شنبه 30 فروردین 1393 - 22:10

سخنرانی های حاشیه ای هدایت خواه و معضلات ازدواج جوانان

سید محسن نوذری

سید محسن نوذری – توجه به افزایش جمعیت کشور طی چند مدت گذشته مورد تاکید مسسئولین نظام واقع شده است بطوریکه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به همایش ملی«تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» با اشاره به اهمیت موضوع جمعیّت و ضرورت فرهنگ سازی برای اقناع نخبگان در ارتباط با نیاز کشور به افزایش جمعیت، خاطر نشان کردند.

رهبر انقلاب درباره روند نزولی سیر جمعیت بیان داشتند: جوانب قضیّه را بسنجید، ببینید چه چیزهایی است که موجب میشود جامعه ما دچار میل به کم ‌فرزندی بشود. این میل به کم بودن فرزند، یک عارضه است؛ والّا انسان به طور طبیعی فرزند را دوست میدارد. چرا ترجیح میدهند افرادی که فقط یک فرزند داشته باشند؟ چرا ترجیح میدهند فقط دو فرزند داشته باشند؟ چرا زن به شکلی، مرد به شکلی پرهیز میکنند از فرزند داری؟ اینها را بایستی نگاه کرد و دید عواملش چیست؛ این عوامل را پیدا کنید، بر روی علاج این عوامل بیماری ‌زا -که به اعتقاد بنده اینها عوامل بیماری زاست- متخصّصین و صاحبان اندیشه را بخواهید فکر کنند.

اینکه باید دغدغه های رهبری را ارج نهاد و با منطق و عقلانیت در جستجوی حل آنان برآمد برعهده تمام شهروندان ایرانیست اما متاسفانه در این بین برخی اظهار نظر های غیرکارشناسی در مورد این مسئله مهم کشوری پیش از آنکه گره گشایی این مسئله اجتماعی در کشور باشد خود به نوعی باعث پیچده تر شدن و بی رغبتی مردم برای حل این معضل می شود که در نهایت منجر به عدم اجرایی سخن رهبری نیز می گردد.

صحبت های تعجب برانگیز ستار هدایت خواه در مورد دلایل سیر نزولی جمعیت و پیشنهاد های ایشان برای برطرف کردن آن پر حاشیه و در خور تامل و بحث است!

ستار هدایت خواه که در مدت اخیر بارها درباره این موضوع به ایراد سخن پرداخته است، درباب راهکاری برای افزایش جمعیت می گوید: به تجدید فراش معتقدم به شرط رضایت همسر اول و اینکه همسر اول خودش باید برای شوهرش به خواستگاری برود تا انشاءالله هم مشکل خانم های مجرد حل شود و هم مشکل تعداد نسل.
هدایت خواه در جای دیگر به نتایج و تبعات کاهش نسل در کشور اشاره کرد و افزود کاهش نیروی جوان و نیروی کار یکی از معضلات این موضوع خواهد بود که آن وقت ما مجبوریم نیروی کار را از کشورهای دیگر وارد کنیم.
وی به اقدامات تشویقی بسیاری از کشورها برای فرزندآوری و افزایش جمعیت کشورشان اشاره و تأکید کرد: یکی از دلایل پیشرفت کشور چین همین فراوان بودن جمعیت کار آن ها است.

اینکه ستاره هدایت خواه به عنوان یک شهروند نسبت به روند کاهش جمعیت کشور نگران است، شایسته و قابل تقدیر است اما متاسفانه راهکارهای که ایشان برای حل این مشکل مطرح می کنند ضمن آن که پرحاشیه و رویا پردازانه است، متاسفانه به دور از اصول و منطق اجتماعی برای ساختن یکی زندگی و افزایش جمعیت یک کشور می باشد.

اولین نقد به خود ایشان وارد است که چرا در مورد مسئله ای مهمی که رهبری بارها بر آن تاکید داشته اند بی آنکه در این زمینه تخصص، سررشته و حتی پژوهش و تحقیقی داشته باشند اینچنین به صورت ویژه و گسترده به ایراد سخنان پر حاشیه ای می پردازند ضمن آنکه انعکاسش در جامعه مثبت نبوده؛ می تواند طرح اینچنین مباحثی ضمن دل سرد کردن جوانان از ازدواج باعث متزلزل شدن زندگی زوجین در جامعه منجر شود.
متاسفانه آنچه طی سالیان گذشته مانعی بزرگی برای ایجاد پیوند زناشویی در بین جوانان شده است افزایش بیکای، افزایش تورم، افزایش قیمت اجاره و خرید مسکن و هزینه‌های هنگفت ازدواج می باشد که فرد را به‌ این نتیجه می‌رساند هنوز برای تشکیل خانواده آمادگی کافی ندارد و‌ به ناچار این امر را باید به چندین سال آتی موکول کند.

حال باید از آقای هدایت خواه که خود هشت سال نماینده مجلس بوده است و همفکر و حامی تمام قد دولت گذشته به شمار می رفت پیش از آنکه خانواده های ایرانی را مورد بازخواست و سرزنش قرار دهد، در برابر وجدان خود به این پرسش ها پاسخ دهند که آن زمان که زمام امور در دست خود و همفکرانشان بود چه اقدامی برای آسان نمودن ازدواج جوانان انجام دادند؟

چگونه جوانان این کشور را با این وضعیت نابسامان اقتصادی تشویق به افزایش جمعیت کنیم وقتی که دولت سابق که قرار بود صندوقی به نام ” صندوق آتیه فرزندان ” برای متولدان سال ۱۳۸۹ تشکیل و راه اندازی کند که سالانه ۱۰۰ هزار تومان به این مبلغ اضافه ‌شود و به دلیل اینکه نوع حساب آن سرمایه گذاری است سالانه شامل سود هم قرار می گرفت؛ ولی متاسفانه دولت سابق به عهد خود وفادار نماند و مردم را با حساب های پوچ بدرقه کرد!

آقای هدایت خواه ، نماینده سابق چگونه می توان جوانانی که تحصیلات آکادمیک دارند اما از داشتن شغل حداقلی نیز محرومند را به ازدواج تشویق کرد در حالی که در زمان نمایندگی شما قرار بود با هماهنگی دولت و مجلس سابق حداقل 2/5 میلیون فرصت شغلی ایجاد شود که اگر این آمار و ارقام واقعی بودند و به حقیقت می پیوستند یقینا بسیاری از مشکلات صد راه جوانان برای ازدواج و دیگر افراد جامعه برای افزایش جمعیت بر طرف می شد، اما افسوس قول های که داده شد هیچ گاه به مرز عملیاتی نرسیدند.

ای کاش آقای هدایت خواه به جای آنکه یکی از راه های افزایش جمعیت را تجدید فراش مردان بر می شمردند و دیگران را به انجام این عمل تشویق می کردند؛ پیش از آن پسران و دختران جوان این مرز و بوم را که روز به روز امیدشان برای ساختن فردای بهتر و ساختن خانه ای امن و آرامش با امنیت اقتصادی در حال پژمرده شدن هست را تشویق به انجام این عمل نیک و جاودان می نمودند که در نتیجه هم جوانان ما با عمل حسنه ازدواج، نیمی از وظیفه شرعی و ایمانی خود را کامل می کردند و هم در کنار شریک زندگی خود علاوه بر آنکه ضمینه رشد و شکوفای و ترقی هم را فراهم می کنند از فساد و فحشا در جامعه جلوگیری کنند.

نماینده سابق، اینکه بیان داشته اید کاهش نیروی جوان در آینده موجب می شود که مسئولین کشور از خارج نیروی کار وارد کنید، منطقی به نظر نمی رسد. چرا که وقتی که در کشور ما بر طبق نمودار نرخ بیکاری از سال ۸۴ تا ۹۱ از ۱۱٫۵ درصد به ۱۲٫۲ درصد رسیده است بیانگر این است که علاوه بر آنکه بر نیروی جوانان کشور در بازار کار افزوده شده است متاسفانه نرخ بیکاری به خاطر عدم فرصت و امنیت شغلی نیز افزایش پیداه کرده است که این آمار و ارقام با گفتار شما در تناقض است.

آقای هدایت خواه اگر به دید شما امروز چین قله های موفقیت را یکی پس از دیگری طی می کند نه به خاطر تعداد جمعیت آن کشور است بلکه رشد و ترقی چین بر اساس شاخص قانون گرایی ، شایسته سالاری، میزان رشد اقتصادی، پایین بودن نرخ تورم، و داشتن جامعه و شهروندانی شاداب، پویا با انگیزه بالای برای امید به زندگی است که توانسته اند اینچنین در جهان بدرخشند.

در پایان به آقای هدایت خواه که یقینا نگرانی ایشان مورد احترام و قابل تقدیر است پیشنهاد می شود به جای استفاده از جملات فلسفی و آرمان گرایی و تاکید بر تجدید فراش مردان و سایر بحث های حاشیه ای بی محتوا؛ که اعتقاد دارند مشکل عدم ازدواج جوانان و افزایش جمعیت کشور را برطرف می کند، گفتار خود را از این به بعد حول خانواده ها که با سختگیری های بیش از حد و گاه بی مورد خود موانعی را در آغاز زندگی جوانان ایجاد می کنند تشریح کنند تا شاید گرهی از مشکلات باز گردد.

ای کاش به خانواده ها راهکارهایی ارائه می شد تا بانی ازدواج آسان فرزندانشان شوند و با تاکید بر اینکه تفاوتی بین فرزند دختر و پسر وجود ندارد؛ خانواده ها تمام همت خود را برای ساختن آینده فرزندانشان بکار می گرفتند و با فرهنگ سازی هایی که جای آن در خلال سخنرانی های هدایت خواه خالی بود بسادگی می شد بسیاری از عوامل و آسیب های فرهنگی سد راه ازدواج را برطرف نمود.

همچنین در جهت کاهش سن ازدواج در شهرها، افزایش رفاه اقتصادی و آسان‌تر شدن شرایط اقتصادی ازدواج از قبیل افزایش و امنیت شغلی و کاهش نرخ مسکن، پایین آوردن انتظارت خانواده ها و زوجین در آغاز زندگی و پرهیز از هزینه های گزاف و اضافی در ساز و کار ازدواج و دوری جستن از چشم و هم چشمی می‌تواند کارساز باشد و به منظور جلوگیری از بالارفتن سن ازدواج در جامعه و جلوگیری از تجرد قطعی دختران ‌ایجاد شغل‌های مناسب در اجتماع و حمایت‌های مالی جهت اشتغال‌زایی می‌تواند مؤثر باشد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=100767
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سامان گفت:

    دوست عزیز . متاسفانه یا خوشبختانه انتخاب سخنان گزینشی بعضا مفهومی مقابل را می رساند کما اینکه این موضوع در مورد آیات  قرآن کریم نیز صادق است. و گاها خبرنگاران باعث ایجاد اینچنین جنجالهایی می شوند. شاید در این بین خانواده جوانان نیز به همین دلیل مذکور مورد خطاب آقای هدایت خواه قرار گرفته اند در صورتی که مورد توجه خبرنگاران قرار نمی گیرد. علی ای حال با اصل موضوع راه حل های پیش رو و نقد شما موافق هستم 

    • ناشناس گفت:

      من نفهیمدم کدوم راهکار دکتر هدایتخواه را مطرح و نقد کردید؟ و کجای صحبت های ایشان غیر کارشناسانه بود. واضح تر حرف بزنید نه به خاطر تعصب فقد تقد کنید.

      • ناشناس گفت:

        جناب ناشناس همه میدونیم بندر خرما فراوونه. شعار دادن که هنر نیست. امثال آقای هدایت خواه باید حقیقت رو ببینن. حقیقت موجود در جامعه . بزرگترین نقد وارده به ایشون اینه که فکر میکنه تو آسمونا داریم زندگی می کنیم.

  2. دكتر گفت:

    اقا يه يا علي بگو لبيك بگو تجديد فراش كن تا ما هم لبيك بگيم

  3. هوو گفت:

    دوست گرامی بوی گند و متعفن سیاست از سر تا پای نوشته ات به مشام می رسد و هر نادانی هم این مطلب را بخواند می داند که جنابتان بیشتر به نقد کاملا غیر منصفانه اصولگرایی پرداخته اید.برادرانه هم یک پیشنهاد به شما می دهم که به خود آقای هدایتخواه مراجعه نموده و منظور اصلی ایشان را در اظهارات فوق جویا شوید.

  4. امین گفت:

    نویسنده متن چند سئوال منطقی پرسیده اند جوابشان توهین و افترا نیست. توهین و افترا(بوی گند و متعفن) نشان از عدم توان پاسخگویی و فرار از آن است. هدایت خواه که با تعدد زوجه موافق است بفرماید آیا میتواند همسرخودش را برای فهم و درک چنین کاری که در عرف جامعه قبیه است، توجیه کند؟ بهتر نیست ایشان اول زوجه دیگری اختیار کند و واکنش همسر و خانواده همسرش را ببیند؟ البته ما را هم دعوت کنند به یک ترکه بازی حسابی

    • رهگذر گفت:

      اقاي نوذري اي كاش بدور از سياست ونگاه يكسويه مطالب دكتر هدايت خواه را نقد مي كرديد انوقت خواننده هم باديد عادلانه تري مطلب را مي خواند.اولا انچه شما اورديد برداشت شخصي شما ست .تعدد زوجات به شرط رعايت عدالت از ايات قراني است وتوصيه انبياء وامامان ماست وصد البته باشرايط خاص خود.دوما دكتر هدايت خواه دراين شهر وتنها كسي است كه كار فرهنگي به معني واقعي انجام مي دهد. سوما اينكه طوري صحبت ميكنيد كه انگار دكتر مسئول همه نابساماني هاي قبل وبعد از خود است او يك نفر مثل همه ما از اين جامعه است اما ايشان خود رامكلف به انجام وظيفه ميداند واخراينكه ايشان در مباحث فرهنگي وحتي اقتصادي وسياسي واقعا صاحب نظر هستند چه خوشتان بيايد وچه نيايد .

      • محمود گفت:

        خداوکیلی درست کامنت بنویسید.عقده ای ننویسید.

      • تاگر گفت:

        رهگذر جان اینکه استاد هدایت خواه تنها کسی که کار فرهنگی را به معنی واقعی انجام میدهد و در هر مبحثی صاحب نظر است را همه مردم استان میداند و به ایشان هم افتخار میکنند ولی متاسفانه عده ای مثل این اقایی که با نام جعلی این تخریب نامه را نوشته سعی در تخریب ایشان در افکار عمومی را دارند ولی غافل از اینکه خداوند با صابرین است و این تخریبها برای انسان مومن و خدا ترسی مثل استاد هدایتخواه به کاه دون زدن است

  5. علی گفت:

    هدایت خواه که خود حقوق انچنانی با پاداش نجومی از دانشگاه دریافت کرد می تواند زن بگیرد

  6. شب گفت:

    اقای هدایت خواه تورابه خدا سری به خانوادههای دو زنه بزنید مطمعنم در بسیاری از این خانوادهها گوشه ای از جهنم راخواهیددید که دست پخت سفارشات شما وامثال شماست که بدون توجه به میزان رشد فرهنگی واگاهی جامعه از چگونگی وشرایط تجدید فراش اینگونه خانواده ها را به اتش می کشند

    • اصلاح طلب گفت:

      سياست بايدمنصفانه ورقابتي آن هم منطقي باشد .اين نوشته بيشترتخريب بودتانقدمنطقي. اين نوشته هاكمكي به تقويت فرهنگ استان نمي كند. مگرقصابخانه سياسي شاخ ودم دارد. نكنيدكه براي همه مان بداست. دررفابت هم مردباشيم.

  7. ككي بيراحمدي گفت:

    ولاراست گفتي بنازم معرفتته. احسن.

  8. ناشناس گفت:

    هنوز بچه ای دهنت بوی شیر می دهد و فکرت بوی جهل ، که بخواهی از صحبت های این شخصیت علمی ،قرآنی و ولایی انتقاد کنی.

  9. ناشناس گفت:

    من به عنوان يك ياسوجى زمانى مخالف اقاي هدايت خواه بودم.  ولى امروز كه مهره چينى نمايده گان المروزي را ميبينم  خودم راشرمنده ميبينم. هدايتخواه از نظر انديشه أي  هيچ قرابتى با من وما ندا رد  ولى. ذكر يك نكته ضرورى است، من به ارمانهاى تغيير گرايي اعتقاد دارم، بايد به شهرمان كه پاره اى از هويت فرهنگي ماست  بهعنوان  يك قديس  نگاه كنيم.  ،.        أمر زه در ادارات. نيروهايي به عنوان بالا دست انتخاب ميشوند كه هيچ تجربه  اى حتى تحمل يك حرف را ندارند.   در دانشگاه علوم پزشكى همه از مسئولان قبلى.      دل خون بودند وأخواه أن تغيير    ولى كسانثي به پستهاى مديريتي گماشته شدند كه حتى تغيير خواهان. نيز از مديران قبلي با همه ي اشتباهاتشان. به نيكى ياد كردند.    افسوس و آه  ،،،،،،،، إصلاح طلبان انگشت حيرت به دهان گرفتند.   گرچه ميوه ى باغ  اصلاحات بود.  ولى ريشه أن را به دولت قبلى گره زدند.      اشتباه.  در چينشى مديران ميانى دانشگاه  هرچه هست محصول راست. نيست. البته  بسياري از انها يك سروگردن بالتر وعده اى هم كوتله

    • همت گفت:

      سلام ناشناس خواهش میکنم کلاس تقویتی ادبیات رافراموش نکنیدحتما این کلاس را بروید تاهم ادبیات شما وهم املائ شما قوی شود .

  10. سيد گفت:

    بهنظرم بهتربود کل متن سخنراني دکتر هدايتخواه رو ميذاشتيد نه فقط گزينشي ومتعصبانه به تخريب شخصيت وي بپردازيد.سخنان وپيشنهادات دکتر برگرفته از قران وحديثه ومنافاتي با اسلام نداره وهميشه دکتر تاکيد بر تسهيل و زمينه سازي ازدواج جوانها داشته اند وهميشه در جمع جوانان بوده وهستند واز مشکلات ومانع راه نيز آگاه. بهتره بررسي کنيد پسر ودخترهاي دکتر هدايت خواه در چه سني ازدواج کرده اند وچقدر ساده وکم هزينه وبدون سخت گيري تا متوجه اشتباه خودتون بشيد واين رو بدونيد دکتر در دل مردم جا دارد هرچند بعضي ها نخواهند که باشد ولي ايشان به خاطر رضاي خدا کار ميکنند وگوششان از تهمت وطعنه امثال شما ها پر است.شما فقط بخش تجديد فراش آن هم با رضايت وهمسريابي توسط همسر اول رو مطرح کرديد در صورتي که هميشه اولويت اول سخنان دکتر جوانان وخانواده ها بوده است.در ضمن مگر دکتر هدايت خواه به تنهايي مسئول ومقصر کمبود اشتغال وازدواج ومشکلات خانوادگي هستن که اينگونه يکطرفه وغير منصفانه تيتر ومطلب ميزنيد؟متن شما نقد نبود وسياسي وتخريبي وشخصي به نظر ميرسه که گوشه اي از سخنان ايشان رو براي تشويش وفريب اذهان عمومي وتخريب شخصيت خاکي ومتعهد ومتخصص ودلسوز ومردمي ايشان.بهتره به فکر آخرت خودتون هم باشيد و مغرضانه مطلب نزنيد.البته هروقت نظر ميدم که نميزاريد ملت ببينن.حداقل اين بار لطف کنيد انتقادپذير باشيد وحذفش نکنيد.تشکر

دیدگاه شما