دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 - 16:12

شرکتهای توزیع برق واگذار می‌شوند

به گزارش بویرنیوز به نقل از افکار، هوشنگ فلاحتیان با بیان این مطلب گفت: وظیفه شرکت مادر تخصصی توزیع این است که شرکت‌های برق توزیع استانی را برای اجرای اصل ۴۴ آماده کند بنابراین سهام این شرکت ها در سه ماهه سوم امسال واگذار خواهد شد.
n00327518-b

وی در خصوص شکل گیری شرکت مادر تخصصی تولید نیروگاه‌های حرارتی نیز اظهار داشت: این شرکت‌ها نیروگاه‌های واگذار نشده را تبدیل به شرکت می‌کنند و سپس آن شرکت واگذار خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تاکید کرد: شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های حرارتی به شکل هلدینگ تشکیل می شود و هر متقاضی که بخواهد می تواند سهام شرکت‌های نیروگاه ها را خریداری کند.

وی ادامه داد: پس از تشکیل شرکت‌های مادر تخصصی در بخش نیروگاه‌های حرارتی و توزیع و فعالیت توانیر در کنار این شرکت‌ها، معاونت برق وزارت نیرو به صورت یکپارچه بر امور مدیریت خواهد کرد.

فلاحتیان با بیان اینکه تاکنون نیروگاه ها به شکل دارایی واگذار شده‌اند و بدهی آن‌ها باقیمانده است افزود: از این پس نیروگاه پس از تبدیل به شرکت واگذار می‌شوند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در خصوص میزان بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران نیز گفت:در حال حاضر حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی داریم که ۹۰۰۰ میلیارد تومان از آن به شبکه بانکی است و ۴۵۰۰ میلیارد تومان نیز بدهی مربوط به نیروگاه‌های واگذار شده است که به صورت دارایی واگذار شده‌اند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا نیروگاه‌هایی که بابت رد دیون واگذار شده‌اند به وزارت نیرو برگشت داده می شود گفت: هنوز اقدامی دراین زمینه صورت نگرفته است. وزارت نیرو و دولت باید تعاملات خود را دراین زمینه بیشتر کنند.

فلاحتیان تصریح کرد: برخی از افراد حقوقی که نیروگاه بابت رد دیون به آن ها داده شده است هنوز برای تحویل نیروگاه به خاطر عدم رضایتی که داشته‌اند مراجعه نکرده‌اند. عمده نیروگاه‌هایی که بابت رد دیون واگذار شده‌اند به بانک‌ها داده شده که در حال رایزنی با آن‌ها هستیم تا نیروگاه را به صورت شرکت ثبت کند یا نیروگاه را به وزارت نیرو بازگرداند تا به شخص دیگری واگذار شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به ساخت توربین‌های ۲۵ مگاواتی در ایران که مورد استفاده در موارد انتقال گاز، انتقال نفت، تولید برق و شیرین سازی آب است، گفت: وزارت نفت از این پروژه حمایت بسیار جدی کرده و قول خرید این قبیل توربین ها را به مپنا داده است. در واقع با اتکا به نیازهای وزارت نفت و صنعت برق، تهدید عدم تامین توربین‌های ۲۵ مگاواتی برای انتقال نفت و گاز به فرصت تبدیل شد.

فلاحتیان از یک میلیون و ۵۵۶ هزار مشترک جدید برق در سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد مشترک های برق در کشور به ۳۰ میلیون و ۳۰۷ هزار مشترک رسید و مصرف برق که سال ۹۱ در مجموع ۱۹۴ میلیارد کیلووات بود در سال ۹۲ با افزایش ۵.۷ درصدی به ۲۰۶ میلیارد کیلووات ساعت رسید.

فلاحتیان با بیان اینکه مجموع ظرفیت نیروگاه‌های بادی احداث شده در کشور تا امروز حدود ۲۰۰ مگاوات است، گفت: براساس برنامه ریزی می‌خواهیم در سال جاری بیش از ۲۰۰ مگاوات نیروگاه بادی را وارد مدار کنیم که معادل با ظرفیت ایجاد شده در ۳۵ سال گذشته است و برنامه ریزی کرده ایم تا سال ۱۴۰۰، ظرفیت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در کشور به ۵ هزار مگاوات برسد.وی افزود: از امروز ما قادر به ساخت توربین های ۲۵ مگاواتی برای اولین بار در کشور شدیم و به جمع معدود کشورهای سازنده این توربین ها در جهان پیوستیم، در حالی که تعداد کشورهای سازنده این توربین در جهان کمتر از ۱۰ کشور است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با پیش‌بینی گرمای کم‌سابقه در تابستان امسال، گفت: باید شبکه برق کشور را با همکاری مشترکان به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که تابستان پیش رو بدون خاموشی سپری شود.

وی افزود: یکی از اقدام‌های مهم سال گذشته، ایجاد ظرفیت‌های لازم نیروگاهی برای تابستان امسال بود که باوجود محدودیت‌های مالی، تلاش‌ها به ثمر نشست و تمهیدهای لازم برای تامین برق مشترکان اندیشیده شده است.

فلاحتیان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در تابستان امسال پیک مصرف برق به ۵۰ هزار مگاوات برسد، گفت: دو واحد نیروگاه ایرانشهر، دو واحد نیروگاه گنو در بندرعباس، واحدهای ۵ و ۶ نیروگاه خرمشهر، نیروگاه آبادان، نیروگاه زواره، ۲۰ مگاوات نیروگاه بادی در قزوین، ۱۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده و واحدهای جدید نیروگاه‌های سیاه بیشه ازجمله نیروگاه‌هایی است که تا دو ماه آینده وارد مدار می‌شود.

وی اظهار داشت: حدود سه هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی طی ماه‌های اخیر به شبکه سراسری وصل شده است و طی روزهای آینده بخشی دیگر از نیروگاه‌ها وارد مدار می‌شود که برای ایجاد این سه هزار مگاوات، معادل شش هزار میلیارد تومان در بخش احداث نیروگاه و پنج هزار میلیارد تومان در بخش احداث تاسیسات برقی ازجمله احداث شبکه‌های انتقال، فوق توزیع و توزیع هزینه شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=101178
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما