سه شنبه 26 فروردین 1393 - 15:27

قیمت گیاهان خوراکی در بازار کهگیلویه و بویراحمد (+تصاویر)

این روزهای بهاری خوان با طراوت طبیعت کهگیلویه وبویراحمد مملو از انواع گیاهان خوراکی است و سفره مردم این دیار از انواع گیاهان خوش خوراک ومتنوع طبیعی سبز می ماند.

به گزارش بویر نیوز، این درحالی است که افزایش مصرف گیاهان خوراکی و برداشت بی وریه این گونه های کمیاب فقر پوشش رویشگاههای طبیعی این گیاهان ارزشمند را به دنبال داشته است بطوری که در یک دهه گذشته سطح وسیعی از رویشگاههای گیاهان خوراکی از بین رفته و یا با تراکم کم رویش مواجه شده اند.

اگرچه گیاهان خوراکی کهگیلویه و بویراحمد پرشمار است اما ˈکرفس ˈ،ˈانواع تره کوهی ،ˈموسیرˈ،ˈبن سرخˈ ،ˈکاردهˈ،ˈ کنگرˈ و ˈبیلهرˈ بیشترین مصرف را در بین مردم این منطقه دارد و این امر به رویشگاه این گیاهان ذی قیمت آسیب های جبران ناپذیری وارد کرده است.

IMG12324872 سفره های سبزی که طبیعت را خزان می کند

کرفس از خوش خوراک ترین گونه های گیاهی این استان رویشگاه محدودی را دارد و اما بیلهر با داشتن رویشگاه وسیع بیشترین حجم برداشت بی وریه را به خود اختصاص داده است زیرا برای تعداد پرشماری از جوانان و افراد روستایی شهرستان بویراحمد مرکز کهگیلویه وبویراحمد در یک بازه زمانی به طول دو ماه بازار به رونقی را ایجاد کرده است.

فروش بیهلر در اولین زمان برداشت از هر کیلوگرم ۵۰ هزار ریال آغار می شود تا به ۲۰ هزار ریال می رسد و در محور یاسوج – بابامیدان هم اکنون تعداد پرشماری جوانان سرگرم فروش این محصول ارزشمند طبیعت هستند.

تولید انبوه ترشیجات خانگی از گونه بیلهر، استفاده با روشهای متنوع طبخ در چاله آتش(زیرخاک گرم)،دم پز و آپز همراه با ماست بلای جان این یاقوت سبز طبیعت شده است، زیرا ریشه کنی این گیاه بطوری است که هرسال رویشگاههای آن فقیر تر از سال قبل آن خواهد شد.

عرضه کنگر با هر کیلوگرم ۲۰ هزار ریال نیز از گونه های پرفروش و پرمصرف محسوب می شود.

در بازار شهرهای گرمسیری کهگیلویه وبویراحمد هم اکنون گیاهان خوراکی بوفور یافت می شود که دراین بین بازار سبزی فروشان یاسوج از پر رونق ترین بازارهای گیاهان خوراکی است که گونه های متنوع تر از بازار شهرهای گرمسیری از جمله قارچ کوهی درآن یافت می شود.

برداشت بی رویه فرصتی برای سودجویان طبیعت شده است بگونه ای که حمل با خودرو گیاهان خوراکی برای صدور به دیگر استانها اوج تعرض و سودجویی از طبیعت را نشان می دهد در حالی که این گونه های ارزشمند و ژنتیک نیازمند حفاظت و حمایت است.

هفته گذشته دو وانت بار حامل بیلهر که برای ارسال به کردستان بارگیری شده بود در محور یاسوج- گچساران توقیف شد.

ریشه کنی گیاهان خوراکی از دیگر مشکلاتی است که فقر زودرس گیاهان خوراکی را به دنبال داشته است، زیربسیاری از گیاهان خوراکی ازانواع تره و موسیر دارای پیاز است که با ریشه کنی آنها دیگر رویش ندارند و از این طریق رویشگاه این گیاهان برای همیشه برهوت می شود.

81121799 5623765 سفره های سبزی که طبیعت را خزان می کند

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: برغم اطلاع رسانی از اهمیت ژنتیکی و زیست محیطی گیاهان خوراکی و دارویی اما متاسفانه برداشت بی رویه این گیاهان در رویشگاههای پراکنده وکوهستانی غیرقانونی ادامه دارد.

سیدمحمد رضا جهان آرا افزود: مراقبت از این گونه های گیاهی به لحاظ وسعت رویشگاههای این استان به تنهایی از سوی این اداره کل امکانپذیر نیست و حفظ این گونه های ارزشمند نیارمند مشارکت مردمی است.

وی اظهارکرد: از برخی مناطق و رویشگاههای بیلهر به لحاظ بیشترین سطح بهره برداری بی وریه نظیر منطقه ˈگرگوˈ وˈ مله شورهˈ مراقت شبانه روزی انجام می شود.

این مسوول گفت: برای جلوگیری از فقرپوشش گیاهی طبیعت و پیشگیری از بین رفتن گیاهان خوراکی در سطح ۱۱هزار هکتار از مراتع این استان کشت گیاهان دواریی و خوراکی با همکاری بهره برداران انجام گرفته است ودرعین حال در بخی مناطق مدیریت جلوگیری از برداشت بی رویه سودجویان از گیاهان خوراکی طبیعت نیز به بهره برداران دارای پروانه چرا واگذار شده است.

جهان آرا با بیان اینکه با برداشت کنندگان گیاهان دارویی و خوراکی در صورت مشاهده برخورد می شود افزود: امسال تاکنون حدود ۲۵ دستگاه خورد حمل گیاهان خوراکی توقیف و بیش از ۵۰ سودجودی متعرض به طبیعت دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی با اشاره به وسعت یک میلیون و۷۰۰هزار هکتاری جنگلها و مراتع این استان و پراکندگی رویشگاه های گیاهان دارویی و خوراکی از مردم خواست تا بیش از پیش در امر حفاظت از گونه های گیاهی با ماموران حفاظتی منابع طبیعی همکاری نمایند.

استان کهگیلویه وبویراحمد با یک درصد خاک کشور، رویشگاه دو هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۰۰گونه دارویی و خوراکی است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=100188
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مرضیه گفت:

    خب چراهیچ اقدام جدی صورت نگرفته؟چراهرسال همین آش وکاسه س؟هی میگن فلان وچنان واقدامی هم نمیکنن!

  2. شاهد گفت:

    مردم بدبخت درآمدندارند براشون اشتغال زایی کنن،تاگیاهان آسیب نبینن، اینم سفره خداست برامردم

  3. مانی گفت:

    قیمت قارچ چنده؟

  4. ناشناس گفت:

    این مافیای بیلهر و کنگر که نام برد ه اید بهتر آز آن دزدای 3 هزار میلیاردی نیست . با دم از عدالت آبروی مملکت را بردند.

  5. مهمان گفت:

    مانی قارچ کیلویی 35000 تومن !!!!

  6. مارال گفت:

    اشتغال زایی کنید تا ایجور نشه…

دیدگاه شما