جمعه 6 تیر 1393 - 18:41

دکتر نجفی در گفتگو با بویر نیوز؛ کهگیلویه و بویراحمد توریسم علمی می شود

گروه دانشگاه – معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور کشور که برای اولین بار  به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است به ظرفیت های بی نظیر طبیعی استان اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد تلاش های لازم برای شناسایی این استان و ظرفیت هایش صورت گیرد.

 در حاشیه سفر “” خبرنگار «بویر نیوز» از وی خواست تا درباره این سفر و اهداف آن گفتگویی صورت گیرد که دکتر نجفی با گشاده رویی پذیرفت و با حوصله به پرسش های خبرنگار ما پاسخ داد.

وی در این گفتگو از ظرفیت استان برای احداث یک مرکز بزرگ علمی – فرهنگی و رفاهی؛ برنامه های دانشگاه برای تحقق «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»؛ آمادگی فعال شدن کرسی های فرهنگی و اسلامی در دانشگاه و البته زیبایی های خیره کننده استان کهگیلویه و بویراحمد سخن گفت.

n00026995-b

در ادامه با گفتگوی اختصاصی «بویر نیوز» با “دکتر کریم نجفی برزگر” همراه باشید.

* به عنوان اولین سوال؛ بفرمائید استان کهگیلویه و بویراحمد را چگونه دیدید؟

اینجانب برای اولین بار است که توفیق آمدن به استان شما را دارم و همان لحظه های اول زیبایی های خیره کننده طبیعی این استان و مردم فعال که همه جای شهر در حال فعالیت و ساخت و ساز بودند توجه بنده را جلب کرد. باید بگویم این استان در کنار نعمت های بیشمار طبیعی که دارد، به حق است که پایتخت طبیعت ایران نام گرفته و از مردمی اصیل و شریف برخوردار است که همیشه در کنار انقلاب و میهنشان بوده اند و در جنگ تحمیلی نیز به وضوح ارادت خود را به نظام و دینشان اثبات کرده اند، نظام ما با داشتن مردمی که واقعا روحیه حماسی در وجودشان موج میزند، همیشه برقرار و سربلند می باشد.

این استان با اینکه از نظر وسعت درصد کمی از خاک کشور را دارد اما از نظر منابع طبیعی، جنگلی و نفتی سهم عمده ای را به خود اختصاص داده است. متاسفانه با این همه ثروت خدادادی و پتانسیل های عمده انسانی شاهد محرومیت هایی هستیم که با مدیریت جهادی مسئولین استان و برنامه ریزی های شایسته ثروت این استان باید در وهله اول به خود این استان برگردد و نافعان اولیه این ثروت باید مردم همین دیار باشند.

آنچه من در این استان دیدم گواه وجود پتانسیل های عظیم برای تبدیل شدن به قطب علمی و فرهنگی است و باید تلاش گردد این استان بعنوان منطقه ای بی نظیر به همه کشور شناسانده شود.

* برای تحقق اهداف فرهنگی و اقتصادی چه برنامه هایی برای سال جاری در حوزه دانشگاه دارید؟
با توجه به نامگذاری سال به فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی رهبر فرزانه انقلاب، دانشگاه پیام نور هم وظیفه خود می داند در هر دو حوزه فرهنگ و اقتصاد بستر ساز تحقق این شعار گردد. در دانشگاه ها ما شاهد وجود هر دو بعد مد نظر رهبر یعنی فرهنگ و اقتصاد هستیم و در واقع دانشجویان و استاید را می توان محمل های مناسبی برای اعتلای فرهنگ یک جامعه و توسعه و بهبود اقتصادی آن دانست.

در این استان دانشگاه پیام نور با ۱۶۰۰۰ دانشجو و در سطح کشور با یک میلیون دانشجو با یک مدیریت جهادی می توان این نیروی عظیم و بالقوه را در جهت تحقق و اعتلای فرهنگی و اقتصادی به کار گرفت. استان کهگیلویه و بویراحمد به حمدالله همه منابع را دارد و آنچه باید بیشتر مد نظر مسئولین استان واقع شود مدیریت صحیح و به فرموده رهبر فرزانه انقلاب مدیریت جهادی است.

این استان در جنگ تحمیلی فرماندهان خوب و دلیری داشت هم اکنون مسئولین نیز باید با تاسی از آنان با توکل بر خدا و مدیریت جهادی با برنامه ای یکسان و قابل قبول بدون اینکه تنش و تفرقه ای در میان باشد در جهت توسعه استان گام بردارند. دانشگاه پیام نور را میتوان دانشگاه خانواده نامید؛ از اول بنای دانشگاه بر حضور دانشجوها در کنار خانواده ها و جلوگیری از آسیب های اجتماعی دوری از خانواده برای دانشجو ها بوده که خود کمک انکار نشدنی به حفظ و تداوم فرهنگ جامعه می کند.

در قدم بعدی هدف دانشگاه پیام نور برای این استان و دیگر نقاط کشور تقویت تحصیلات تکمیلی با توجه به نیازها و توانمندی های هر منطقه می باشد. بعنوان مثال با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراجمد در زمینه دارا بودن ۲۵۰۰ گونه گیاهان دارویی شناخته شده پتانسیل خیلی قوی در این زمینه دارد راه اندازی طب اسلامی میتواند بسیار مفید واقع شود و یا رشته های کشاورزی به شیوه اصولی می تواند موجبات بهبود بهتر و مکانیزه تر شدن کشاورزی استان را در بر داشته باشد.

در گام بعدی از سیاست های دانشگاه پیام نور در این استان و سایر استان ها به وجود آوردن زیر ساخت هایی برای جذب دانشجویان مستعد به صنعت و استفاده از توانمندی این عزیزان می باشد که امیدواریم از این به بعد گام های مفید و مثمر ثمری در این زمینه برداشته شود.

* آقای دکتر سفری به شهر سی سخت نیز داشتید؛ ماحصل این سفر رو چگونه ارزیابی می کنید؟
من برای اولین بار به این شهر سفر می کردم و واقعا باید سی سخت رو نگین طبیعت کشور نامگذاری کرد. معتقدم این سرمایه طبیعی زیبا و چشم نواز که از خوش آب و هوا ترین مناطق ایران است به کشور معرفی و شناسانده شود و با فراهم آوردن شرایطی فضا را برای حضور همه افراد از اقصی نقاط کشور فراهم ساخت.

نجفی 4

از نظر بنده این شهر آنقدر زیبایی های خیره کننده ای دارد که هر کسی اگر از لحاظ روحی و حتی جسمی بیمار باشد با دیدن این همه زیبایی حالش خوب می شود و می توان به نوعی گردشگری و توریسم سلامت را در این منطقه داشت. شهر سی سخت به دلیل قابلیت های طبیعی بسیار جذابی که دارد و با توجه به قرار گیری استان کهگیلویه و بویراحمد در مجاورت شهرهای زیادی در جنوب و مرکز کشور می تواند مکان مناسبی برای احداث یک مرکز بزرگ علمی – فرهنگی و رفاهی که پذیرای همایش های علمی مختلف در منطقه جنوب باشد. دانشگاه پیام نور با توجه به همین قابلیت ها در نظر دارد در صورت موافقت های استانی و حمایت های مسئولین این استان که بحمدالله با پیگیری های ریاست پیام نور استان آقای دکتر نجیب زاده و بنده؛ تا کنون استاندار محترم و نماینده محترم ولی فقیه نظر مثبتی به کلید خوردن این پروژه عظیم علمی – فرهنگی و رفاهی نشان دادند و انشالا بقیه مسئولین استان نیز با همراهی خود موجبات دلگرمی و تسریع در روند اجرای پروژه را فراهم آورند. دایر کردن یک مرکز بزرگ علمی و فرهنگی مسلماً تاثیر بسزایی در قطب شدن این استان در زمینه علمی و همچنین جذب منافع بیشمار علمی، فرهنگی و اقتصادی خواهد داشت.

*  از تشکل های دانشجویی و نقشی که در فعال شدن جو فرهنگی دانشگاه دارد نمی توان چشم پوشید؛ برای فعال شدن تشکل های دانشجویی در دانشگاه پیام نور بالاخص دانشگاه پیام نور چه برنامه هایی دارید؟
در تحول فرهنگی دانشگاه ها تشکل های دانشجویی می تواند نقش ویژه ای را ایفا کنند.  همانطور که مستحضرید دو رکن مهم اسلامی سازی دانشگاه ها دانشجویان و اساتید هستند و از اهداف دانشگاه پیام نور فعال نمودن کرسی های هم اندیشی هم برای اساتید و هم برای دانشجویان می باشد. در دانشگاه های پیام نور استان کهگیلویه و بویراحمد باید کانون های فرهنگی و اسلامی فعال شوند و زمینه نقد و بررسی فعال گردد، البته یک نکته را باید مد نظر قرار داد که با توجه به فرمایشات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) از سیاست زدگی و بازیچه استکبار شدن اجتناب شود. دانشجویان باید آگاه به مسائل سیاسی و فرهنگی جامعه باشند و این حق طبیعی آنان است و دانشگاه پیام نور آمادگی فعال شدن کرسی های فرهنگی و اسلامی در دانشگاه های تابعه را دارد. خوشبختانه آقای دکتر نجیب زاده خود فردی علمی و با دید مناسبی که از ایشان سراغ دارم در این زمینه فعال می باشد و تلاش زیادی برای تحقق این خواسته به حق دانشجویان و اساتید دارند.

