دوشنبه 16 تیر 1393 - 21:59

مسقطی با چاشنی بهارنارنج

مسقطی یکی از بهترین دسرهایی است که به کمک آن می‌توانید سفره افطار خود را خوش‌آب‌ورنگ کنید. این دسر علاوه بر ظاهر وسوسه‌انگیزی که دارد، یکی از مغذی‌ترین غذاها برای وعده افطار است که می‌تواند مقاومت و انرژی بدن را در روزهای روزه‌داری افزایش دهد.

101136_661
مواد لازم برای 4 نفر

نشاسته: یك پیمانه
گردوی خرد شده: یک‌سوم پیمانه
آب: 2 لیوان
عرق بهارنارنج: نصف لیوان
شکر: نصف لیوان
زعفران: یك قاشق غذاخوری
مغزپسته: به میزان لازم
مغز بادام: به میزان لازم

روش تهیه

نشاسته را با یک لیوان آب سرد مخلوط كرده و آن را روی میز بگذارید تا ته‌نشین شود، سپس آب روی آن را خالی کنید. در این حالت نشاسته شما به شکل خمیر در آمده است. با 2 لیوان آب موجود مخلوط کنید و آن را روی حرارت بگذارید و به شکل مداوم و مستمر نشاسته را هم بزنید تا در نهایت یک ترکیب نرم و یک​دست داشته باشید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که مخلوط موجود در قابلمه مانند ماست غلیظ و یکدست شود. در این مرحله شکر، زعفران و عرق بهارنارنج را به خمیر نشاسته اضافه کنید و باز آن را روی حرارت قرار داده و هم بزنید تا ترکیب یک دستی حاصل شود.

سپس شعله گاز را خاموش کنید و گردوی خرد شده، بادام و پسته را متناسب با ذائقه‌تان به مسقطی اضافه کنید. توجه داشته باشید که وقتی مسقطی را از روی شعله برمی دارید باز هم به هم زدن ادامه دهید تا مسقطی رویه نبندد. در این حالت آن را به ظرف مورد نظرتان منتقل كرده و روی آن را با مغز پسته و خلال بادام تزیین کنید.

نكته

می‌توانید به جای آنکه مسقطی را درون یک ظرف سرو کنید، آن را درون کاسه‌های کوچک برای هر یک از مهمان‌هایتان برای سرو بریزید و روی آن را با پودر دارچین و پودر پسته تزیین کنید.

مصرف خوراکی‌ها و مواد نشاسته در ماه رمضان از جمله مهم‌ترین توصیه‌هایی است که درمانگران طب سنتی و رایج سر آن با هم توافق دارند. از آنجا که نشاسته به تدریج هضم و وارد جریان گردش خون می‌شود، یکی از بهترین موادغذایی برای وعده افطار و سحر محسوب می‌شود زیرا با مصرف خوراکی‌های نشاسته‌ای مثل مسقطی، برنج، سیب‌زمینی و ماکارونی ترشح انسولین با تاخیر بیشتری در جریان گردش خون اتفاق می‌افتد و به این ترتیب قند خون در طول روز افت نمی‌کند.

101137_654

تاثیر گردو بر توانایی ذهن

مصرف گردو در روزهای ماه مبارک رمضان به این دلیل که مقوی حافظه و ذهن است به روزه‌داران توصیه می‌شود، بنابراین خوردن مسقطی که در آن نشاسته و گردو وجود دارد، برای افراد شاغل که در ماه مبارك رمضان روزه‌داری می‌کنند بسیار توصیه می‌شود، زیرا می‌تواند علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز آنها در طول روز برای انجام کار و فعالیت‌های روزمره، توانایی ذهن آنها برای انجام کارهای فکری را نیز افزایش دهد،بنابراین درمانگران طب سنتی توصیه می‌کنند در کنار مصرف مسقطی در ایام روزه‌داری روزانه در وعده سحری 3 تا 4 عدد گردو را همراه مواد خوراکی دیگر میل کنید.

پیشگیری از کم‌آبی با عرق بهارنارنج

استفاده از عرق بهارنارنج برای تهیه مسقطی در مقایسه با دیگر عرق‌های گیاهی در اولویت است، زیرا این عرق گیاهی خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد و در ماه مبارك رمضان می‌تواند علاوه بر کاهش میزان حرارت درونی بدن، توانایی فرد را در مقابل تابش نور خورشید افزایش دهد و آبرسانی مناسبی به بدن داشته باشد، ضمن آنکه این نوشیدنی گیاهی بهترین دارو برای کنترل و پیشگیری از آفتاب‌زدگی در تابستان است، بنابراین نوشیدن این عرق گیاهی هر شب بعد از افطار یا استفاده از آن برای تهیه برخی از دسرها مثل مسقطی در ماه مبارك رمضان توصیه می‌شود. در ضمن عرق بهارنارنج یکی از بهترین داروهای طبیعی برای افزایش نشاط و شادابی است و به نظر می‌رسد نوشیدن آن در فصل تابستان به ویژه در ماه رمضان می‌تواند خستگی و بی‌حالی ناشی از گرمای هوا را کاهش دهد.

101138_586

کاهش احساس گرسنگی با پسته

وجود پسته در مسقطی یکی دیگر از عواملی است که ارزش غذایی این دسر را در ماه مبارک رمضان افزایش می‌دهد. مصرف پسته در ماه رمضان برای تمامی روزه‌داران به ویژه نوجوانان لازم و ضروری است. پسته به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 6، امگا 9 و امگا 3 تاثیر خوبی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد و احساس گرسنگی را در طول روز به حداقل ممکن می‌رساند، بنابراین مصرف غذاهایی که در آنها پسته وجود دارد یا گنجاندن پسته در وعده غذایی یا میان‌وعده میان افطار و سحر می‌تواند بخش زیادی از انرژی‌های مورد نیاز در طول روز را تامین کند.

101139_182

این دسر را با چی بخورم؟

اگر تصمیم دارید در کنار مسقطی برای مهمانان​تان یک نوشیدنی گوارا و خنک سرو کنید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از هرچیز سراغ عرق بهار نارنج بروید و آن را به صورت سرد برای مهمانان‌تان سرو کنید. نوشیدن این عرق به صورت خنک در کنار مسقطی که سرشار از نشاسته و مواد مغذی است می‌تواند بسیار نشاط‌آور و گوارا باشد.

برترین ها

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=111667
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما