سه شنبه 26 فروردین 1393 - 18:02

جان مادرتان ثبت نام نکنید!

n00325447-b
تدبیر دولت تدبیر امید برای فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز مشخص شد، از شبکه‌های اجتماعی تا هنرمندان و هنرپیشگان بسیج شدند تا مردم ایران را متقاعد کنند چنانچه واقعاً نیازمند نیستند برای دریافت یارانه ثبت نام نکنند، نتیجه ثبت نام ۷۷ میلیون ایرانی برای دریافت یارانه ۴۵ هزارتومانی بود!

به گزارش بويرنيوز به نقل از افکار؛ هنگامی که فریاد منتقدان دولت از نحوه توزیع سبد کالا بلند شد یاران دولت روحانی سعی کردند عملکرد ضعیف خود در توزیع سبدهای کالا در میان مردم را توجیه کنند. تصمیمی که تا اندازه زیادی به وجهه دولت در میان مردم و کار‌شناسان آسیب زد و رئیس جمهور را به این نتیجه رساند که با عذر خواهی تلویحی از چنین عملکردی خشم افکارعمومی را مدیریت کند.
حالا دولت با مهم‌ترین موضوع اقتصادی کشور یعنی توزیع یارانه در میان مردم مواجه است. موضوعی که تا اندازه زیادی می‌تواند بر محبوبیت و یا کاهش حمایت مردم از دولت یازدهم تاثیر مستقیم بگذارد.

برخلاف پروژه‌های عظیم عمرانی و یا طرح‌های کلان اقتصادی که عموماً کار‌شناسان درباره آن به اظهار نظر می‌پردازند. توزیع یارانه‌ها آنقدر برای کردم ملموس و پراهمیت است که هیچ دولتی نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کند و توجیهات هیچ کار‌شناسی هم نتوانسته مردم را از دریافت یارانه منصرف کند، فکر کنید هرماه بدون آنکه کار خاصی انجام بدهید به حسابتان پول واریز می‌شود. هرچند دولت احمدی‌نژاد هم در ابتدای کار از خوشه بندی سخن گفت اما در ‌‌نهایت ترجیح داد خودش را درگیر دعوا با افکار عمومی نکند و پول نقد را به حساب همه مردم بریزد.

به این ترتیب یارانه‌ای که گفته می‌شد از روی سوخت برداشته شده تا افراد نیازمند بتوانند از آن استفاده کنند مجدداً به صورت نقد به حساب همه مردم ریخته شد و همین افزایش نقدینگی در ‌‌نهایت منجر به رشد تورم تا بالای ۳۰ درصد گردید.
حالا دولت یازدهم که برخی از اطرافیانش معتقد بودند احمدی‌نژاد با توزیع یارانه در میان مردم در رابطه دولت – ملت، مین گذاری کرده مجبور است‌‌ همان راهی را ادامه بدهد که زمانی در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری به شدت از آن انتقاد کرده بود. دولت تدبیر ترجیح داد خودش را مستقیم با مردم طرف نکند و این وظیفه را بر عهده نهضت سراسری «ما یارانه نمی‌گیریم» محول کرد.

نهضتی که البته کاری از پیش نبرد و ثبت نام برای دریافت یارانه در استان‌های مختلف مرتباً رکوردهای جدیدی از خود برجای گذاشت. شاید دولت هم انتظار چنین استقبال پرشوری از ثبت نام برای دریافت یارانه را نداشت. چنانکه گفته می‌شود ۷۷ میلیون ایرانی خود را مستحق دریافت یارانه ماهیانه ۴۵ هزارتومانی می‌دانند! هرچند دولت اعلام کرده در مرحله بعدی شروع به راستی آزمایی درباره کسانی می‌کند که درآمد واقعی خود را کمتر اعلام کرده‌اند اما نکته شایان توجه در این میان این است که در ایران هیچگاه آمار به شکل صحیحی مورد توجه قرار نگرفته است و به این ترتیب بعید به نظر نمی‌رسد دولت یازدهم بتواند درآمد واقعی ۷۷ میلیون نفر را به همین سادگی راستی آزمایی کند و مردم نیز احتمالاً با اطمینان از چنین موضوعی هیچ نگرانی بابت راستی آزمایی درآمدشان نداشته‌اند.

نتیجه آنکه تدبیر دولت برای درخواست از مردم نتیجه‌ای جز این نداشت که مشخص شد دولت یازدهم برای انجام چنین پروژه‌هایی از سرمایه اجتماعی و حمایتی بسیار کمتر از آنچه تصور می‌کند برخوردار است و چه بسا دعوای اصلی پس از اعلام نتیجه راستی آزمایی‌ها را نیز همچنان پیش رو داشته باشد. دعوایی که از پس آن این پرسش مطرح خواهد شد که پس تدبیر این دولت کجای تصمیماتش نهفته است که تا امروز نشانی از آن دیده نشده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=100209
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علی گفت:

    ای مردم ! از خدا شرم کنید . خرابی دولت قبلی تا دهها سال جبران نمی شود  

  2. مارال گفت:

    برنامه ریختم با پول یارانم یه سر برم آنتالیا بقیشم بذارم بانک سودشو بخورم!!!!
    هرکی موافقه لایک بده…خخخخخ

دیدگاه شما