* آقای دکتر از وقتی که در اختیار «بویر نیوز» قرار دادید، سپاسگزاریم، اگر صحبتی مانده است بفرمائید.

ممنون؛ بنده هم از شما و همکارانتان تشکر می کنم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=110504
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. میلاد گفت:

    واقعا جالبه تو این چند روز اینقد خوب ظرفیتای استان ما رو شناختن،مسئولای ما دقت کردن باید دس به دست هم بدن و بدون تفرقه برای ابادانی بیشتر شهرمون تلاش کنن.ممنون اقای نجیب زاده کاش همه مدیرای ما مثل شما فعال بودن

  2. اسدی سی سخت گفت:

    با سلام به همه تلاشگران آبادانی ایران و استان. سی سخت محیط زیبای کوچکی است که بسیار آسیب پذیر است. پتانسیل اولیه توسعه سی سخت گردشگری است. همه نهادها هم دوست دارند برای رفاه کارکنانشان مهمان سرا، اقامتگاه، باغ و یا اردوگاه داشته باشند. اگر قرار باشد به توسعه پایدار صنعت گردشگری سی سخت بیندیشیم و در آن راستا گام برداریم، باید اجازه دهیم متولی امر یعنی اداره کل میراث فرهنگی اقدام به احداث تاسیسات گردشگری در قالب اردوگاه و … کند و مدیریت آن را به بخش خصوصی واگذار کند و یا به بخش خصوصی کمک شود تا اقامتگاه احداث کنند و به همه مراجعین فارغ از نام و نشان خدمات ارائه دهند. اگر قرار باشد، صدا و سیما، شرکت فلان ( متشکل از پرسنل اداری) و دانشگاه های محترم بخواهند بیایند و گوشه ای از این سرزمین کوچک را به تفریح گاه خصوصی تبدیل کنند، دیگر جایی برای توسعه اصیل صنعت گردشگری باقی نمی ماند. امیدواریم هدف تفریح گاه خصوصی نباشد و پوشش ” مرکز علمی تفریحی” یا ” سایت فنی رفاهی” یا ” قطب علمی رفاهی” عناوینی فریبنده برای آن هدف نباشد. باید هوشیار بود و بدانیم همیشه اولین راه بهترین راه نیست و مبادا نسنجیده ساختاری ناهمگون و نامتوازن را شکل دهیم و در آینده از آن پشیمان شویم. فقدان برنامه جامع توسعه متوازن سی سخت نیز به این چالش دامن می زند.

  3. ناشناس گفت:

    دلتون خوشه 16هزار دانشجو/ دانشجوی بیسواد به چه درد میخوره؟؟؟ فقط بدرد دور ریختن

  4. دختری از سی سخت گفت:

    بانظرآقای اسدی سی سخت به شدت موافقم گردشگری پایدار بایدحتما مدنظر باشه .دردوران اولیه توسعه جهانگردی درطول دوره بعدازجنگ جهانی دوم peogدرسال1973مطرح کردکه نواحی مقصدجهانگردی براساس نوع جهانگردی که تمایل دارندجذب کنند یک دوره بقاراطی می کنند.وی ادعا کرد تمام مقصدهای جهانگردی سرانجام زوال خواهند یافت .درهرصورت این امربه ضرورت همیشه اتفاق نمی افتد.مقصدهای قدیمی تر جهانگردی بابرنامه ریزی و محافظت احیا شده اند.هدف شیوه های برنامه ریزی که امروزه برای توسعه جهانگردی به کار می روند نگهداری و تداوم سرزندگی مقصدهایی است که به تازگی توسعه یافته اند

  5. محمد گفت:

     استاندار محترم باید به شهرستان بوید احمد هم نظری بیفکند

دیدگاه شما