چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 - 2:40

داستان خنده آور پتروشیمی گچسارن و دهدشت!

گروه اقتصادی – قائم مقام صندوق توسعه ملی وضعیت فعلی مدیریت اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد، اولویت های کاری بخش دولتی و خصوصی برای خارج کردن استان از بن بست توسعه نیافتگی را بررسی کرد و همچنین با نگاهی به خط آهن اقلید – یاسوج و پتروشیمی گچساران به تشریح الزامات فعالیت های اقتصادی در استان پرداخت.دکتر حسینی 2

مشروح سخنان “دکتر محمدقاسم حسینی” که در گفتگوی اختصاصی با خبرنگاران «بویر نیوز» مطرح شد در ادامه آمده است:

با بودجه دولتی نباید منتظر معجزه باشیم

دکتر محمدقاسم حسینی با اشاره به وضعیت بودجه امسال گفت: بودجه دولتی نه تنها در استان کهگیلویه و بویراحمد بلکه در سراسر کشور برای پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری کفاف نمی دهد و تنها راه کمک به استان های کمترتوسعه یافته از جمله کهگیلویه و بویراحمد ایجاد ردیف کمک های فنی و اعتباری که در اختیار استانداری قرار گیرد که بتواند بصورت متمرکز در جاهای مورد نیز از آن استفاده کند.

قائم مقام صندوق توسعه ملی با تاکید بر لزوم فراهم آوری شرایط مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوص در استان به خبرنگار «بویر نیوز» گفت: با شرایط بودجه دولتی نباید توقع معجزه داشته باشیم اما می توان با بررسی پتانسیل های موجود در استان شراط لازم برای سرمایه گذران را فراهم کرد.

دکتر حسینی بیان داشت: وظیفه دولت هموار کردن بستر مناسب برای سرمایه گذاری و کارهایی زیربنائیست و وظیفه بخش خصوصی نیز ایجاد اشتغال و رونق تولید است که این دو با همراهی یکدیگر می توانند اهداف خود را محقق کنند.

راه سرمایه گذاری بخش خصوصی را هموار کنیم

دکتر حسینی با بیان مقدمات لازم برای ورود بخش خصوصی به استان را برشمرد و بیان داشت: کهگیلویه و بویراحمد در همسایگی استان هایی قرار دارد که هر کدام شرایط منحصر به فرد و ترتیب کننده را برای سرمایه گذاری را دارد، اما می توان با تمرکز بر روی مولفه ها و شاخصه های استان که یکی از آن محرومیت و بکر بودن است که به تبع یکسری امتیازات دولتی را برای سرمایه گذار به ارمغان می آورد و همچنین توسعه امکانات مورد نیاز بخش خصوصی می توان راه سرمایه گذاری را هموار کرد.

وی افزود: همراهی ویژه دولت با بخش خصوصی برای برداشتن موانع موجود بسیار حایئز اهمیت است و همکاری دولت با استفاده از ردیف کمک های فنی و اعتباری که می تواند در قالب کمک های بلاعوض، پرداخت سود بانکی و یا حتی ایجاد بستر مناسب و دسترسی باشد، می تواند صورت بپذیرد.

دکتر حسینی گفت: باید برای ورود بخش خصوصی به استان بجای دعوت چندین سرمایه گذاری با بودجه محدود برای پروژ های کوچک، بر روی چند پروژه بزرگ و جذب سرمایه گذاران بزرگ تمرکز کنیم که با این کار سرمایه گذاری هایی که بودجه کمتری دارند خودشان هجوم می آورند.

مشکلات فرهنگی – اجتماعی یکی از موانع سرمایه گذاری است

قائم مقام صندوق توسعه ملی گفت: سرمایه گذار در قبال کاری که انجام می دهد بازدهی و مهمتر از آن امنیت می خواهد که باید این شرایط برایش فراهم شود.

وی افزود: مثلا در منطقه ای قرار است کارخانه ای ایجاد شود و اکثر مردم نیز توقع دارند که بواسطه آن شغلی برای خود و یا فرزندانشان ایجاد شود که در غیر اینصورت مزاحمت هایی برای پروژه نیز ایجاد می کنند که لازم است قبل از هر اقدامی مردم منطقه توجیح شوند چرا که سرمایه گذار هیچ رغبت و تمایلی برای ادامه کار در خود نمی بیند و حتی ممکن است پروژه را نیمه کاره و در ابتدای رها کند.

261-004

عده ای هم مردم را تحریک می کنند که دود کارخانه برای شماست و نفع آن نصیب دیگری می شود! با این عوامل باید بشدت برخورد کرد چرا که واقع بینانه که بخواهیم بنگریم کارخانه دار که نمی تواند همه مردم را استخدام کند پس باید مسئولان با این عوالمل مخل که امنیت سرمایه گذار را بهم می زنند بشدت برخورد کرد و از ترویج این اقدامات بشدت جلوگیری کرد.

از طرفی دیگر ممکن است دولت و یا بخش خصوصی تمایل داشته باشد تا کارخانه در استان ایجاد کند، نباید نمایندگان به دنبال آن باشند که حتما در منطقه خودشان ایجاد شود بلکه باید دست به دست هم دهند تا در بهترین نقطه ای که بیشترین بازدهی را خواهد داشت ایجاد شود و برای به ثمر رسیدن آن تلاش کنند.

مردم هم باید به فراخور شرایط محیط خود توقع داشته باشند و در بحث سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت ها نباید چشم و هم چشمی ها را دخیل کنند.

داستان پتروشیمی گچساران خنده آور است!

دکتر محمدقاسم حسینی در پاسخ به این پرسش خبرنگار بویر نیوز که ماجرای کمک صندوق توسعه ملی به پتروشیمی گچساران به کجا رسید، گفت: داستان پتروشیمی گچساران کمی عجیب و خنده دار است. این پروژه همانند پلی است که کاملا آماده ساخته شدن است ولی از هر دوطرف جاده ندارد! چرا که قرار بود خوراک آن از فاز دو مجتمع بید بلند تامین شود و تولیدات آن به مصرف پتروشیمی دهدشت برسد که هیچکدام ساخته نشده اند!

وی افزود: برهمین اساس هم اکنون نماینده گچساران به دنبال این است که خوراک آن را از طریق خط لوله اتیلن غرب تامین شود.

  بام نفتی

راه ها مهمترین اولویت توسعه استان است

دکتر حسینی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت توسعه محورهای ارتباطی استان گفت: راه ها مهمترین و البته هزینه بر ترین بخش عمرانی هستند. توسعه راهها و بالابردن کیفیت آنان می تواند استان را به یک محور ترانزیتی مهم تبدیل کند که باعث رونق تجارت و اشتغال زایی می شود.

وی افزود: راه آهن اقلید – یاسوج در صورتی که بتواند به استان خوزستان نیز متصل شود می تواند بخش عمده ای از ترانزیت جنوب به غرب را بر عهده بگیرد و باعث کاهش هزینه های حمل و نقل شود و در واقع تا زمانی که باری برای جابجایی نباشد، حمل و نقل ریلی نیز مفهومی پیدا نمی کند.

جاده 1

ایشان بیان داشت: محورهای ارتباطی بابا میدان – یاسوج؛ یاسوج و اصفهان؛ پاتاوه – دهدشت و حتی اتصال یاسوج به اتوبان اقلید باید در اولویت قرار گیرد.

 

وضعیت مدیران سازمان های اقتصادی در استان

خبرنگار ما با اشاره به خبری که تیرماه سال گذشته مبنی برعدم استفاده مدیران کهگیلویه و بویراحمد از اعتبارت صندوق توسعه ملی برای استان با عنوان اسم این را بگذاریم “خدمت” یا “خیانت” به کهگیلویه و بویراحمد / شما نظر دهید” در بویر نیوز منتشر شده بود و سید موسی خادمی استاندار نیز بعدها آن را تایید کرد، پرسید اکنون وضعیت استفاده از منابع این صندوق از سوی سازمان های کهگیلویه و بویراحمد چگونه است، ضمن تائید آن گفت: خوشبختانه با شفاف سازی و اطلاع رسانی هایی که صورت پذیرفت وضعیت کاملا فرق کرده و خوشبختانه چند طرح ارائه شد که از منابع این صندوق تامین اعتبار شدند.

وی درباره میزان تعاملات و ارتباطات مدیران اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در سطح کشور نیز گفت: شناخت دقیقی از افراد ندارم ولی مولفه هایی که یک مدیر دارد عبارت است از پول، نیروی انسانی و تدبیر شخص مدیر که نحوه استفاده از اعتبارات مالی بسته به میزان آن، نیروی انسانی هم به کیفیت و تخصص نیروها ارتباط دارد و مهمترین مولفه یک مدیر تدبیر اوست که بداند در کجا باید چه تصمیماتی را اتخاذ کند و در واقع بجای تصمیمات کارشناسی تصمیمات سیاسی نگیرد.

