سه شنبه 2 اردیبهشت 1393 - 14:19

توضیحات وزیر ارشاد درباره چند موضوع جنجالی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پرسش‌هایی درباره تحقق وعده حضور همه طیف‌های فکری در جشنواره شعر فجر، پیشنهاد واگذاری بررسی کتاب به ناشران خوش‌نام، انتشار کتاب حبیب محبیان (خواننده)، تحقق وعده سریع‌القلم شدن ممنوع‌القلم‌ها و حضور ناشران توقیف‌شده در نمایشگاه کتاب پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، علی جنتی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره موانع درون‌سازمانی و برون‌سازمانی پیش روی وزارت ارشاد در تحقق وعده حضور همه طیف‌های فکری در جشنواره شعر فجر، اظهار کرد:‌ تا آن‌جایی که در اختیار معاونت فرهنگی وزارتخانه است، همه تلاش‌ها انجام شده تا همه سلیقه‌ها در جشنواره شرکت کنند. حال اگر مورد خاصی هست که از شرکت در جشنواره منع شده، باید آن را شناسایی کنیم و ببینیم که این کار در آن مورد خاص به چه دلیل انجام شده است.

او در ادامه درباره‌ی این‌که با چنین موانعی، وعده‌های وزارت ارشاد در دولت یازدهم چگونه امکان تحقق خواهد یافت، تأکید کرد: به طور کلی سیاست ما این است که همه سلیقه‌ها در جشنواره شرکت کنند. شعر و ادب یکی از نهادهای اساسی فرهنگ ما است و باید به آن توجه ویژه شود. ما جایگاه ویژه‌ای را برای این بخش در وزارتخانه تعریف کرده‌ایم و قصد داریم این حوزه را تقویت کنیم. امیدواریم از همه‌ی کسانی که در این حوزه ذوق و قریحه‌ای دارند، استفاده شود.

سرنوشت تغییر در ضوابط نشر

جنتی درباره سرنوشت هیأت نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب نیز بیان کرد: بعد از دو – سه سال که هیأت نظارت به نوعی در حال تعلیق بود، ما پیشنهادی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادیم و مجموعا حدود 21 نفر به این شورا معرفی شدند. این افراد به عنوان اعضای هیأت نظارت بر کتاب که در قانون دیده شده، به این شورا معرفی شده‌اند. بخشی از این دوستان در حوزه کتاب بزرگسال و بخش دیگری در حوزه کتاب کودک فعالیت خواهند کرد.

او افزود: اولین جلسه این شورا روز گذشته تشکیل شد و سیاست‌های کلی که هیأت نظارت باید دنبال کند تا اندازه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. جای هیأت نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب با توجه به اهمیتی که کتاب در ارتقای سطح فرهنگی کشور دارد، کاملا خالی بود. ما باید فضایی را ایجاد کنیم که تضارب آرا و آزادی فکر و اندیشه ایجاد شود تا همه کسانی که صاحب فکر و اندیشه هستند بتوانند آن را از طریق کتاب و فرهنگ مکتوب به جامعه منتقل کنند. ‌نیاز به مراقبت در برخی رخنه‌های فرهنگی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند احساس می‌شود و باید دقت‌های لازم انجام شود تا آن تغذیه فکری که به جامعه ارائه می‌شود غذای سالمی باشد.

جنتی در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهادش درباره سپردن بررسی کتاب به برخی از ناشران خوشنام و بدون سابقه سوء گفت: این چیزی که شما عنوان کردید بخشی از موضوعی بود که ما مطرح کردیم و بعضی از رسانه‌ها همین یک بخش را گرفته بودند و روی آن تأکید کرده بودند.

او در این باره ادامه داد: طبق قانون ممیزی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ما بر اساس قانون موظف هستیم که کلیه کتاب‌هایی را که می‌خواهند منتشر شوند، بررسی کنیم و به آن‌ها مجوز لازم را بدهیم، اما پیشنهادی به هیأت نظارت داده شده که آن‌ها باید درباره آن تصمیم بگیرند. در این پیشنهاد ما گفته‌ایم که می‌توانیم به برخی از ناشرانی که در طول سی – چهل سال گذشته کتاب‌های زیاد و عموما مفیدی منتشر کرده‌اند و ما هیچ‌گاه ندیده‌ایم که از مسیر قانونی منحرف شوند یا تخلفی داشته باشند، اجازه بدهیم به جای این‌که هر روز به ارشاد مراجعه کنند، خودشان با استفاده از شورای بررسی که دارند کتاب‌هایشان را منتشر کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: می‌توان به بعضی از نهادهای شناخته‌شده‌ای که در آن‌ها شخصیت‌های برجسته فرهنگی حضور دارند، به کتاب عنایت ویژه‌ای دارند و قانون را خوب می‌دانند نیز همین اختیار را تفویض اختیار کرد تا کتاب‌هایی را که خودشان بررسی کرده و سالم تشخیص داده‌اند منتشر کنند. این پیشنهادی بود که ما به هیأت نظارت دادیم.

تکلیف حضور ناشران توقیفی در نمایشگاه

جنتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره حضور دو انتشارات توقیف شده حیان و طرح نو در نمایشگاه کتاب گفت:‌ اگر انتشاراتی باشد که از طرف مقام قضایی جلوی نشر آن گرفته شده باشد، قطعا نمی‌تواند در نمایشگاه کتاب شرکت کند.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اخبار منتشر شده درباره انتشار کتاب شعرهای یک خواننده لس‌آنجلسی (حبیب) در نمایشگاه کتاب تأکید کرد: از انتشار کتاب حبیب و ماهیت آن هیچ اطلاعی ندارم، اما ناشرانی که نام بردید (حیان و طرح نو)، چون ظاهرا هر دو از طرف مقامات قضایی نشرشان ممنوع شده، طبیعتا در نمایشگاه کتاب شرکت نخواهند کرد.

جنتی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا در نمایشگاه کتاب امسال ممنوع‌القلم‌ها،‌ سریع‌القلم شده‌اند یا خیر گفت:‌ باید منتظر باشید و ببینید که در نمایشگاه کتاب چه اتفاقی رخ داده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=101382
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما