یکشنبه 31 فروردین 1393 - 11:09

روستایی در کهگیلویه و بویراحمد که هیچ امکاناتی ندارد + تصاویر

مجموعه روستاهای جلاله شهرستان دنا به قدری محروم است که هیچ یک از نعمات چهارگانه از جمله برق و آب و راه و گاز را تاکنون به خود ندیده است.

به گزارش بویرنیوز، اعضای شورای اداری شهرستان دنا، به همراه فرماندار دنا و بخشدار پاتاوه عازم روستایی شدند که نه آبی به خود دیده است و نه برق و جای «راه ارتباطی » هم در این روستا خالی است!

این روستا که برآفتاب جلاله نام دارد، دقیقاً در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری است و شاید همین موضوع هم دلیلی بر نرسیدن خدمات به این منطقه شده است.

مدرسه جلاله و مظلومیت دانش‌آموزان

در سفر فرماندار دنا به منطقه جلاله، آنچه بیش از هر چیز دیگر به چشم می‌آمد، خوشحالی بی حد و حصر مردم از انجام این سفر بود که به راحتی می‌شد اوج احساس رضایت و مناعت طبع اهالی جلاله را از چهره مهربان آنها، لمس کرد.

روستاهای مهدی‌آباد جلاله، روستای ماشک‌کار، روستای دهگاه و روستای پلوزا از دیگر روستاهایی بود که مورد بازدید فرماندار دنا و اعضای شورای اداری قرار گرفت.

درد مشترک همه مردم منطقه جلاله، راه بود موضوعی که امروز همه مدیران شهرستان دنا به عینه آن را لمس کردند و بر محرومیت این مناطق صحه گذاشتند.

راه ارتباطی منطقه جلاله از سمت یاسوج مسدود است و اعضای شورای اداری دنا و فرماندار این شهرستان از مسیر لردگان استان چهارمحال و بختیاری راهی محروم‌ترین نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد شدند.

مسیری که واقعا” تردد از آن با خودروهای کمک‌دار هم به سختی صورت می‌گرفت و وقتی انسان خودش را جای مردم این مناطق در زمستان و برف و بوران قرار می‌دهد از این همه ناز و نعمت خجالت می‌کشد!

وعده‌ای که مرهم درد مردم منطقه جلاله شد

قول فرماندار دنا به اهالی جلاله مبنی بر بازگشایی محور جلاله، زیلایی به یاسوج تا سه روز آینده، مرهمی بر دردهای اهالی این مناطق بود، قولی که مردم کم‌ادعای این مناطق را به زبان قدردانی وا داشت.

روستای مهدی‌آباد جلاله، نخستین روستایی بود که بعد از طی چندین روستا در حوزه استان چهارمحال و بختیاری پذیرای فرماندار دنا، بخشدار پاتاوه و مدیران همراه آنها بود.

مردم این روستا مانند همه مردم منطقه جلاله با خونگرمی و میهمان‌پذیری از فرماندار و اعضای شورای اداری استقبال کردند؛ بعد از آنکه نوبت به بیان مشکلات رسید، این دانش‌آموزان بودند که با صدای رسا ولی مهربان خود، اوج مظلومیتشان را به گوش مقام ارشد اجرایی در شهرستان دنا رساندند.

آنها از مدرسه‌ای کانکسی حرف زدند که در زمستان نه درب داشت و نه پنجره! مدرسه‌ای که همه زمستان را بر سر دانش‌آموزان چکه می‌کرد.

14 دانش‌آموز روستای مهدی‌آباد جلاله، که با قرائت شعر و آیاتی از قرآن کریم، تسلط و روحیه بالای خود را به رخ دیگران می‌کشیدند از فرماندار دنا خواستند که فکری به حال مدرسه آنها بکند؛ این تقاضای دانش‌آموزان موجب شد تا فرماندار دنا و همراهان از این مدرسه بازدید کنند؛ اما این مدرسه واقعا” به هر چیزی شبیه بود جز مدرسه!

این محرومیت آموزشی در مهدی‌آباد جلاله که البته در چند روستای دیگر این منطقه نیز چنین بود در حالی است که اداره‌کل نوسازی مدارس، یک مدرسه بزرگ را در این روستا تا مرز 80 درصد ساخته و نیمه‌کاره رها کرده است.

دانش‌آموزان حاضرجواب در مدرسه محقر

این اقدام نوسازی مدارس، با تذکر جدی حسینی فرماندار دنا مواجه شد تا هر چه سریع‌تر مشکل مدرسه این روستا برطرف شود.

روستایی بدون هیچ امکانات رفاهی/ قول‌های فرماندار دنا

اما غم‌انگیزترین قسمت سفر به محروم‌ترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد زمانی بود که همراهان این سفر در معیت فرماندار عازم روستای برآفتاب جلاله شدند؛ روستایی که نه راه ارتباطی داشت، نه آب آشامیدنی و نه برق! تلفن و گاز که از آرزوهای دست نیافتنی مردم این مناطق است.

رودخانه پر آب خرسان که از وسط این روستاها البته بدون استفاده می‌گذرد، تنها سودی که به حال مردم این مناطق دارد، ویران کردن پل دست‌سازی است که هر ساله مردم این روستاها می‌سازند تا بلکه بتوانند از آن تردد کنند.

این بخش از سفر اگر چه من را با تنها روستای بدون راه ارتباطی این استان آشنا کرد ولی نکته‌ای برای امیدواری و رضایت مردم هم داشت آنجا که فرماندار دنا از اختصاص مبالغی برای فعال شدن پروژه ساخت پل در این روستا خبر داد و گفت: 200 میلیون تومان دیگر برای تکمیل این پل به پیمانکار آن پرداخت می‌شود و احداث راه ارتباطی روستای برآفتاب جلاله در اولویت کاری این فرمانداری است.

* 35 سال در انتظار برق/ ظرف ماه آینده برق برآفتاب جلاله به مناقصه می‌رود

مشکل حاد دیگری که مردم این روستا داشتند، موضوع برق بود که مردم خوب این روستا 35 سال انتظار آن را کشیدند؛ انتظاری که با قول آبسالان، مدیر برق شهرستان دنا و تاکید فرماندار، مردم این روستای بزرگ را به ادامه حیات و ماندگاری در روستا امیدوار کرد.

نبود آب‌آشامیدنی از مهم‌ترین مواردی بود که در کنار نبود راه، در روستاهای ماشک‌کار، پلوزا، دهگاه، مهدی‌آباد و برآفتاب جلاله از سوی مردم مطالبه شد.

موضوعی که باز مردم از فرماندار دنا قول مساعد برای رساندن آب آشامیدنی سالم و اجرای شبکه را شنیدند.

جولان ماهواره در نبود شبکه‌های تلویزیونی ایران

در روستای پلوزا، اما مردم حرف‌های متفاوت‌تری را به مسئولان زدند؛ بعد از بیان مشکلات و دردهای مشترک جلاله از نبود جاده دسترسی و آب آشامیدنی، مردم این روستا از نبود و خرابی دکل‌های تلویزیونی و مخابراتی خود گلایه داشتند.

این مردم به فرماندار دنا گفتند که وقتی یک لکه ابر در آسمان پیدا می‌شود، دکل‌های مخابراتی و تلویزیونی ما خراب می‌شوند و وقتی برق این مناطق قطع می‌شود بیش از یک‌ماه باید برای وصل مجدد آن صبر کنیم.

کودکان محروم جلاله‌

درخواست مردم برای تقویت دکل‌های تلویزیونی در حالی است که کمتر خانه‌ای در این مناطق ماهواره نداشت!!

مردم منطقه جلاله از مشکل دیگری هم رنج می‌برند و آن نبود آنتن‌دهی تلفن همراه و نبود تلفن خانگی در چندین روستای این منطقه است؛ مشکلی که جلاله‌نشینان را در بن‌بست ارتباطی راه و تلفن با محرومیت‌های عمیقی تنها می‌گذارد.

سید نظام‌الدین حسینی رضایی برای رفع مشکلات روستای پلوزا نیز قول مساعد به مردم داد. وی به مردم این منطقه قول داد که موضوعی را با اولویت‌تر از پیگیری راه ارتباطی، تامین برق و آب آشامیدنی این مناطق ندارد و به لحاظ اعتباری این مهم در برنامه‌های فرمانداری دنا قرار خواهد گرفت.

وی از هماهنگی و پیگیری‌های فرمانداری دنا با ادارات راه و شهرسازی شهرستان و استان، صدا و سیما، شرکت برق و آب و فاضلاب برای رفع همه مشکلات اصلی پنج روستای منطقه جلاله خبر داد.

حسینی خاطرنشان کرد: اگر دنبال تحقق شعار سال هستیم باید بدانیم که موثرترین قشر در امر تولید، همین روستائیان هستند که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=100907
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. تیمور گفت:

    چرااین همه محرومیت

    • محمود درخشیان گفت:

      بنام خدا. نظر من در مورد مشکلات منطقه جلاله این است که هیچ امکاناتی نداریم .مخصوصا دانش اموزان که استعدادهای فوق العاده ی دارند با کمترین امکانات ادامه تحصیل میدن .یه مشکل دیگه ی هم وجود داره معلمان مدارس باید ازمعلمان بومی باشد تا دانش اموز رو درک بکند .من زمانی به جای همین دانش اموزان داخل اتاقهای شخصی درس میخوندم مدسه ی نبود .الان که سطح تحصیلم بالا رفته ودوست دارم به مردم روستای محروم خودم خدمت کنم . تقاضای رسیدگی به این موضوع را مبذول فرمایید%.با تشکر دانشجوی ترم اخر دانشگاه یاسوج. محمود درخشیان .

  2. فرهاد گفت:

    جادارد فرمانداردنا استعفادهد 8 سال منطقه زیلایی را ندیدند

  3. ggg گفت:

    زیلایی که جز دنا نیست به فرماندار دنا چه ربطی داره

  4. بنده خدا گفت:

    ما را زمانی خدا  زد که بودجه را برگشت می دادند

  5. لوداب گفت:

    درود بر برادر زحمتکش جناب اقای دانشی موفق باشید.

  6. مارال گفت:

    باعث تاسفه. هرکس حق داره تو رفاه زندگی کنه

  7. حسن بی طرف گفت:

    عکسها سخن می گویند:
    کافی است عکس های فرانک هول در سال 1352( موجود در همین وبگاه) را با این گزارش مقایسه کنید تا پیشرفت و ترقی کشور پس از 40 سال مشخص شود. مشت نمونه خروار است.

  8. ناشناس گفت:

    پس کی جیب خاوری وبابک زنجانی و ضراب رو پرکنه!!!

  9. بچه امکانات دار گفت:

    خوش بحالشون دیگه مثل ما مجبور نیستند جهت خود مشغولی به تلویزیون نگاه کنند و وعده وقول وقرار دروغ بشنوند

  10. دختری از زیلایی گفت:

    من بحال خودم تاسف میخورم که تو همچین کشوری عمرمو تلف میکنم.شرم بادبرمسولین این استان واین کشور.وعده های توخالی واسه دل خوش کردنه اون مردم بدبخت.

  11. مجتبی گفت:

    اگرسرتاسردنیاقلم بو/زبهرفایز بیچاره کم بو /ایشاالله وضعییت بهتر ایابو

  12. محمود درخشیان گفت:

    محمود درخشیان پاسخ در تاريخ دی ۱۵م, ۱۳۹۳ ۴:۳۲ ب.ظ:

    بنام خدا. نظر من در مورد مشکلات منطقه جلاله این است که هیچ امکاناتی نداریم .مخصوصا دانش اموزان که استعدادهای فوق العاده ی دارند با کمترین امکانات ادامه تحصیل میدن .یه مشکل دیگه ی هم وجود داره معلمان مدارس باید ازمعلمان بومی باشد تا دانش اموز رو درک بکند .من زمانی به جای همین دانش اموزان داخل اتاقهای شخصی درس میخوندم مدسه ی نبود .الان که سطح تحصیلم بالا رفته ودوست دارم به مردم روستای محروم خودم خدمت کنم . تقاضای رسیدگی به این موضوع را مبذول فرمایید%.با تشکر دانشجوی ترم اخر دانشگاه یاسوج. محمود درخشیان .

دیدگاه شما