روان خاطر نشان کرد: در صورتی که والدین اجازه خرید و خرج کردن پس انداز را به فرزندشان ندهند، کودک اشتیاق خود را برای پس انداز کردن از دست می‌دهد؛ نباید تنها از کودک خواست تا پس انداز کند و حق دخالت و استفاده از پس اندازش را نداشته باشد.

چیت ساز ادامه داد: کودک در چنین حالتی ترجیح می‌دهد تمام پس انداز خود را خرج کند اما زمانی که بداند با پس اندازش می‌تواند به آن چیزی که می‌خواهد برسد و اجازه انجام این کار را دارد با اشتیاق بیشتری پول خود را پس انداز می‌کند.

وی در خصوص اینکه آیا می‌توان در سنین کمتر از دبستان اهمیت پس انداز را به کودک یاد داد، اضافه کرد: در سنین پیش از دبستان حساب و کتاب برای کودک سخت است، اما می‌توان به او یاد داد که با کمک سایر اعضای خانواده این کار را انجام دهد.

این پزشک سلامت روان خاطر نشان کرد: وقتی گفته می‌شود کودک باید با مفهوم مدیریت مالی آشنا شود منظور زمانی است که او بتواند درک درستی از اسکناس و پول داشته باشد و فرقی نمی‌کند که کودک در کجا با اهمیت این موضوع آشنا می‌شود و آموزش می‌بیند.

 

 

 

ایسنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=112206
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما