دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 - 9:15

سرگذشت سد تنگ سرخ از زبان استاندار

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از بازنگری در خصوص پیوست اجتماعی و معارضات مردمی سد تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد خبرداد.

به گزارش بویرنیوز به نقل از مهر، سید موسی خادمی ظهر یکشنبه در نشست هماهنگی استفاده بهینه از منابع آب استان، افزود: برآوردها از میزان خسارات، هزینه و مطالبات مردم در حوزه این سد بطور شفاف بروز رسانی خواهد شد.

وی بیان داشت: این سد از نظر مهندسی ارزشی و برآوردها، توجیه فنی، اقتصادی و انتفاع ملی بخصوص برای مردم این استان دارد و مالکین حوزه این سد اطمینان خاطر داشته باشند که با پیگیری جدی هیچگونه حق و حقوقی از آنها ضایع نخواهد شد.

خادمی همچنین با اشاره به تولید سالانه بیش از 11میلیارد متر مکعب آب در استان و برخورداری از حدود هشت درصد آب شیرین کشور، بر لزوم افزایش سهمیه استان از سدها تاکید کرد.

آب یکی از شاخص های اصلی توسعه کهگیلویه و بویراحمد است

وی آب را یکی از شاخص های اصلی توسعه استان عنوان کرد و افزود: استفاده بهینه از منابع آب در راستای توسعه استان، از مهمترین برنامه کاری سال 93 است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این استان از بزرگترین استان های کشور به لحاظ برخورداری از منابع آب است و باید از این ظرفیت عظیم برای توسعه استان در بخش های کشاورزی، آشامیدنی، صنعت و گردشگری به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی با بیان اینکه بهره برداری، مهار و تخصیص بیشتر از آب های استان با جدیت در دستور کار مسئولان قرار گرفته است، اظهار داشت: این مسئله نیازمند توجه مسئولان و مقامات وزارت نیرو و شرکت منابع آب کشور است.

خادمی، تصمیم گیری، برنامه ریزی و پیگیری برای بهره برداری و تخصیص بیشتر از اصلی ترین منابع یعنی آب استان برای پروسه زمانی 22 ساله تا سال 1414 را از برنامه های جدی استان در سال 93 برشمرد و گفت: برای تخصیص این میزان آب باید با ارائه استدلال، ملاک و معیارها پیگیر امور بود.

لزوم افزایش سهم استان از سد کوثر

این مسئول تخصیص بیشتر آب از سد کوثر برای توسعه استان را ضروری دانست و گفت: سهمیه آب کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر در سه بخش کشاورزی، صنعت و آشامیدنی باید اصلاح شده و با رفع ابهام به‌روزرسانی شود.

وی عنوان کرد: هم اکنون 83 میلیون لیتر از آب این سد برای کشاورزی، شرب و صنعت به استان اختصاص داده شده است.

خادمی همچنین بر تدوین طرحی جامع و کاملی از آب های استان درکوتاه مدت و دراز مدت تاکید کرد و بیان داشت: برای مهار، جلوگیری از هدر رفت و استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی استان با ایجاده ساختارهای سازه ای و غیر سازه ای برای سرمایه گذاری، تولید و اشتغال نیازمند این طرح هستیم.

بازنگری در تخصیص آب سدها مهمترین رسالت مدیران

وی با بیان اینکه باید نیاز مردم در همه شهرستان های استان به آب آشامیدنی و کشاورزی مشخص شود، گفت: باید زمینه مهار آب های سرگردان و روان به بهترین روش، آسانترین شکل و با کمترین هزینه بهره برداری و بیشترین سود مهیا شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان نیز در این نشست گفت: میزان تخصیص آبی که باید از سد کوثر گرفته می شد گرفته نشده است.

سید علی لدنی نژاد افزود: برخی از مردم این استان بر این باورند که آب این استان را بردند و چیزی عاید مردم نشده است.

وی بازنگری در تخصیص آب سدها به استان را مهمترین رسالت مدیران عنوان کرد و گفت: اگر می خواهیم مردم را در خصوص این سدها قانع کنیم، باید این رسالت را همه اجرا کنیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=101073
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما