سه شنبه 26 فروردین 1393 - 15:59

بخشش محکوم به قتل پای چوبه دار

قاتل با رضایت مادر مقتول از قصاص در شهرستان نور نجات پیدا کرد و روانه زندان شد.

به گزارش فارس، یکی از روزهای سال 86 بازار هفتگی چهارشنبه بازار در شهر رویان شهرستان شاهد یک درگیری بین دو جوان بود.

در این درگیری که به دلیل یک دلخوری ساده صورت گرفت منجر به فوت یکی از طرفین شد.

پرونده این قتل با دستگیری مقتول در جریان رسیدگی قضایی قرار گرفت و در نهایت با حکم قاضی پرونده و تایید دیوان عالی کشور برای مقتول حکم قصاص نفس صادر و برای اجرا در ملاء عام به شهرستان ابلاغ شد.

این ماجرا که 6 سال طول، صبح امروز در زمان اجرای حکم و در پای دار با رضایت خانواده مقتول قاتل از قصاص رهایی یافت و از جنبه عمومی جرم به دادگاه کیفری معرفی شد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نور، ماجرای این پرونده در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس در شهرستان نور تشریح کرد.

قنبر قنبری بیان داشت: در سال 86 متهم پرونده بنام ب-ق در حین گشت‌زنی در بازار هفتگی شهر رویان اقدام به خرید یک قبضه چاقو می‌کند و چون از قبل با مقتول عبدالله حسین‌زاده بابت کشته شدن برادر دیگر مقتول که به دلیل تصادف ناشی از بی‌احتیاطی راکب موتور سوار( از آشنایان متهم )درگیری جزیی و دلخوری داشته، درگیر و با استفاده از چاقو شاهرگ مرحوم حسین‌زاده را از ناحیه گردن مورد اصابت قرار می‌دهد، که به دلیل شدت جراحت بعد از انتقال به بیمارستان فوت می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نور ادامه داد: در همان زمان متهم دستگیر و مقدمات محاکمه فراهم و در نهایت محکوم به قصاص نفس می‌شود که پس از تشریفات قانونی و تایید حکم از سوی دیوان عالی کشور و تنفیذ از سوی رئیس قوه قضائیه، مقدمات قصاص فراهم می‌شود،که پس از آن حدود بیش از یکسال توسط روسا و متنفذان شهر، از جمله امام جمعه، معتمدان محلی، ریاست زندان، فرماندهی انتظامی شهرستان نور و به ویژه انجمن حمایت از زندانیان رایزنی‌های مختلف برای گذشت، با خانواده اولیاء دم صورت گرفت، لیکن خانواده در صدد قصاص نفس بوده و حاضر به گذشت نشدند.

قنبری افزود: در نهایت با اصرار مسئولان معنوی شهر و اقدامات جانبی انجمن حمایت از زندانیان از قبیل اخذ نظر از ورزشکاران و مقامات ورزشی کشور به دلیل نوع کار پدر مقتول(ورزشکار بودن) و رابطه معنوی این افراد با خانواده مقتول، در یک مرحله اقدام به درخواست تعویق اجرای حکم به مدت سه ماه شد و مجدد برای یک ماه دیگر تمدید شد و در نتیجه طبق مقررات با خاتمه مهلت اعطا شده مقدمات اجرای حکم قصاص در ملاء عام در تاریخ امروز 26 فروردین 93 فراهم و طناب‌دار آماده شد.

وی ادامه داد: در ساعت 6:40 دقیقه امروز در حضور عده کثیری از مردم حکم دادگاه قرائت و محکوم در پای دار به روی صندلی هدایت شد و طناب دار نیز به گردنش آویخته شد و از اولیای دم جهت اجرای حکم دعوت شد، لیکن در آخرین ثانیه‌ها مادر مقتول در بلندی قرار گرفت و با سخنرانی کوتاهی که نصیحت به حاضران بود اعلام گذشت کرد و پدر مقتول نیز رضایت خود را از محکوم علیه اعلام کرد که با این رضایت طناب دار از گردن محکوم خارج شد.

*عفو در قصاص یک امر کاملا استثنایی است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نور افزود: عفو و گذشت در قصاص یک امر کاملا استثنایی است و مجرمان باید بدانند مرجع قضایی به ویژه دادسرا به شدت با اشخاصی که با سلاح سرد و گرم امنیت مردم را به خطر می‌اندازند، برخورد می‌کند.

وی گفت: مجرمان باید بدانند نه تنها به همان میزان که به دیگران خسارت و صدمه وارد می‌کند و خود نیز دچار صدمات و خسارت خواهند شد بلکه به مراتب دردناک‌تر، چون حادثه در یک زمان کوتاه اتفاق می‌افتد اما قصاص و اجرای آن در یک فاصله زمانی طولانی(تقریبا چندین ساله) اتفاق می‌افتد که همین امر فشار روحی و روانی شدیدی به آنها وارد می‌کند.

قنبری متذکر شد: مجرمان باید متوجه باشند که عفو در قصاص یک امر کاملا استثنایی بوده و حد ناچیزی از احکام قصاص را در بر می‌گیرد، بنابراین باید مراقب باشند تا در چنین مخمصه‌ای گرفتار نشوند.

وی در پایان درباره وضعیت محکوم ب – ق که از قصاص رها شد، اظهار داشت: محکوم علیه با گذشت اولیای دم از قصاص رها شد لیکن پرونده از جنبه عمومی جرم به دادگاه کیفری ارسال تا نسبت به صدور حکم از جهت جنبه عمومی(اخلال در نظم جامعه) دادگاه حکم مقتضی را که عموما حبس طولانی است، صادر کنند و فعلا به زندان منتقل شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=100196
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما