چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 - 12:59

مراقب استرس جام جهانی باشید

بررسی های پژوهشگران دانشگاه لندن و بیمارستان سنت توماس نشان داده است تماشای فیلمهای استرس زا و یا مسابقات ورزشی مانند فوتبال جام جهانی می تواند موجب بی ثباتی در حرکت ماهیچه های قلب و افزایش فشار خون شود.

در این مطالعه آمده است اگرچه بعید به نظر می رسد چنین تغییراتی روی افراد سالم موثر باشد اما احتمالا برای افرادی که قلب آنها ضعیف و بیمار است می تواند خطرناک باشد.

پژوهشگران در نخستین مطالعه از این نوع، تاثیرات استرس و فشار عصبی و روحی را روی بدن انسانهای هوشیار سنجیدند. آنها شرایط جسمی ۱۹ داوطلب را به هنگام تماشای بخشی از فیلم ” مرز عمودی” زیر نظر گرفتند.

دانشمندان علوم پزشکی معتقدند که تغییرات در ضربان و کارکرد قلب به طور خود ارادی به سیستم عصبی مربوط می شود.

فیلم ترسناک کارکرد عضلات قلب را تغییر می‌دهد/ مراقب جام جهانی باشید

در پژوهش های پزشکی که قبلا انجام شده تاثیر عواملی نظیر استرس و فشار عصبی شدید در تغییر ضربان قلب و حتی مرگ ناگهانی ثابت شده بود.

در این مطالعه پژوهشگران تاثیر تماشای فیلمهای استرس زا را روی ضربان قلب و سرعت تنفس تعدادی از بیماران بالغ که به خاطر بیماریهای قلبی تحت درمان هستند، بررسی کرده اند.

در این آزمایش یک بخش پنج دقیقه ای از فیلم “مرز عمودی” به بیماران نشان داده شد که در آن صحنه های خطرناک و مهیجی از صخره نوردی و سوانحی روی می دهد.

محققان از طریق الکترودهایی که به دریچه های قلب این بیماران نصب شده بود، تاثیرات ناشی از تماشای این فیلم و تغییراتی که در کارکرد قلب بیماران ایجاد کرد را اندازه گیری کردند.

نتایج این آزمایش نشان داد که ضربان قلب افراد تغییر کرده و بی ثبات تر شده و سرعت تنفس آنها نیز افزایش یافته و به طور متوسط در هر دقیقه دو بار بیشتر نفس می کشیدند.

دکتر “بن هنسون” از دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه لندن و یکی از مجریان این تحقیقات گفت نتایج آزمایشها به درک بهتر از تاثیر فشارهای عصبی و روحی روی قلب انسان کمک زیادی خواهد کرد.

وی افزود: این اولین بار است که تاثیر این عوامل به طور مستقیم اندازه گیری می شود و هر چند میزان تاثیر آن روی هر یک از افراد متفاوت بود ولی در مورد همه آنها فعالیت عضله های قلب تغییرکرد. این تاثیر روی کسی که قلب ضعیفی داشته باشد و یا فشار و استرس های بیشتری به او وارد شده است می تواند فلج کننده و خطرناک باشد.”

نکته جالب این است که وقتی که از داوطلبان خواسته شد که شیوه نفس کشیدن خود در لحظات تماشای فیلم را تکرار کنند پژوهشگران متوجه شدند که عضلات قلب آنها مثل دقایق تماشای فیلم واکنش نشان ندادند.

از این نکته می توان نتیجه گرفت که تاثیر فیلم استرس زا روی کارکرد عضلات قلب به سرعت تنفس ارتباط نداشته و به گفته پژوهشگران در حقیقت تاثیر مستقیم و مستقل سیستم عصبی افراد در واکنش به تماشای فیلم بوده است.

پروفسور “پیتر تاگارت” یکی دیگر از پژوهشگران این تحقیق گفت: این فیلم به خاطر صحنه های خطرناک و جلوه های صوتی و تصویری بسیار موثرش یک محرک بسیار قوی تلقی می شود.

دکتر هنسون خاطر نشان کرد: تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال برای افرادی که بیماریهای قلبی دارند خوب نیست چون بایگانی بیمارستان نشان می دهد که همزمان با مسابقات مهم و پرهیجان فوتبال تعداد بروز عارضه های قلبی در مورد این گروه از بیماران افزایش یافته است.
برترین ها

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=105471
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما