پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393 - 15:40

مادوان شهر است یا روستا؟ + تصاویر

شهر تازه تأسیس مادوان در استان کهگیلویه و بویراحمد از امکانات رفاهی، بهداشتی و خدماتی بی بهره است و مردم این منطقه هنوز نمی دانند که واقعاً مادوان شهر است یا روستا؟

به گزارش صبح زاگرس ، اصولاً شهر در تقسیمات کشوری به مناطقی گفته می شود که جمعیت آن از حد پیش بینی شده بالاتر رفته، شغل ساکنین آن غیر از کشاورزی بوده و سیمای شهر، مناظر و ساختمان های آن نیز با روستا متفاوت باشد.

در تقسیمات کشور ایران ، شهر به منطقه ای گفته می شود که جمعیت آن از 10 هزار نفر به بالا باشد و بسته به جمعیت عملکرد آن از بخش تا ملی دسته بندی شده است.

در چند سال اخیر افزایش مهاجرت روستانشینان به مناطق مختلف حاشیه شهرها ، باعث به وجود آمدن شهرهای جدید البته بدون زیرساخت مناسب و کاربری شهری شده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد که آن را به عنوان استان عشایری می شناسند و چند دهه از عمر آن بیشتر نمی گذرد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با سیل مهاجرت روستانشینان و بعضاً عشایر به شهرهای خود روبرو بوده است.

افزایش جمعیت در حومه شهرهای اصلی این استان باعث به وجود آمدن شهرهایی جدید و با عملکرد و کاربری روستایی شده است.

یکی از این شهرها که عمر آن به کمتر از یک دهه می رسد شهر مادوان در فاصله 5 کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است.

این شهر با توجه به قابلیت مهاجرپذیر بودن، در چند سال اخیر رشد محسوس و قابل توجهی از نظر افزایش جمعیت داشته است.

مادوان که تا چند سال پیش همه آن را به اسم روستا می شناختند ناگهان در تقسیمات کشوری تغییر نام داده و از روستا به شهر تبدیل شد اما گویا شهر شدن مادوان فقط در قبوض آب، برق ، تلفن، بهای زمین و اجاره خانه خلاصه شده است.

جمعیت این شهر کوچک اغلب از طبقه متوسط و ضعیف جامعه بوده که برای امرار معاش و تأمین هزینه های زندگی ناچار به مهاجرت به شهر مادوان شده اند.

رشد یکباره جمعیت شهر مادوان باعث شد تا در زمان قوام نوذری استاندارسابق کهگیلویه و بویراحمد، این منطقه به مناطق 14گانه استان افزوده شد و استقلال خود را با جدا شدن از شهر یاسوج به دست آورد.

شهر مادوان با کمبود امکانات رفاهی، بهداشتی و خدماتی مواجه بوده و تنها با داشتن شهرداری و درمانگاهی کوچک پاسخگوی جمعیت بالای 14 هزار نفری شهر و روستاهای حومه خود است.

نداشتن جاده های مواصلاتی مناسب و عدم نصب روشنایی مطلوب در معابر، کوچه ها و خیابان ها از مهم ترین مشکلات رفاهی این شهر تازه تأسیس در نزدیکی مرکز استان است.

بافت روستایی و بدون برنامه ریزی شهری مادوان، باعث شده تا خیابان های آن با طراحی سلیقه ای و به دور از استاندارد بعضاً به کوچه شباهت داشته باشند تا خیابان اصلی.

شهردار شهر مادوان در گفت و گو با این پایگاه خبری از عمده مشکلات شهر تازه تأسیس مادوان را نبود طرح هادی در این منطقه اعلام کرد و ادامه داد: مشکلات آب، برق و فرسودگی شبکه های انتقال آب این منطقه از مشکلات دیگر شهر مادوان است.

آیت الله لطیف پور نبود روشنایی مناسب را از دیگر مشکلات شهر مادوان بیان کرد و افزود: علاوه بر نبود روشنایی مناسب، کوچه ها و معابر این شهر از نظر طراحی و ساخت شباهتی با طراحی شهری ندارد.

وی نبود سرانه فضای سبز را از دیگر مشکلات این شهر اعلام کرد و گفت: متأسفانه شهر مادوان با داشتن جمعیتی قریب به 15 هزار نفر، از فضای سبز بی بهره بوده و سرانه فضای سبز شهری  آن در حد صفر است.

اما با توجه به فاصله چند کیلومتری این شهر به مرکز استان و لزوم انجام کارهای بانکی و الکترونیکی شدن کارهای روزمره، مردم این شهر مجبورند برای انجام امور بانکی به مرکز شهر یاسوج مراجعه نمایند.

نبود شعبه بانکی و وجود تنها یک دستگاه عابر بانک در نزدیکی این شهر نیز یکی دیگر از مشکلات مردم شهر مادوان محسوب می شود که با توجه به جمعیت زیاد و استفاده شبانه روزی ، اغلب اوقات از دسترسی خارج شده و قادر به ارائه خدمات به مشتریان نیست.

علاوه بر مشکلات ذکر شده می توان به عدم استقرار ادارات و نهادهای دولتی درشهر مادوان اشاره کرد که مردم این شهر برای انجام کارهای اداری مجبورند به شهر یاسوج مراجعه نمایند.

اما سئوالی که ذهن ساکنان این منطقه را به خود مشغول کرده و تا کنون بی پاسخ مانده این است که واقعاً مادوان شهر است یا روستا؟

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=101649
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. mohsen گفت:

    به خدا بعضی از روستا ها از مادوان هم امکاناتشون بهتره آخه کی میاد فاصله سه تا 4 کیلومتری یه شهر رو دوباره شهر اعلام میکنه اینم یکی از تصمیمات مسخره ای بود که اجرا شد و خودشون هم توش موندند

  2. علی گفت:

    تبدیل مادوان به شهر کار عده ی سود جو بود که فقط منفت خودشان را در نظر میگرفتن مادوان به شر تبدیل کردن برای مردم مشکلات درست کردن

  3. محمد گفت:

    خدا وکیلی شهرداری چه امکاناتی داده که به مردم میخواد هزینه بروانه شهری از مردم بگیره

دیدگاه شما