شنبه 30 فروردین 1393 - 8:47

وقتی بهشت پایتخت طبیعت ایران جهنم می‌شود + تصاویر

منطقه دوپشته شهر یاسوج از زیباترین مناظر طبیعی و بکر شهر یاسوج پایتخت طبیعت ایران به شمار می‌رفت که اکنون با انباشت زباله‌های این شهر، به جای شمیم معطر جاشیر بوی تعفن زباله می‌دهد.

خبرگزاری فارس: وقتی بهشت پایتخت طبیعت ایران جهنم می‌شود + تصاویر

به گزارش بویرنیوز به نقل از فارس، شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه‌ای زیبا در دامنه رشته کوه‌های دنا آرمیده است که بر همین اساس و بر پایه ظرفیت‌های گردشگری طبیعی چند سالی هست که به صورت رسمی در کشور عنوان پایتخت طبیعت ایران را به خود اختصاص داده است.

پایتخت طبیعت ایران به به دلیل عمران و آبادانی انسان‌ها به این نام زیبا ملقب نشده بلکه موهبت‌های الهی موجب شده که یاسوج لقبی چنین زیبا را به خود اختصاص دهد.

اما در پایتخت طبیعت ایران برخی سودجویی‌ها و منفعت‌طلبی از یک سو و از سوی دیگر کم سلیقگی و بی‌برنامگی موجب شده که این موهبت‌های الهی همچون رود بشار و مناطقی زیبا چون دوپشته در معرض خطر نابودی قرار گیرند.

امروز صحبت از دوپشته منطقه‌ای است که تراکم درختان سترگ جنگلی آن روزگاری بیش از همه مناطق شهر یاسوج بود.

شیرابه‌های ناشی از تخلیه بی‌حساب و کتاب زباله در دوپشته

منطقه‌ای زیبا که در ورودی شهر یاسوج در مسیر جاده یاسوج به بابامیدان قرار دارد و درختان بلوط متراکم آن نمایی زیبا از جنگل‌های پرپشت بلوط را برای مسافران و گردشگران به نمایش می‌گذاشت.

منطقه دوپشته به واقع مظلوم‌ترین منطقه جنگلی شهر یاسوج است که از چندین سو مورد هجوم و هجمه قرار گرفته است.

گسترش جاده و چند بانده کردن محور یاسوج به بابامیدان از یک سو و عبور خط لوله سراسری گاز از سوی دیگر موجب نابودی بخشی از این جنگل متراکم و پرپشت شد.

در حین عبور از این منطقه حدفاصل کشتارگاه تا گردنه کولی‌کش خود شاهدی گویا برای نابودی جنگل‌های زیبای منطقه دوپشته است که خطوط طولی و عرضی فراوان چنگال‌های ادوات راه‌سازی آن را تبدیل به ویرانه کرده است.

دوپشته شاید روزی سیر قهقرایی را به خود دید که در این منطقه زیبا کشتارگاه صنعتی راه‌اندازی شد و پای انسان‌ها و صنعت به جنگل‌های زیبای آن باز گردید.

اما اکنون دوپشته بیش از همه زخم تخلیه زباله‌های شهر رو به گسترش یاسوج را بر پیکر خود تحمل می‌کند و داغ دفن سنتی و غیر اصولی زباله‌ها بسیار سنگین‌تر از جاده و لوله گاز و کشتارگاه است.

مرگ جنگل در دوپشته

امروز دیگر ورودی شهر یاسوج از مسیر پرتردد جاده بابامیدان چشم اندازی زیبا نیست و اکوسیستم آن با تخلیه روزانه ده‌ها تن زباله و عبور چندین و چند باره و روزانه خودروهای حمل زباله در حال به هم خوردن است.

زباله‌هایی که بی‌حساب و کتاب به این منطقه سرازیر می‌شوند و این چشم‌انداز رؤیایی هر روز به مرگ کامل نزدیک‌تر می‌شود.

مشکلات در شهر یاسوج و در حالت کلی استان کهگیلویه و بویراحمد به قدری زیاد است که خفه شدن و مرگ دوپشه را کسی نمی‌فهمد و هر چه قدر این منطقه زیبا و دیدنی زیر چرخ خودروهای حمل زباله دست و پا بزند فریادرسی نخواهد داشت.

مردم منطقه حسین‌آباد دشت‌روم اکنون به خود آمده‌اند و به این اشتباه بزرگ پی برده‌اند اما حرف همه آن‌ها این است که مسئولان قول دیگری داده بودند که تاکنون به آن عمل نکرده‌اند.

برخی از اهالی حسین‌آباد ظرف چند روز گذشته برای ساعاتی راه را بر خودروهای حمل زباله شهر یاسوج بستند و خواستار رویکرد جدیدی از سوی مسئولان به خصوص شهرداری یاسوج شدند.

شاید مرگ دائمی دوپشته با نصب کارخانه بازیافت زباله برای چند سالی به تأخیر افتد که شهردار یاسوج برای باز کردن راه زباله‌ها در روز راهبندان این قول را به اهالی دشتروم داد.

محمدعلی جاوید به خبرنگار فارس این گونه گفت که سرمایه‌گذار وارد میدان شده و منتظر است تا ما سوله مورد نیاز آن‌ها را نصب کنیم.

جاوید قول داد که در همین سال جاری چنین اتفاقی بیفتد و با راه‌اندازی کارخانه بازیافت تا حدودی مشکل دفن زباله در منطقه دوپشته برطرف شود.

اکنون انتظار از مسئولان به خصوص در شهرداری این است تا اجازه ندهند با دفن سنتی زباله‌ها شعاع وسیع‌تری از منطقه آلوده شود هر چند که بسیاری بر این عقیده‌اند که سفره‌های زیرزمینی آب این منطقه و سد شاه قاسم در معرض آلودگی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد نیز در نشست شورای سلامت استان اظهار کرد: محل کنونی دفن زباله یاسوج، یکی از منابع مهم آب این شهر را تهدید می‌کند.

فیض‌الله پاسره افزود: منابع آب در زیر زمین قرار دارند و اگر در فاصله 40 کیلومتری محل دفن زباله هم باشد، باز خطر آلوده شدن را به همراه دارد.

وی بیان کرد: شیرابه زباله‌ها به زمین نفوذ کرده و وارد سفره‌های زیر زمینی می‌شود و منابع آب را آلوده می‌کند.

با این تفاسیر باید گفت بهشت پایتخت طبیعت ایران این روزها تبدیل به جهنم شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=100645
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. آهی گفت:

    در واقع ما نابود گرانی هستیم که از این به بعد چنان این طبیعت ناب را له و نابود میکنیم که در تاریخ ماندگار شود  یک پدر
    بیامرز برای چنگیز خان مغول ایجاد کرده و روزی فرا  خواهد رسید که اه از نهاد همه ما بر خواهد خواست اگر بفهمیم

  2. دنا گفت:

    آخی و بختم سی پایتخت طبیعت که هیشکه دلش سیش نیسوزه …

دیدگاه شما