عملکرد استاندار و مجمع نمایندگان استان در بخش های اقتصادی

دکتر محمدقاسم حسینی در بخش پایانی گفتگوی مفصل خود با خبرنگاران «بویر نیوز» پیرامون فعالیت های نمایندگان و عملکرد استاندار نیز گفت: قبل از هر چیز تاکید می کنم باید در تهران همدیگر را تقویت کنیم که می بینیم همینگونه هم هست و بچه های استان با هر گرایش سیاسی در پایتخت در مناسبت های مختلف در کنار هم حضور دارند پس باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و از تخریب های بی سود که سال ها باعث عقب افتادگی استان شده است پرهیز کنیم.

مجمع 2

وی بیان داشت: نمایندگان استان هم تعامل بسیار خوبی با صندوق دارند و تلاش های زیادی می کنند.

دکتر حسینی افزود: خادمی هم رفتار ملایم و خوبی دارد و تعاملش هم با مرکز خوب است و درون استان نیز توانسته فضای مناسبی ایجاد کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=105408
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. همشهری گفت:

    شنیدن کی بود مانند دیدن

  2. شهری گفت:

    بابا اینارو حتی حاج زارع هم بلده.در عمل باید دید….

    • ناشناس گفت:

      از کجا میسوزی یا کجاتو سوزوندن عقده کرده که اسم حاجی بنده خدا که نسبت به شما عقب افتاده ها هیچی که نداشته باشه حداقل اخلاق داره و مردم داره و در سازندگی استان وجدان رو داره برعکس شما دارو دسته….

  3. ناشناس گفت:

    بزرگواری گفته ، یعنی باید بشه !!!
    شما چی دارید می گید !!!؟
    بزرگواری اینا دارن چی میگن ؟

  4. احسان گفت:

    سلام دکتر جان. راستی وقتی آدم یه پست مهمی داره اگه یه کمی هم به فکر جوانان بیکار توی استانش باشه هم بد نیست… من هنوز بیکارم حاج قاسم …

    • lمهمان گفت:

      آقای دکتر سال های سال یکی از مقامات عالی سازمان برنامه و بودجه سابق و سازمان مدیریت بعدی بود. قبل از آن هم سال ها کارشناس معمولی سازمان مدیریت بود که زد بردنش بالا و حال دم از باید باید ها می زند. مثل آن یکی که خودش یکی مقامات سازمان برنامه و بودجه بود در همان زمان هم کمکی قابل توجه به استان نشد. می دانید چرا ؟ برای اینکه هم ایشان و هم آن دیگری که الان نماینده تام الاختیار استان دو گنبذون است همیشه و همیشه دیدگاهشان به روستای خودشان بود. حالا هم هی نظریه پردازی می کنند که چه باید بشود و چه نشود. شما که بار و بندیل خود را بسته اید چکار به کار استان و جوانان بیکار دارید؟ شعار خالی بس است.

  5. استاد گفت:

    سلام حاج قاسم عزیز.چشم وامید بچه های منطقه به شماست.همه بیکارن وانتظار دارن.نکنه فکر کنید همیشه مسولین به خدا دوران مسولیت تمام میشه.سعی کنید که بعدا پیش وجدان خودتان شرمنده نباشین.

    • lمهمان گفت:

      چشم و امید بقول شما بچه های منطقه ، خداست خداست خداست ، این که باشد که چشم و امید مردم به آن باشد. اگر بتواند گلیم خود را از اب بیرون بکشد کار بزرگی کرده است. ما را به خیرش امید نیست ، فقط شر مرسان.

  6. س ی گفت:

    برخی دکتر خوانند و بعضی حاجی دانند متحیرم …
    ولی راستی تا حالا کجاها بودین که به داد استان نرسیدین ؟
    آیا در استان هم خدمتی کردین ؟
    آیا برای پیشبرد اهداف مردم استان تلاشی داشتین ؟
    راستی بزرگترین عملکردتون برای استان چی بوده ؟

  7. سید ج گفت:

    درود بر مرد بزرگ از سادات شاه قاسم بوستانجلس … که بدون هیاهو و تبلیغات و بی ریا و پاک بی غل غش خدمت می کند و دنبال خودنمایی نیست

  8. م گفت:

    درود بر انسانهای پاک و بر ریا

  9. شهروند گفت:

    سلام / چند سال پیش سهام پتروشیمی دهدشت خریداری کردم ولی هنوز نه به داره نه به باره چکار باید کنیم ؟

  10. صمد گفت:

    توهم یادبگیر مثل حاج نادر جنتی چهارتا جوان بیکار را ببر سرکار

دیدگاه شما