پنجشنبه 28 فروردین 1393 - 8:55

فعالیت انتخاباتی محمد رضا عارف رسما کلید خورد

ˈمحمدرضا عارفˈ رییس بنیاد امید ایرانیان گفت: قهر و بی انگیزگی در قاموس اصلاح طلبی معنی ندارد.

به گزارش بویرنیوز به نقل از ایرنا، عارف که به منظور افتتاح نخستین شعبه استانی بنیاد امید ایرانیان به مشهد سفر کرده است، امروز چهارشنبه در جمع فعالان اجتماعی و مدنی استان خراسان رضوی افزود: در اواخر سال 91 فضای بی روح و سردی برای شرکت در انتخابات خرداد 92 حاکم بود که دوستان اصلاح طلب خراسان رضوی در شکستن این فضا پیشگام بودند.

او که از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود اما به نفع ˈحسن روحانیˈ انصراف داد، خاطرنشان کرد: در اواسط آبان 89 خبرنگاری از من پرسید انتخابات ریاست جمهوری 92 را چگونه می بینید و من در پاسخ گفتم نگاه من به خرداد 1492 است پس 24 خرداد 92 برای ما یک پروژه بود که خوشبختانه نه تنها در آن پیروز شدیم بلکه حماسه حضور 73 درصدی مردم نیز شکل گرفت.

عارف در تشریح چرایی شکل گیری بنیاد امید ایرانیان با وجود بنیاد باران اظهار داشت: در یک نگاه کلی توصیه ما توسعه نهادهای مدنی با تفکر اصلاح طلبی است و هر اندازه تعداد تشکلهای اصلاح طلب بیشتر باشد خوشحال تر می شویم.

وی افزود: بنیاد باران در ماههای پایانی دولت اصلاحات به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی با هدف احصا و بهره برداری از تجارب مدیران ارشد اصلاحات شکل گرفت و حتی شرایط سنی عضویت در آن عامدا به گونه ای تدوین شده بود که هیچ فرد مدیرکل به پایینی نتواند در آن عضویت داشته باشد.

معاون اول دولت خاتمی یادآور شد: اما این تشکل به محض آنکه خواست گسترش یابد و دامنه فعالیتهایش را افزایش دهد با مانع مواجه شد و به طور مثال، مسئولان وقت وزارت علوم در دولت بعد، مجوز پژوهشگاه را به این تشکل ندادند.

عارف تصریح کرد: در همان دوران، تعدادی از نخبگان، موضوع راه اندازی تشکلی که نقش اتاق فکر را داشته باشد و آموزش و تربیت جوانان را نیز بر عهده بگیرد، مطرح کردند چون میانسالان و بزرگسالان اصلاح طلب در بنیاد باران گردهم آمده بودند.

وی گفت: بنیاد امید ایرانیان نیز در پاسخ به این دغدغه در اواخر سال 1384 با رویکرد فعالیت در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و علمی و کمک به توسعه همه جانبه کشور، ایجاد ساختاری برای بهره برداری از دانش و تجربه نخبگان و خبرگان در همه عرصه ها و ایجاد فرصتی برای حضور جوانان شایسته در عرصه های مدیریتی، تدوین رویکرد اعتدال و خردورزی در همه شئونات سیاسی و توسعه گفتمان کشورداری خردمندانه شکل گرفت.

عارف تاکید کرد: در جمع بندی خود به این نتیجه رسیدیم که بنیاد امید ایرانیان نباید حزب باشد بلکه باید به جایگاه و پایگاهی برای تعامل تبدیل شود.

وی گفت: این بنیاد از طریق ثبت شرکتها در تاریخ هشتم شهریور 1388 مجوز فعالیت داشت اما چون من تاکید داشتم که مجوز فعالیت از وزارت کشور را نیز داشته باشیم تنها به فعالیتهای ستادی پرداختیم.

به گفته عارف، دولت پیشین شهامت اعطای اجازه فعالیت به بنیاد امید ایرانیان در قالب مجوز وزارت کشور را نداشت لذا چهار سال متمادی از این کار سر باز زد و در نهایت در دولت یازدهم و در 25 اسفند 1392 یعنی 9 ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر مجوز فعالیت این بنیاد از طریق وزارت کشور صادر شد.

وی گفت: این بنیاد تاکنون موافقت اصولی تشکیل یک دانشگاه را نیز دریافت کرده اما چون هیات مدیره آن را سه نفر از روسای اسبق دانشگاه تهران و سه نفر از وزرای اسبق علوم تشکیل می دهند نخواسته ایم یک دانشگاه معمولی باشد. از طرفی، با مشکل تامین مالی نیز برای راه اندازی این دانشگاه مواجهیم و همه این مسائل باعث شده است راه اندازی این دانشگاه تاکنون به تعویق بیفتد.

عارف افزود: ارزشهای اصولی بنیاد امید ایرانیان را می توان اعتلای ایران اسلامی به عنوان ارزش غایی، میانه روی و اخلاق مداری در سیاست، درایت و صداقت در رفتار و گفتار و جوانگرایی و شایسته سالاری دانست به طوری که می توان گفت جهت گیری اصلی بنیاد امید ایرانیان متوجه جوانان است.

وی گفت: ایجاد شعب شهرستانی هم در دستور کار بنیاد امید ایرانیان قرار دارد اگرچه در این زمینه نیز با مشکل تامین منابع مالی مواجهیم چون یک سازمان مردم نهاد هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت که بنیاد او دولت تدبیر و امید را که در شرایط تورم و رشد منفی اقتصادی روی کار آمده و نیاز به حمایت دارد، پشتیبانی خواهد کرد.

عارف گفت: دولت یازدهم مجبور به ورود به مرحله دوم هدفمندی یارانه ها شد اما باید دانست صرف انصراف از دریافت یارانه نقدی مشکلی را حل نمی کند و دولت باید بتواند در این مرحله در جهت بهینه سازی منابع آزاد شده به توفیقات جدی دست یابد.

وی همچنین با بیان اینکه نقد مشفقانه و دلسوزانه به نفع کشور است، خاطرنشان کرد: باید هر نوع نقدی را شنید و بررسی کرد و در صورت مشفقانه بودن، آن را پذیرفت.

عارف با اشاره به نزدیکی میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن گفت:هم اکنون 48.2 درصد ظرفیت دانشگاههای کشور در اختیار خانم هاست. حال پرسش اینجاست که آیا از این جمعیت که روی آن سرمایه گذاری شده است، به درستی استفاده می شود یا خیر؟

او تاکید کرد: ما نمی توانیم با اتکای به توان 50 درصدی کشور که همان توان مردانه است پاسخگوی مطالبات 100 درصدی باشیم و به آرمانهای سند چشم انداز دست یابیم لذا باید از ظرفیت زنان متخصص و کارآمد و تحصیل کرده کشور نیز بهره مناسب را ببریم.

در پایان این مراسم، آغاز به کار بنیاد امید ایرانیان در استان خراسان رضوی به عنوان نخستین شعبه این بنیاد اعلام شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=100480
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    کو عارف برو یه چند سالی هم با خانومت زندگیتو کن ول کن حال داری تو هم …..همش حرف مفت

دیدگاه شما