جمعه 13 تیر 1393 - 12:58

آموزش عادت دستشویی رفتن در کودکان

عادت دستشویی رفتن کودکان برایتان کابوس نباشد! جلب کردن اعتماد کودک دلبندتان برای این عادت در روز و شب، یکی از نقطه های مهم این سن است. برای ایجاد این رفتار، و برای تکمیل سن و رشد رفتاری کودک صبوری کنید تا آماده شود. برای دختر بچه ها ۲ تا ۲٫۵ سالگی و برای پسر بچه ها سه سالگی یا کمی بیشتر زمان مناسب برای این عادت است. اگر فرزندتان از نظر سنی و ذهنی آماده است، آموزش این عادت را آغاز کنید.

عادت توالت رفتن در کودکان چگونه آموزش داده می شود؟

عوامل نشان دهنده ی آماده شدن کودک برای عادت توالت رفتن چیست؟

– وقتی خودش را خیس می کند، و آن را با ناراحتی یا گریه به شما عنوان می کند.

– وقتی خودش را خیس کرده و از این موضوع منزجر شده و آن را به شما ابراز می کند.

– وقت خواب ظهر اگر زیرش خشک است، و یا اگر خودش را خیس کرده اما به نحوی در تلاش برای بیان نا آرامی اش در این باره است.

در این حال کودک نازنین تان آماده ی آموزش توالت رفتن است.

وقتی کودک تان آماده ی توالت رفتن است، وظایف شما چیست؟

– توالت را به فرزندتان معرفی کنید؛ یا به فرزندتان بگویید توالت به چه دردی می خورد، چگونه از آن استفاده می شود، دستشوئی چیست و چگونه باید از آن استفاده کند. می توانید با زیباتر کردن سرویس بهداشتی او را در این مرحله یاری کنید. اگر لازم است یک چهار پایه ی کوتاه و دمپایی کودک برایش تهیه کنید. وسایل مورد نیازش را در توالت به حال دسترس پذیر در آورید و به او یاد بدهید چگونه و به چه ترتیب از آنها استفاده کند. تک تک مسائل بهداشتی را به او آموزش دهید و دلیل انجام هر یک را با زبان خودش به او توضیح دهید.

– زمان مناسب برای این آموزش فصل تابستان است که کودک به وقت شروع پاییز آماده باشد. و به خاطر داشته باشید دوره ی آموزش توالت رفتن حداقل دوهفته زمان می برد. آموزش را هم در زمان تعطیلات یا در خانه ی دیگری نه، فقط در خانه ی خودتان برایش انجام دهید. چرا که راحت ترین جا برای شما و فرزندتان، خانه است.

– لطفا صبور باشید و تا آماده شدن کامل فرزندتان بطور جدی به آموزش تان ادامه دهید. اگر خودش را در این دوره خیس کرد، که این در هفته ی اول بسیار اتفاق خواهد افتاد، صبور و شکیبا باشید و با عشق به این دوران ادامه دهید.

– پوشاندن شورت را می توانید با شروع آموزش تان آغاز کنید. اگر می خواهید فرزندتان از توالت کودک یا لگن کودک استفاده کند، باید طوری باشد که برای کودک قابل استفاده، جذاب، دسترس پذیر و جلوی چشمش باشد تا کودک به محض نیاز، به خاطر بیاورد و یا یادآوری کند. بخصوص بعد از خوراک خوردن یا نوشیدنی، و به ویژه در هفته ی اول توالت رفتنش را بپرسید و یا اینکه آیا می خواهد از تولت کودک استفاده کند یا خیر. این حرکت به کودک می آموزد که بعد از چه مواقعی ممکن است نیاز به توالت داشته باشد. بگذارید کودک تان در توالت زمان بگذراند و سعی کنید بگذارید تمام کارهایش را خودش انجام دهد تا این عادت را بطور کامل یاد بگیرد.

 

 

 

دونفره

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=111283
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما